Nominera till Guldäpplet 2016 - lärarstipendiet uppmärksammar lärare som utvecklar skolan med IT

Lärarstipendiet Guldäpplet delas ut årligen till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i undervisningen och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Nu har du chansen att nominera en framstående lärare till Guldäpplet.

Guldäpplet lyfter fram lärare som vågar röja ny mark med förankring i sina ämnen och som systematiskt utvidgar den pedagogiska verktygslådan, delar erfarenheter, utvärderar och prövar sina resultat i diskussion med kollegor.

Studentlitteratur del av juryn
Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne. Juryn består av de två senaste årens Guldäpplepristagare samt företrädare för samtliga partners. I samband med stipendiets femtonårsjubileum får juryn förstärkning av professor Åke Grönlund, Örebro universitet och av två nya partners, Statens medieråd och Studentlitteratur.

– Vi tror att lärande med stöd av IT ska vara engagerande och stimulera många sinnen. Det ska vara inkluderande och låta elever öva på många nivåer. Vi tror också att IT-stöd kan verka avlastande för lärare. Genom vårt engagemang i Guldäpplet deltar vi i en nätverkande miljö där vi är med och diskuterar hur IT kan utveckla undervisningen. Vi vill också uppmärksamma de lärare som på inspirerande sätt använder och delar med sig av de möjligheter IT ger i klassrummet, säger Studentlitteraturs förlagschef för skola och lärarutbildning, Ronny Pettersson.

Nominera till Guldäpplet 2016
Nominera till Guldäpplet senast den 1 juni på www.diu.se/guldapple. Finalisterna presenteras på Bokmässan i Göteborg den 22 september och prisutdelningen sker på Skolforum på Älvsjömässan den 31 oktober.

Om Guldäpplet
Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne vars partners från och med i år är:
Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Sveriges Kommuner och Landsting, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statens medieråd, Tieto Sweden Healthcare and Welfare, Netsmart, Gleerups Utbildning, Studentlitteratur samt Stiftelsen DIU, grundare och koordinator.

Kurslitteraturpriset firar 10 år – nu startar 2018 års tävling10.1.2018 08:00Pressmeddelande

Nu startar den tionde omgången av Kurslitteraturpriset, Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Priset är instiftat av Studentlitteratur och syftar till att visa på kurslitteraturens betydelse för den högre utbildningen i Sverige. Priset är också ett sätt att uppmärksamma och belöna författarnas värdefulla arbete. För mer information, se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset.

Har ni en informationssäker kultur på jobbet?31.10.2017 10:55Pressmeddelande

Vi hör ofta i nyheterna om informationsläckor och känsliga uppgifter som har kommit på villovägar. Säkra tekniska lösningar är naturligtvis väsentliga – men det räcker inte. Den nyutkomna boken Informationssäkerhet och organisationskultur lyfter fram vikten av att skapa en säkerhetsmedveten kultur inom organisationen. – Det här är den första boken i ämnet informationssäkerhet med fokus på kultur. Oftast fokuserar man på tekniska lösningar, och det är jätteviktigt, men vi vill lyfta fram de sociala aspekterna inom informationssäkerhet, säger Jonas Hallberg, teknisk doktor och verksam vid FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). Boken är ett led i ett forskningsprogram med just detta syfte, som har finansierats av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Programmet har pågått i fem år och har genererat ett flertal vetenskapliga publikationer. Medverkande i programmet, och författare till boken, är ett stort antal forskare från flera svenska universitet och FOI. Det innebär att

Minusräntor förklaras i fjortonde upplagan av Vår ekonomi13.9.2017 15:00Pressmeddelande

Vår ekonomi är den mest sålda läroboken i Sverige. 30 år efter att boken först publicerades kommer nu den fjortonde upplagan, uppdaterad med den senaste utvecklingen för svensk och internationell ekonomi. – Med den senaste finanskrisen, minusräntor och en intensiv migrationsdebatt har verkligheten sprungit ifrån många gamla läroböcker. Den nya upplagan av Vår ekonomi är modern, uppdaterad och anknyter till dagens debatt, säger SEB:s seniorekonom Klas Eklund, bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till bok om modern industriell ekonomi16.6.2017 09:36Pressmeddelande

Genom att den banar väg för en modern syn på ämnet industriell ekonomi och ger en förståelse för ekonomi i teknikintensiva verksamheter, belönas den kommande boken Modern industriell ekonomi med årets Kurslitteraturpris. – Vår förhoppning är att boken ska tydliggöra vad ämnet industriell ekonomi står för idag och därmed också kan ladda begreppet "industriell" med nya värden, säger författarna.