Norberg och Lundh från Stoppafusket knyts till Sveriges Byggindustrier

Sveriges Byggindustrier knyter till sig de grävande journalisterna Anna-Lena Norberg och Thomas Lundh från Stoppafusket för att stärka branschorganisationens arbete med att skapa sund konkurrens i bygg- och anläggningsbranschen.

Norberg och Lundh går in i ett tvåårigt projekt med syfte att öka kunskapsnivån och stötta Sveriges Byggindustriers medlemmar i arbetet att skapa konkurrens på lika villkor.

- Nu tar vi ytterligare ett steg för att skapa en attraktiv, sund och säker byggbransch. Anna-Lena Norbergs och Thomas Lundhs erfarenhet kommer att vara mycket viktig för att kunna stötta alla våra medlemsföretag som vill ha sund konkurrens och säkerställa att det råder nolltolerans mot fusk, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

- Jag är väldigt glad att vi nu få vara med i ett verkligt förändringsarbete för en sundare byggbransch. Utifrån vårt arbete med Stoppafusket kommer vi att kunna bidra med bland annat utbildning och rådgivning för att stötta Sveriges Byggindustriers medlemsföretag i arbetet för sund konkurrens, säger Anna-Lena Norberg.

- Vi har utifrån ett journalistiskt perspektiv granskat byggbranschen i många år. Nu kommer vi in i en ny fas där vi kan använda den kunskap vi fått genom åren till att påverka bygg- och anläggningsbranschen på en annan nivå, säger Thomas Lundh.

Sveriges Byggindustrier påbörjade i våras en närmare granskning för att säkerställa att medlemsföretagen känner till och följer de justerade medlemskriterierna. Däribland att de tillämpar uppförandekoden som bland annat föreskriver att medlemsföretag ska verka för sund konkurrens och tidsenliga relationer såväl inom företaget som i förhållande till kunder och leverantörer. Sund konkurrens i bygg- och anläggningsbranschen är en av Sveriges Byggindustriers prioriterade frågor.

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch i nationella planen för infrastruktur4.6.2018 15:02Pressmeddelande

På en pressträff idag måndag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och Isabella Lövin, klimatminister och vice statsminister, regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018-2029. Regeringen har beräknat att den nationella planen kommer ligga till grund för 235 000 årsarbeten över perioden 2018-2029. - Det är positivt att regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch. Det skickar en viktig signal till Sveriges alla kommuner att utveckla bygg- och anläggningsprogrammen för att göra dem attraktiva för unga tjejer och killar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.