Norberg och Lundh från Stoppafusket knyts till Sveriges Byggindustrier

Sveriges Byggindustrier knyter till sig de grävande journalisterna Anna-Lena Norberg och Thomas Lundh från Stoppafusket för att stärka branschorganisationens arbete med att skapa sund konkurrens i bygg- och anläggningsbranschen.

Norberg och Lundh går in i ett tvåårigt projekt med syfte att öka kunskapsnivån och stötta Sveriges Byggindustriers medlemmar i arbetet att skapa konkurrens på lika villkor.

- Nu tar vi ytterligare ett steg för att skapa en attraktiv, sund och säker byggbransch. Anna-Lena Norbergs och Thomas Lundhs erfarenhet kommer att vara mycket viktig för att kunna stötta alla våra medlemsföretag som vill ha sund konkurrens och säkerställa att det råder nolltolerans mot fusk, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

- Jag är väldigt glad att vi nu få vara med i ett verkligt förändringsarbete för en sundare byggbransch. Utifrån vårt arbete med Stoppafusket kommer vi att kunna bidra med bland annat utbildning och rådgivning för att stötta Sveriges Byggindustriers medlemsföretag i arbetet för sund konkurrens, säger Anna-Lena Norberg.

- Vi har utifrån ett journalistiskt perspektiv granskat byggbranschen i många år. Nu kommer vi in i en ny fas där vi kan använda den kunskap vi fått genom åren till att påverka bygg- och anläggningsbranschen på en annan nivå, säger Thomas Lundh.

Sveriges Byggindustrier påbörjade i våras en närmare granskning för att säkerställa att medlemsföretagen känner till och följer de justerade medlemskriterierna. Däribland att de tillämpar uppförandekoden som bland annat föreskriver att medlemsföretag ska verka för sund konkurrens och tidsenliga relationer såväl inom företaget som i förhållande till kunder och leverantörer. Sund konkurrens i bygg- och anläggningsbranschen är en av Sveriges Byggindustriers prioriterade frågor.

Sveriges Byggindustrier välkomnar utredning om kommunala särkrav14.6.2019 09:47:59 CESTPressmeddelande

Regeringen tillsätter en utredning om konkurrensen i byggbranschen. I uppdraget ingår att titta på hur kommunala särkrav försvårar byggprocesser. - Sedan 2015 har kommuner inte rätt att lämna föreskrifter om byggteknik. Trots det ser vi att kommuner fortsätter att ställa egna krav på tekniska egenskaper. Det förhindrar att branschen går mot ett standardiserat och industrialiserat byggande, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.