Nordic Wellness expanderar genom Grand Fitness

Koncernen Nordic Wellness Group öppnar nytt koncept inom träning. Med inspiration från den populära trenden Boutique gym öppnas nu Grand Fitness som det första gymmet inom koncernen.

När Magnus Wilhelmsson för 20 år sedan lanserade det som senare kom att bli Nordic Wellness var det med visionen att vara folkets bästa alternativ inom träning och hälsa. Med utrustning i världsklass, välmeriterade instruktörer och olika former av medlemskap har Nordic Wellness skapat en miljö där träning är mer lättillgänglig än någonsin.

Nu har det blivit dags för nästa tillskott i familjen. Under hösten 2017 introducerar Nordic Wellness konceptet Grand Fitness. Det har länge funnits en lucka i utbudet av Boutique-liknande gym i Sverige men framförallt i Göteborgsområdet. Med Grand Fitness vill Nordic Wellness fylla den luckan och erbjuda en träningsupplevelse utöver det vanliga.

Boutique-gym är inte ett nytt fenomen. Uppväxten har ökat enormt i USA och England de senaste åren och trenden visar inga tecken på att sakta ned. Forskning publicerad av IHRSA visar att antal medlemmar i boutique-gym dubblades från 21 % 2013 till 42 % 2014. Vidare har Boutique-kedjorna öppnat nya klubbar med en ökning av 450 % per år sedan 2010, enligt den fitness-fokuserade investmentbyrån Piper Jeffray. Vi känner oss därför säkra på att intresset finns och att konceptet ligger helt rätt i tiden.

Vi har hämtat inspiration från David Barton i New York samt 1Rebel BXR i London och med Grand Fitness vill vi ge våra medlemmar en träningsupplevelse utöver det vanliga i en unik och exklusiv atmosfär.

Boutique-gym kan kännetecknas av en lite mindre yta med större fokus på en exklusiv atmosfär, lyxigare inredning och en häftigare helhetsupplevelse. Detta innebär ofta en hög kostnad för medlemmarna. För ett medlemskap i flertalet gym i New York och London kan det kosta uppåt 2000kr i månaden eller 300kr per bokat pass.

Visionen för Grand Fitness är att skapa samma atmosfär och känsla som Gymmen i New York och London till ett mer förmånligt pris.

”Vi är övertygade om att alla som väntat på den nya klubben kommer att få en träningsupplevelse över förväntan” – Magnus Wilhelmsson

Den första Grand Fitness-klubben kommer att slå upp dörrarna i oktober 2017 där Nordic Wellness Övre Husargatan var tänkt att öppna. Klubben kommer vara tillgänglig för Nordic Wellness-medlemmar som har Sverigekort, Regionskort för Göteborgsregionen, samt Student- och Seniorkort.

Linda Adehög Marknadschef 0709-494621
Magnus Wilhelmsson VD 0708-494680

Nordic Wellness

Nordic Wellness är en av Sveriges största och bästa friskvårdskedjor med över 155 gym i Sverige. Det ger oss unika möjligheter att ständigt utveckla våra klubbar och att ligga i framkant när det gäller utbud, kvalitet, personal och inte minst pris. Hos oss ska alla känna sig hemma – det är viktigt för oss.

Vi startade med tomma händer 1997 i en liten och sliten källarlokal på Backaplan i Göteborg. Här har vi under spartanska förhållanden arbetat oss upp från grunden till det som idag är Nordic Wellness – en av Sveriges största och starkaste träningskedjor med över 155 klubbar.

Det vi har lärt oss längs vägen är att man kommer långt om man är beredd att svettas för det. Att hårt arbete ger resultat är något som också speglar vårt dagliga arbete och vår syn på hur man når sina mål. Därför lägger vi mer kraft än andra på att utbilda och stärka vår personal, utveckla våra träningsformer, uppgradera våra maskiner och knyta de bästa instruktörerna och personliga tränarna till oss.