Nora Johansson och Emma Halttunen vidare till semifinal i U21-VM i bowling

Nora Johansson och Emma Halttunen är vidare till semifinal i dubbel och har säkrat ytterligare en medalj till Sverige i U21-VM i Helsingborg. – Det är magiskt att få göra detta framför hemmapubliken, säger Emma Halttunen.
Nora Johansson och Emma Halttunen

Det blev ett jämnt matchspel i grupp B där Nora Johansson och Emma Halttunen vann fyra matcher. När alla matcher var spelade hade Frankrike vunnit gruppen på 15 poäng och Sverige stod på 12 poäng och var delad tvåa med USA och Finland. En avgörande roll-off fick avgöra vilket av de lagen som skulle ta den andra semifinalplatsen. Väl där var firma Johansson/Halttunen bäst när det gällde och vann roll-off på 218 poäng. USA hade 209 och Finland 200.
– Det är jätteskönt att vi fixar det och det kom glädjetårar direkt när det var klart, säger Emma Halttunen och fortsätter:
– Det kunde ha gått hur som helst i roll-off och det var väldigt nervöst men vi hade en bra bollreaktion och kämpade hela vägen. Det var en mäktig stämning i hallen och det är väldigt stort att lyckas med detta på hemmaplan.
Emma Halttunen tycker att det är väldigt kul att spela tillsammans med Nora Johansson.
– Vi är väldigt bra vänner och spelar tillsammans i Spader Dam annars. Vi har en fin kommunikation och hjälper varandra.

Nora Johansson var lättad över att ha gått till semifinal och att VM-medaljen är säkrad.
– Det känns riktigt gott. Speciellt när jag inte lyckades ta mig vidare från roll-off i singel så känns det här som en revansch. Emma och jag peppar varandra hela vägen och spelar väldigt bra tillsammans.

Assisterande coach Moa Ekström är glad över semifinalplatsen.
– Helt fantastiskt att de fixar det. När de andra lagen ställde hål i skiljeserien så tar Emma och Nora det lugnt och metodiskt. De fokuserar på sitt och gör jobbet, säger Moa Ekström.

På onsdag kl 09.30 väntar Singapore 2 i semifinal. Deras båda lag tog sig vidare från grupp A. Emma Halttunen menar att det blir en tuff utmaning men att de har goda chanser att nå final.
– Singapore har spelat riktigt bra hela tiden. Det gäller att vi hittar in, täcker rutor och spelar på topp.

Finalen avgörs kl 12.30 på onsdag.

Nora Johansson och Emma Halttunen