Nooshi Dadgostar föreslår Sverigepriser på el

Det senaste året har hushållen fått vänja sig vid att allt större del av inkomsten går åt till att betala elräkningen. För att skydda svenska hushåll från ytterligare en vinter med skenande elpriser föreslår Vänsterpartiet ett Sverigepris på el, vilket skulle stabilisera elpriset på i genomsnitt 40 öre per kWh.

Sverige har god tillgång till el och har en stadig överproduktion. Det som skapar de höga elpriserna i Sverige är marginalprissättningen, där den dyrast producerade elen blir prissättande för all el. I och med de skenande elpriserna i Europa skapas incitament för elbolagen att tillverka dyrt framtagen el, och exportera till utlandet. Denna produktion blir då prissättande även för den billiga el som svenska konsumenter använder.

Därför föreslår Vänsterpartiet idag att den inhemska marknaden separeras från exporten. Därmed får vi ett Sverigepris på el, som prissätts efter den el som produceras för den svenska elmarknaden. En sådan åtgärd skulle stabilisera det svenska elpriset på i genomsnitt 40 öre per kWh. Exporten skulle inte påverkas, utan skulle kunna fortsätta i samma omfattning och till samma pris som redan sker idag.

- Det vi föreslår idag är Sverigepriser på el, som ett prisskydd för de svenska hushållen. De enda som tjänar på det nuvarande systemet är elbolagen, som kan ta ut stora övervinster på billig svensk vind- och vattenkraft.

- Mitt ansvar som politiker är att se till att ingen betalar mer än nödvändigt för elen. Det är inte rimligt att energibolagen ska ha höga marginaler, samtidigt som hushållen går på knäna, säger Nooshi Dadgostar, partiledare för Vänsterpartiet.

Att införa Sverigepriser på el ser Nooshi Dadgostar som en förutsättning för att Sverige ska klara klimatomställningen. Tillsammans med utbyggda transmissionsnät och en kraftigt ökad elproduktion genom framför allt utbyggd vindkraft menar hon att Sverige även fortsatt kan ligga i framkant i klimatomställnigen.

- Ett stabilt och lågt svenskt elpris är en förutsättning för att industrin ska klara av att ställa om. Vi behöver elen till att ta fram fossilfritt stål att använda till nya vindkraftverk, järnvägsräls och tåg och vi behöver den för att ställa om fordonsflottan. Då går det inte att ha så höga vinstmarginaler som det faktiskt är idag, säger Nooshi Dadgostar.

Nooshi Dadgostar framhåller att elmarknaden är ännu ett exempel på en misslyckad marknad.

- Det är inte brist på el som gör att det är höga priser på el i Sverige. Tvärtom, Sverige var Europas största elexportör under första halvåret i år. Detta handlar om ännu ett misslyckat marknadsexperiment, där politiken lämnat över ansvaret för viktiga samhällsfunktioner till marknaden. Nu behöver politiken ta ansvar och styra upp det här haveriet.

Kontakt:

Maria Carlsson, pressansvarig till Nooshi Dadgostar: 076-8165368