Nordens musikstad - Aarhus

Aarhus är en musikstad. Det ligger i stadens DNA. Redan på 1500-talet skrevs musik i Aarhus och så har det fortsatt fram till idag. Musiken binder samman staden. I år vill staden uppmärksamma musiklivet, musikbranschen och historiken genom att kalla sig – Music City Aarhus 2022. Andra städer i världen som också tagit till sig begreppet Music City är; Nashville, Manchester och Toronto. Under temat ”Let´s Come Together” startar musikåret i staden med en stor öppningskonsert i hjärtat av Aarhus den 26 mars.
Music City Aarhus 2022. Foto: Mads Christensen

Den officiella invigningen av Music City Aarhus 2022 inleds den 26 mars. Det blir en dag fylld av gratiskonserter på inomhus- och utomhusställen längs en speciell musikväg i stadens centrum. Publiken bjuds in att utforska en färgsprakande palett av musikupplevelser, anordnad av ett antal av stadens musikföreningar som visar den unika mångfald som musikstaden rymmer. Under den stora öppningskonserten, som döpts till ”Lydsporet fra en by”, kommer publiken bjudas på en musikalisk resa av både välkända och nya låtar som kommer framföras av kända och nya artister. Konserten blir en hyllning till den framåtblickande musikstaden Aarhus.

Music City Aarhus 2022 är hela stadens musikår, där Aarhus sätter extra strålkastarljus på stadens mångsidiga musikliv, musikhistoria, musikindustri och den unika gemenskap som musiken i Aarhus rymmer. De musikevenemang som sker i staden under året kommer belysas extra mycket.

Idén för musikåret har utvecklats av ett kollektiv av olika aktörer inom Aarhus musikliv som ville skapa ett år med fokus på musik som arv till Kulturhuvudstadsåret Aarhus 2017. De första planerna gjordes redan 2018 och blev en del av Aarhus kommuns kulturpolitik 2020 och har sedan dess utvecklats till projektet som det är idag. Music City Aarhus 2022 kommer inte att sälja biljetter – syftet är istället att stödja det redan existerande musiklivet på olika sätt.

”Music City” är inte ett skyddat varumärke. Konceptet musikstad är ett koncept som flera städer runt om i världen har anammat som sitt signum - sitt varumärke. Städer som Nashville, Manchester och Toronto är exempel på det. Konceptet har definierats och utvecklats över nationsgränserna. Det internationella nätverket Music Cities Network – som Aarhus är en del av – arbetar över landsgränserna för att ta tillvara varandras erfarenheter till att stärka, positionera sig som och skapa framgångsrika musikstäder. Konceptet musikstad är alltså ett koncept som man arbetar med internationellt.

I rapporten Mastering of a Music City har IFPA och Music Canada jämfört olika musikstäder runt om i världen och har funnit att musikstäder definieras av vissa kriterier. Musikstäder kan presentera:

-          artister och musiker

-          en levande musikscen

-          tillgång till platser där musik äger rum och odlas

-          en öppen, mottaglig och engagerad publik

-          musikbolag och andra musikrelaterade yrken

Kort sagt, Aarhus är en musikstad eftersom den innehåller allt ovanstående. Aarhus har en stark musikhistoria, och många av Danmarks största artister kommer från Aarhus.

Staden har en stark tillväxt och en stor talangpool samt många musikutbildningar, där musiker kan professionalisera sig – ett erkänt musikkonservatorium (Det Jyske Musikkonservatorium, Aarhus Musikskola och många fler). Inte minst skapar musikscenen i staden jobb och intäkter. Musikbranschen omsätter 1,8 miljarder DKK per år och sysselsätter över 3 700 personer. Den politiska välviljan är stor mot musiklivet med över 40 miljoner DKK i verksamhetsbidrag till musiklivet varje år.

Sist men inte minst är invånarna i Aarhus väldigt förtjusta i musik. Hela 37 % av Aarhus-borna tycker att kulturen är den viktigaste anledningen till att Aarhus är en bra stad att bo i (Epinion 2020). Varje år hålls 3-4000 konserter i staden med en sammanlagd publik på 1,5 miljoner.

Aarhus har internationellt positionerat sig som en stark musikstad inom olika subgenrer. Aarhus är känd som en stad med många och bra körer. Kören Akademisk kor blev utsedd till världsmästare vid körtävlingen World Choral Championship 2019 och kören Vocal Line vann Eurovision Choir 2019.

Staden har också en erkänd symfoniorkester, Aarhus Symfoniorkester, ett storband, Aarhus Jazz Orchestra, och ett operakompani, Den Jyske Opera, som lockar turister till staden med sin höga nivå, konstnärliga ambitioner och spektakulära projekt.

Stora festivaler som kommer hållas i Aarhus under 2022:

-          6-7 maj: SPOT Festival

-          2-4 juni: NorthSide

-          10-17 juli: Aarhus Jazz Festival

-          30 augusti-8 september: The Aarhus Festival

För mer information om Aarhus:

Music City Aarhus 2022. Foto: Emil Agerskov
Music City Aarhus 2022. Foto: migogaarhus.dk

Tryck på knappen och säg ”pyt”!6.3.2024 15:33:15 CET | Pressmeddelande

Med en stor reklamskylt på Medborgarplatsen i Stockholm uppmanar Danmark alla Stockholms hipsters att ”chilla”. Samtidigt rullas en kampanj ut i sociala medier med en video där ”The Danish Zen” presenteras. Danskarnas unika förmåga att säga strunt samma, låta saker passera och deras avslappnade förhållningssätt till livet marknadsförs nu som "The Danish Zen" - och som en bra anledning att semestra i Danmark. Bakom kampanjen står den danska turistorganisationen VisitDenmark.