Nooshi Dadgostar talar och andra aktiviteter 1 maj

För andra året i rad firar Vänsterpartiet 1 maj digitalt. I år under parollen Jobb, jämlikhet, framtidstro. Nooshi Dadgostar kommer att hålla sitt första 1 maj-tal som partiledare kl. 12.00. Talet direktsänds i SVT 2 och i Vänsterpartiets kanaler.

1 majfirandet i sin helhet kan följas på vansterpartiet.se och i partiets kanaler på Facebook, Youtube, Twitter och Twitch. Sändningen startar kl. 11.45 och pågår till ca 13.50.

Under sändningen blir det sång av Nina Persson och stand up med komikern Ann Westin.

Det blir också samtal om Vänsterpartiets nya ekonomiska politik med chefsekonom Sandro Scocco, intervju med före detta partiledaren Ulla Hoffmann, quiz, körsång och mycket mer.

Aktiviteter på Vänsterpartiets 1 maj:

- Nooshi Dadgostars 1 maj-tal

Kl. 12.00. Sänds direkt i SVT2 och på http://www.vansterpartiet.se

- Pressträff med Nooshi Dadgostar

Kl. 09.00 håller Nooshi Dadgostar pressträff och presenterar en nyhet.

Pressträffen går att följa digitalt via http://www.vansterpartiet.se och frågor i grupp kan ställas via Zoom:

På grund av rådande omständigheter är antalet medverkande på plats begränsat och föranmälan sker till jessica.nordh@riksdagen.se

- 1 maj-insamling till Jemen

I år går den traditionella insamlingen till folket i Jemen som plågas svårt av krig och svält.

- Promenadpodden

En podd för den som saknar känslan att få gå i ett riktigt 1 majtåg. Som tröst kan man istället gå en coronasäker promenad med ljudeffekter, musik och specialskrivet tal av Nooshi Dadgostar

- Nooshi Dadgostar talar i World of Warcraft

Kl.15.00 samlas röda nördar i Valley of Trials, Durotar för ett eget 1 majfirande. Nooshi Dadgostar beräknas tala ca kl. 15.45.

- Häng rött

Över hela Sverige uppmanas medlemmar och sympatisörer att hänga rött i fönster och på balkonger på 1 maj. Tyger, ballonger eller en gammal T-shirt – allt funkar

- Lokala arrangemang över hela landet

Runtom i landet ordnar Vänsterpartiets lokalföreningar egna coronasäkra aktiviteter som digitala tipspromenader, gårdskonserter och egna webbsändningar med tal och underhållning.

Se länken för mer info: https://www.vansterpartiet.se/1maj2021/

Jessica Nordh, pressansvarig hos Nooshi Dadgostar, 073-076 22 90
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (obs ej sms)

Nooshi Dadgostar: ”Gärna sida vid sida, men aldrig mer ett passivt stöd”4.7.2021 11:20:00 CEST | Pressmeddelande

När Nooshi Dadgostar höll sitt första Almedalstal handlade det om en ny offensiv industripolitik för hela landet, om sjukförsäkringen, om klimatomställningen, men också om demokratin och att det måste vara slut på marknadsexperimenten. - Vill socialdemokraterna fortsätta att vara stödparti till Annie Lööf är det deras val. Men Vänsterpartiet kommer inte vara en dörrmatta. Det har ni mitt ord på, sa Nooshi Dadgostar. Nooshi Dadgostar betonade nödvändigheten av stora offentliga investeringar för att möta klimatutmaningen och människors oro på landsbygden och i bruksorten. - Under en längre tid har industrier drabbats av varsel om neddragningar och nedläggningar. SCA och Stora Enso. Ortviken, Hylte bruk och Kvarnsveden är tre platser som varslats. Närbutiken, lunchserveringen och annan lokal service läggs ner. - Så behöver det inte fortsätta, jobben kommer och industrin kan växa på nytt, om vi inte slarvar bort det läge vi nu står inför. Politiken måste leverera och investera, i infrastru

V-dagen i Almedalsveckan: Nooshi Dadgostar premiärtalar – och landsbygden lyfts fram2.7.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det ska gå att leva ett bra liv för alla överallt i Sverige, även om du bor på landsbygden eller i en bruksort. Det är den röda tråden i Vänsterpartiets Almedalsprogram. Förutom dagens höjdpunkt – Nooshi Dadgostars första Almedalstal - blir det samtal med lokala perspektiv på industripolitik, klimatomställning och vilka reformer och samarbeten som leder utvecklingen på landsbygden framåt.