Nooshi Dadgostar vald till ny partiordförande på Västerpartiets kongress

Vänsterpartiet i Skåne nominerade Nooshi redan i februari i år, inför kongressens ordinarie planering då den skulle gå av stapeln i maj. Den blev tyvärr förskjuten. Åtta månader senare går distriktens delegationer istället till val i ett samhälle färgat av en pågående pandemi. Det har påverkat mycket, men inte skånedelegationens ställningstagande.

- Vi är oerhört glada att idag – äntligen! – ha valt Nooshi till ny partiordförande, säger Umihana Rašović Kasumović, ordförande för Vänsterpartiet i Skåne. Vi står mitt i en av vårt partis viktigaste strider när arbetsrätten är hotad, och vi vet att Nooshi är redo att fortsätta kampen för LAS. Hon har redan varit tydlig i att vi inte kommer svika de fem miljoner löntagare som riskerar otrygghet i sina arbeten.

Den pågående pandemin har i mycket satt ljuset på vad som måste fungera i vårt samhälle och vad som inte gör det, menar Lisa Claesson, delegationsledare för Skånes valda ombud.

- Vi måste bygga en stark välfärd med fler jobb, bostäder som folk har råd med och en sjukvård och omvårdnad som fungerar väl, både för de som behöver den och de som arbetar inom den, menar hon. Vi i Vänsterpartiet vill bygga ett mer jämlikt samhälle där det inte spelar någon roll vad du tjänar för att få god vård, skola och omsorg.

- Det måste bli slut på ojämlikheten, skattesänkningar för de rika och sämre trygghet för alla oss andra. Nooshi har kämpat länge för de här frågorna och kommer att bli en bra partiordförande för oss i Vänsterpartiet, därför känns det jätteroligt att ha valt henne idag, avslutar Mårten Pavlov, även han delegationsledare för skånedelegationen.

Vänsterpartiets kongress hålls digitalt med delegater från hela landet och går att följa online här.

För kontaktinformation och intervjuförfrågningar till ordförande, nominerade och delegation, se pressskontakt nedan.

V vill få stopp på onödiga runtflyttningar i vården13.11.2020 13:06:33 CETPressmeddelande

Vårdplatsbristen i Skåne har skapat ett system där det inte är ovanligt att patienter flyttas mellan avdelningar. När flyttar sker av medicinska skäl, att man är färdigbehandlad eller behöver expertis från en annan avdelning, är detta naturligtvis helt rätt. Det är dock problematiskt med de mycket vanliga flyttar som sker för att platsen behövs av en annan patient, inte för att man själv är färdigbehandlad. Det leder till slitsamma förflyttningar och drabbar ofta multisjuka patienter som mått mycket bättre av att få stanna i lugn och ro på samma avdelning, menar Vänsterpartiet:

V vill inte riskera kunskapscentrens arbete i Skåne13.11.2020 12:40:01 CETPressmeddelande

Under dagens möte med Hälso- och sjukvårdsnämnden förslogs en översyn av de regionala kunskapscentren för att anpassa organisationen enligt ny regional standard och till viss del ersätta nuvarande strukturer med en central koordinator på regionen. Vänsterpartiet anser inte att man gått rätt till väga och att man riskerar att försöka laga något som inte är trasigt – med hög risk för försämring.