Nominera till Guldäpplet 2016 - lärarstipendiet uppmärksammar lärare som utvecklar skolan med IT

Lärarstipendiet Guldäpplet delas ut årligen till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i undervisningen och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Nu har du chansen att nominera en framstående lärare till Guldäpplet.

Guldäpplet lyfter fram lärare som vågar röja ny mark med förankring i sina ämnen och som systematiskt utvidgar den pedagogiska verktygslådan, delar erfarenheter, utvärderar och prövar sina resultat i diskussion med kollegor.

Studentlitteratur del av juryn
Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne. Juryn består av de två senaste årens Guldäpplepristagare samt företrädare för samtliga partners. I samband med stipendiets femtonårsjubileum får juryn förstärkning av professor Åke Grönlund, Örebro universitet och av två nya partners, Statens medieråd och Studentlitteratur.

– Vi tror att lärande med stöd av IT ska vara engagerande och stimulera många sinnen. Det ska vara inkluderande och låta elever öva på många nivåer. Vi tror också att IT-stöd kan verka avlastande för lärare. Genom vårt engagemang i Guldäpplet deltar vi i en nätverkande miljö där vi är med och diskuterar hur IT kan utveckla undervisningen. Vi vill också uppmärksamma de lärare som på inspirerande sätt använder och delar med sig av de möjligheter IT ger i klassrummet, säger Studentlitteraturs förlagschef för skola och lärarutbildning, Ronny Pettersson.

Nominera till Guldäpplet 2016
Nominera till Guldäpplet senast den 1 juni på www.diu.se/guldapple. Finalisterna presenteras på Bokmässan i Göteborg den 22 september och prisutdelningen sker på Skolforum på Älvsjömässan den 31 oktober.

Om Guldäpplet
Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne vars partners från och med i år är:
Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Sveriges Kommuner och Landsting, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statens medieråd, Tieto Sweden Healthcare and Welfare, Netsmart, Gleerups Utbildning, Studentlitteratur samt Stiftelsen DIU, grundare och koordinator.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.