Nominera till Guldäpplet 2016 - lärarstipendiet uppmärksammar lärare som utvecklar skolan med IT

Lärarstipendiet Guldäpplet delas ut årligen till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i undervisningen och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Nu har du chansen att nominera en framstående lärare till Guldäpplet.

Guldäpplet lyfter fram lärare som vågar röja ny mark med förankring i sina ämnen och som systematiskt utvidgar den pedagogiska verktygslådan, delar erfarenheter, utvärderar och prövar sina resultat i diskussion med kollegor.

Studentlitteratur del av juryn
Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne. Juryn består av de två senaste årens Guldäpplepristagare samt företrädare för samtliga partners. I samband med stipendiets femtonårsjubileum får juryn förstärkning av professor Åke Grönlund, Örebro universitet och av två nya partners, Statens medieråd och Studentlitteratur.

– Vi tror att lärande med stöd av IT ska vara engagerande och stimulera många sinnen. Det ska vara inkluderande och låta elever öva på många nivåer. Vi tror också att IT-stöd kan verka avlastande för lärare. Genom vårt engagemang i Guldäpplet deltar vi i en nätverkande miljö där vi är med och diskuterar hur IT kan utveckla undervisningen. Vi vill också uppmärksamma de lärare som på inspirerande sätt använder och delar med sig av de möjligheter IT ger i klassrummet, säger Studentlitteraturs förlagschef för skola och lärarutbildning, Ronny Pettersson.

Nominera till Guldäpplet 2016
Nominera till Guldäpplet senast den 1 juni på www.diu.se/guldapple. Finalisterna presenteras på Bokmässan i Göteborg den 22 september och prisutdelningen sker på Skolforum på Älvsjömässan den 31 oktober.

Om Guldäpplet
Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne vars partners från och med i år är:
Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Sveriges Kommuner och Landsting, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statens medieråd, Tieto Sweden Healthcare and Welfare, Netsmart, Gleerups Utbildning, Studentlitteratur samt Stiftelsen DIU, grundare och koordinator.

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.