Norberg och Lundh från Stoppafusket knyts till Sveriges Byggindustrier

Sveriges Byggindustrier knyter till sig de grävande journalisterna Anna-Lena Norberg och Thomas Lundh från Stoppafusket för att stärka branschorganisationens arbete med att skapa sund konkurrens i bygg- och anläggningsbranschen.

Norberg och Lundh går in i ett tvåårigt projekt med syfte att öka kunskapsnivån och stötta Sveriges Byggindustriers medlemmar i arbetet att skapa konkurrens på lika villkor.

- Nu tar vi ytterligare ett steg för att skapa en attraktiv, sund och säker byggbransch. Anna-Lena Norbergs och Thomas Lundhs erfarenhet kommer att vara mycket viktig för att kunna stötta alla våra medlemsföretag som vill ha sund konkurrens och säkerställa att det råder nolltolerans mot fusk, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

- Jag är väldigt glad att vi nu få vara med i ett verkligt förändringsarbete för en sundare byggbransch. Utifrån vårt arbete med Stoppafusket kommer vi att kunna bidra med bland annat utbildning och rådgivning för att stötta Sveriges Byggindustriers medlemsföretag i arbetet för sund konkurrens, säger Anna-Lena Norberg.

- Vi har utifrån ett journalistiskt perspektiv granskat byggbranschen i många år. Nu kommer vi in i en ny fas där vi kan använda den kunskap vi fått genom åren till att påverka bygg- och anläggningsbranschen på en annan nivå, säger Thomas Lundh.

Sveriges Byggindustrier påbörjade i våras en närmare granskning för att säkerställa att medlemsföretagen känner till och följer de justerade medlemskriterierna. Däribland att de tillämpar uppförandekoden som bland annat föreskriver att medlemsföretag ska verka för sund konkurrens och tidsenliga relationer såväl inom företaget som i förhållande till kunder och leverantörer. Sund konkurrens i bygg- och anläggningsbranschen är en av Sveriges Byggindustriers prioriterade frågor.

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.