Nominerad till Sveriges Tillgängligaste Arena

Uppsala stadsteater erbjuder syn- och texttolkning till några av vårens föreställningar. Nyligen nominerades teatern till Sveriges Tillgängligaste Arena, inför den nationella syntolkningsdagen 12 mars.
Ensemblen i "Next to Normal" Foto Markus Gårder

Jag önskar att alla föreställningar skulle skrivtolkas. Våra medlemmar är beroende av teknik för att göra det möjligt. Olika lösningar fungerar på olika platser. Därför engagerar vi oss för att hjälpa organisationer att utvecklas på området. Marit Järbel, ordförande, Hörselskadades Riksförbund Uppsala

Uppsala stadsteaters tekniska chef Pierre Leveau och ljudtekniker Johan Blixt träffade nyligen Marit Järbel, ordförande i HRF Uppsala för att också gå igenom teaterns hörselslingor, som ett led i teaterns tillgänglighetsarbete. Systemet med hörselslingor finns på samtliga av teaterns scener och personalen gör löpande avstämningen för att se över och utveckla tillgängligheten för teaterns besökare.

Syntolkning erbjuds på Next to Normal 8/3 och på Årets svensk 22/4, i samarbete med Synskadades Riksförbund.

I samband med spelperioden för Next to Normal inleds ett helt nytt samarbete med Stockholm stadsteater för att ytterligare tillgängliggöra teaterns föreställningar. Stockholm stadsteaters Jakob Tigerschiöld texttolkar sedan nästan 20 år tillbaka, och samarbetar för textad teater med fler Stockholmsteatrar. Jakob Tigerschiöld kommer genom det nya samarbetet till Uppsala stadsteater för att hörseltolka Next to Normal 19/3 och 7/4.

Ensemblen i "Next to Normal" Foto Markus Gårder

Uppsala stadsteater är Sveriges tredje största stadsteater. Vår vision är att skapa omvälvande scenkonst av högsta kvalitet som berör och utmanar i nuet och in i framtiden. Vi har också ett löfte: att beröra bortom föreställningen.

Repertoaren är bred och innehåller klassiker såväl som innovativ scenkonst, komedi och bråddjup dramatik för publik i alla åldrar.