Nooshi Dadgostar vald till ny partiordförande på Västerpartiets kongress

Vänsterpartiet i Skåne nominerade Nooshi redan i februari i år, inför kongressens ordinarie planering då den skulle gå av stapeln i maj. Den blev tyvärr förskjuten. Åtta månader senare går distriktens delegationer istället till val i ett samhälle färgat av en pågående pandemi. Det har påverkat mycket, men inte skånedelegationens ställningstagande.

- Vi är oerhört glada att idag – äntligen! – ha valt Nooshi till ny partiordförande, säger Umihana Rašović Kasumović, ordförande för Vänsterpartiet i Skåne. Vi står mitt i en av vårt partis viktigaste strider när arbetsrätten är hotad, och vi vet att Nooshi är redo att fortsätta kampen för LAS. Hon har redan varit tydlig i att vi inte kommer svika de fem miljoner löntagare som riskerar otrygghet i sina arbeten.

Den pågående pandemin har i mycket satt ljuset på vad som måste fungera i vårt samhälle och vad som inte gör det, menar Lisa Claesson, delegationsledare för Skånes valda ombud.

- Vi måste bygga en stark välfärd med fler jobb, bostäder som folk har råd med och en sjukvård och omvårdnad som fungerar väl, både för de som behöver den och de som arbetar inom den, menar hon. Vi i Vänsterpartiet vill bygga ett mer jämlikt samhälle där det inte spelar någon roll vad du tjänar för att få god vård, skola och omsorg.

- Det måste bli slut på ojämlikheten, skattesänkningar för de rika och sämre trygghet för alla oss andra. Nooshi har kämpat länge för de här frågorna och kommer att bli en bra partiordförande för oss i Vänsterpartiet, därför känns det jätteroligt att ha valt henne idag, avslutar Mårten Pavlov, även han delegationsledare för skånedelegationen.

Vänsterpartiets kongress hålls digitalt med delegater från hela landet och går att följa online här.

För kontaktinformation och intervjuförfrågningar till ordförande, nominerade och delegation, se pressskontakt nedan.

V tar initiativ för ökat arbetsgivaransvar för våldsutsatta29.4.2021 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Förekomst av våld är alltför vanligt. På tre veckor har fem kvinnor i Sverige mördats av män. För att förebygga att män överhuvudtaget tar till våld krävs ett långsiktigt normförändrande arbete, men det behövs också direkta åtgärder här och nu för att upptäcka och erbjuda skydd till våldsutsatta. Inga fler ska behöva dö innan samhället agerar, menar Vänsterpartiet, som nu tar initiativ till förstärkta insatser för att öka möjligheterna för våldsutsatta att få hjälp.

V eniga med granskning: samverkan för barn och unga måste förbättras21.4.2021 11:15:00 CEST | Pressmeddelande

På dagens möte med Primärvårdsnämnden i Region Skåne lyfts en granskning av samverkansarbetet kring barn och unga med behov av samordnade insatser mellan region och kommun. Behovet av samverkan kan finnas för barn med social problematik, psykisk ohälsa, kroniska sjukdomar, funktionsnedsättning eller en kombination av dessa. Granskningen pekar på en ojämlikhet i hur väl arbetet fungerar mellan olika kommuner och ett antal områden som behöver förbättras. Vänsterpartiet vill understryka vikten av att få till ett välfungerande arbete för barn och unga som många gånger riskerar att falla mellan stolarna.

Vänsterpartiet vill se intensifiering av arbetet med vård och omsorg vid demenssjukdom13.4.2021 18:00:00 CEST | Pressmeddelande

I början av 2020 bifölls Vänsterpartiets initiativ om att införa Socialstyrelsens nya modell för standardiserat insatsförlopp efter diagnosticering av demenssjukdom i Region Skåne. Då var Agneta Lenander glad: Eftersom vårdbehoven kan se väldigt olika ut från person till person, till exempel beroende på ålder, och den här modellen bygger just på ett personcentrerat förhållningssätt där kommunen, regionen och socialtjänsten i samverkan anpassar sina insatser efter patientens behov. Det här kan ge direkta förbättringar inom vård och omsorg för skånska patienter som blivit diagnosticerade med demenssjukdom, sa hon då. Idag, på möte med Regionfullmäktige, undrar hon vad som skett med det arbete som skulle inletts för över ett år sedan.