Nomineringarna till Röda Korsets journalistpris 2021 är klara

Sedan 2006 har Svenska Röda Korsets journalistpris belönat en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning – som under föregående år ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Idag har åtta bidrag gått vidare i nomineringen till Svenska Röda Korsets journalistpris 2021.

Juryns arbete leds av Röda Korsets ordförande Margareta Wahlström. Foto: Kim Eldinadotter.

Dessa bidrag är som följer:

• Vipeholmsanstalten av reporter Randi Mossige-Norheim, Sveriges Radio

• Pandemins paradox av reporter Jens Mikkelsen och fotograferna Lars Brundin, Hussein el-Alawi och Peter Frennesson, Sydsvenskan

• Ali och tusentals andra flyr Sverige av fotograf Alexander Mahmoud och reporter Niklas Orrenius, Dagens Nyheter

• Klimatkrigarna − striden om Amazonas av reporter Staffan Lindberg och bildjournalist Andreas Bardell, Aftonbladet

• Konflikterna i Armenien och i Tigray/Etiopien av utrikeskorrespondent Samir Abu Eid och fotograf Salim Alsabbagh, Sveriges Television

• Explosionen i Beirut av utrikeskorrespondent Stina Blomgren och fotograferna Tilo Gummel och Pablo Torres, Sveriges Television

• De yazidiska mödrarnas förlorade barn av utrikeskorrespondent Cecilia Uddén, Sveriges Radio

• Dokumentären 100 dagar av reporter Karin Jansson, Göteborgs-Posten

Vinnaren utses senare i vår av en jury som leds av Svenska Röda Korsets ordförande Margareta Wahlström.

Jurymedlemmar: Arash Mokhtari, reporter tidningarna Vision och Chefen i fokus, Clara Henry, medieprofil, Gunnar Bolin, författare och kulturjournalist Sveriges Radio P1, Maja Aase, journalist och kommunikationsstrateg på Union to Union samt Spanare i Sveriges Radio P1, Micael Lindholm, opinionsstrateg och Paul Hansen, författare och fotograf Dagens Nyheter.

Priset är ett resestipendium på 30 000 kronor.

Röda Korset kraftsamlar för medmänsklighet och ökad krisberedskap31.5.2021 12:33:13 CEST | Pressmeddelande

I går söndag avslutades Svenska Röda Korsets Riksstämma. Stämman valde Anna Hägg-Sjöquist till ny ordförande. Svenska Röda Korset ser med växande oro på att miljö- och klimatförändringar leder till att samhällen och människor drabbas av kriser och katastrofer. Svenska Röda Korset Riksstämma antog därför ett uttalande för att belysa människors ökande utsatthet, särskild de som befinner sig på flykt.

Våra allra mest utsatta har rätt till bättre skydd i kriser27.5.2021 10:01:31 CEST | Pressmeddelande

Coronapandemin har blixtbelyst att redan utsatta grupper drabbas hårdare. Pandemin har visat på brister i samhällets förmåga att ta hand om människor som drabbas vid allvarliga kriser. Konferensen Röda Korset forum 2021: Lära i krisen vill belysa dessa skillnader. Detta för att skapa lärdomar och dialog mellan krisberedskapsorganisationer och samhällets sociala aktörer. Heldagskonferensen äger rum den 9 juni.