Nordenkampen 2021 till Uppsala

Nordenkampen 2021 tillfaller Uppsala. Inomhuslandskampen mellan Sverige, Norge, Finland och Danmark/Island avgörs 14 februari i nybyggda IFU Arena - där det blev svensk dubbelseger 2018. "Det ska bli fantastiskt roligt med en nordisk landskamp i Uppsala igen", säger förbundskapten Karin Torneklint.

14 februari 2021 väntar den elfte upplagan av Nordenkampen, en inomhuslandskamp mellan Sverige, Finland, Norge och ett kombinerat lag av Danmark/Island. Och precis som för snart tre år sedan, 2018, kommer landskampen arrangeras av Upsala IF.

- Det ska bli riktigt roligt med en nordisk landskamp i Uppsala igen - vi har bara goda minnen från Uppsala, med dubbelseger senast och i somras ett fantastiskt SM, säger förbundskapten Karin Torneklint.

˗ Vi är stolta över att än en gång ha fått förtroendet av Svenska Friidrottsförbundet att arrangera Nordenkampen. Under SM-dagarna i somras visade Upsala IF Friidrott att vi har god förmåga och kapacitet att arrangera tävlingar på elitnivå, säger Anders Kindmark, ordförande i Upsala IF Friidrott.

Nordenkampen avgörs därför i bara några år gamla IFU Arena i Uppsala. Där blev det en förkrossande dubbelseger för Sverige 2018 – nästan 30  poäng före tvåa Finland i herrkampen och drygt 30 poäng före tvåan Finland på damsidan. Sedan dess har det blivit ytterligare två dubbelsegrar för Sverige.

”Viktig tävling för elitaktiva i hela Norden”

Det finns ingen prognos för hur världen ser ut i mitten av februari, men arrangörerna planerar för att genomförandet ska bli så tryggt och säkert, sett till förutsättningarna i och med den pandemi som pågår idag.

- Nordenkampen är en viktig tävling för elitaktiva i hela Norden och våra gäster från Finland, Norge, Danmark och Island hoppas naturligtvis att gränserna till Sverige är öppna i februari så att landskampen kan genomföras även 2021, säger tävlingsansvarig Daniel Bergin.

Mer information om hur landskampen ska genomföras (restriktioner, publik osv) beroende på hur pandemisituationen ser ut i vinter, kommer vid ett senare tillfälle.

För mer information, kontakta gärna:
Daniel Bergin, Svenska Friidrottsförbundet
Tel 0736-26 17 33, mail daniel.bergin@friidrott.se