Nominera till Träskyddspriset 2021!

Nu startar processen för att dela ut Träskyddspriset 2021, och det är nu öppet för nomineringar från kommuner, organisationer, företag och allmänhet. Nomineringstiden går ut den 16 mars.

Lorents Burman, stolt kommunalråd i Skellefteå, i samband med att kommunen utsågs som vinnare i Träskyddspriset 2020. Foto: Jonas Westling

Under 2020 delades Träskyddspriset ut för första gången. Vinnaren Skellefteå kommun erhöll god uppmärksamhet. Svenska Träskyddsföreningens initiativ att lyfta fram hållbara utemiljöer i trä i våra stadsmiljöer mötte också stor uppskattning.

– Vi vill lyfta fram kreativa och hållbara utemiljöer i trä runt om i Sverige, säger Svenska Träskyddsföreningens VD Fredrik Westin.

• God arkitektur och funktion – stad och samhälle utvecklas genom form, funktion, trygghet och nytta
  • Trämaterialets tekniska och estetiska egenskaper används på ett kunnigt sätt och spelar en framträdande roll
  • Hållbarhet och miljö med ett helhetsperspektiv under livscykeln är medvetna val
  • Träskyddskunskap framträder i val av konstruktion och material – lång förväntat livslängd och resurseffektivt underhåll under låg tid
  • Aktualitet, nyskapande och inspirerande goda exempel där en eller flera faktorer bidrar till ett föredöme

Skellefteå vinner Träskyddspriset 20206.11.2020 07:45:18 CET | Pressmeddelande

Skellefteå kommun vinner genom sitt genomtänkta arbete med tillgänglighetsanpassade träbryggor och ramper den första upplagan av Träskyddspriset. Dessa har öppnat nya möjligheter för alla skellefteåbor och besökare att vistas i naturen och utöva sina fritidsintressen. –Det är ett hedersamt och glädjande besked att Skellefteå kommun får ta emot Träskyddspriset 2020, säger Lorents Burman, kommunstyrelsens ordförande (S).

Regionråd tar plats i jury för nationellt träskyddspris2.7.2020 08:01:19 CEST | Pressmeddelande