NoMoKo, Tillfällig offentlig konst!

NoMoKo står för Norrköpings Mobila Konst. Med NoMoKo vill vi skapa platser för tillfällig offentlig konst i Norrköping.

Parkeringshuset Nya Torget i Norrköping. Den första platsen för NoMoKo.

Den offentliga konsten bidrar till upplevelser, aktivitet, reflektion och kreativa miljöer. Konst i stadsrummet ökar trygghet kring en plats då fler människor vill besöka den.

- Offentlig konst är ofta något bestående och sällan tillfällig. NoMoKo ger möjlighet för kortare projekt, snabbare processer och ett annat sorts sammanhang för konstnärer att delta i, säger Mattias Åkeson, intendent för offentlig konst på Norrköpings Konstmuseum.

- Med NoMoKo vill vi att fler ska vilja besöka och upptäcka Nya Torget. Vi ser det även som ett bra tillfälle att lyfta fram den kreativa näringen i Norrköping, en näring som drabbats hårt av pandemin, säger Daniel Ackermann, Kommunikationsansvarig på Norrevo.

Den första platsen för NoMoKo blir i trapphusen till parkeringshuset på Nya Torget.
Två lokala konstnärer kommer att visa var sina verk. Efter sex månader byter man till nya verk från två andra konstnärer. De fösta konstnärerna har nu valts ut.

- Från mars till september deltar konstnärerna Peggy Palmstedt och Falah Alani, det ska bli kul att få se deras verk på plats, säger Daniel Ackermann, Kommunikationsansvarig på Norrevo.

NoMoKo har möjliggjorts genom ett nära samarbete mellan Norrevo och Norrköpings Konstmuseum.

Norrevo äger och utvecklar offentliga byggnader i Norrköping. Genom sitt arbete skapar man förutsättningar för hållbara, trygga och pedagogiska miljöer som ger plats för upplevelser, kreativitet och liv.

Norrköpings Konstmuseum ansvarar för Norrköpings kommuns offentliga konst och förvaltar kommunens konstsamling. Konstmuseet bidrar på så sätt till stadsutvecklingen i Norrköping och arbetar kontinuerligt för att konstnärlig gestaltning ska vara en självklar del av kommunens miljöer. Runt om i staden skapas möten med konsten. Men också i kommunens fastigheter och arbetsplatser.

Parkeringshuset Nya Torget i Norrköping. Den första platsen för NoMoKo.