Nooshi Dadgostar kräver väsentliga förbättringar för de sämst ställda pensionärerna

Sverige behöver en stabil regering. Vi behöver inte fler regeringskriser. Väljarna ska veta vem som styr landet och vem som har inflytande över politiken. Därför ser vi det som viktigt att komma överens om spelreglerna för samarbete framåt. Det framförde Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar på en pressträff under tisdagseftermiddagen.
-   Vi har konstruktiva diskussioner med Magdalena Andersson. Vår inställning är att vi vill komma fram till en överenskommelse som bland annat ska innehålla väsentliga förbättringar för de sämst ställda pensionärerna, säger Nooshi Dadgostar.

40 procent av kvinnorna och tolv procent av männen hade en allmän pension under 10 553 kronor i månaden före skatt. 300 000 pensionärer räknas som fattiga. Den arbetsgrupp som gjorde en överenskommelse om pensionerna avsåg inte ens själva att nivåerna för de sämst ställda pensionärerna skulle bli så låga som de nu är.

Pensionsarbetsgruppen är ett sätt för S och M att hålla pensionerna nere, och deras uppgörelse har konsekvenser som är omänskliga och ovärdiga vårt land.

-   Det här är människor som har arbetat hårt ett helt liv, och som litat på att samhällets trygghet ska finnas där. De har trott att i välfärdslandet Sverige ska rätten till en pension som går att leva på vara självklar, säger Nooshi Dadgostar.

Vänsterpartiet har länge drivit på för höjda pensioner. Det var också ett av de viktigaste kraven i budgetprocessen tidigare i höstas. Frågor som lyfts i förhandlingarna är bland annat ett avtal om samarbete, förbättringar i sjukförsäkringen och rejäla höjningar för de sämst ställda pensionärerna.

Maria Carlsson,
Tf pressansvarig hos Nooshi Dadgostar