SHL Svenska Hockeyligan ABSHL Svenska Hockeyligan AB

NordicBet ny huvudsponsor till SHL

NordicBet går idag in som ny huvudsponsor och exklusiv sportspelspartner till Svenska Hockeyligan (SHL) i en storsatsning på svensk ishockey. Samarbetet mellan NordicBet och SHL syftar till att utveckla ligan och ishockeyn, både vad gäller finansiellt stöd till klubblagen och engagemang för sporten i stort.

- Vi brinner för hockeyn som sport och vill erbjuda våra kunder marknadens främsta hockeyprodukt. Sponsorskapet är ett stort och viktigt steg för oss och vi visar att vi vill vara med och stötta och utveckla svensk hockey som ett av de ledande spelbolagen i Norden, säger Jesper Svensson, kommersiell chef NordicBet.

NordicBet är sedan tidigare engagerade i ishockeyn, inte minst genom sitt sponsorskap av europeiska CHL där även SHL är delägare.

- Hockeyintresset bland våra kunder är enormt och genom SHL vill vi stärka vår hockeyprodukt och synliggöra NordicBet mot miljontals hockeyfans runtom i Sverige och Europa. Det här är en långsiktig satsning som ger såväl oss som SHL möjlighet att växa ytterligare tillsammans, fortsätter Jesper Svensson.

SHL ser stora möjligheter att utveckla ligan och öka intresset för svensk ishockey både i Sverige och internationellt tack vare NordicBets närvaro på andra stora hockeymarknader i Norden och övriga Europa.

- SHL har letat efter en partner som vill arbeta brett i sitt sponsorskap och vill hjälpa till att utveckla ligan och ishockeyn. Både vi och NordicBet är övertygade om att samarbetet kommer bidra med just detta – det vill säga mer än bara pengar, säger Jörgen Lindgren, vd SHL.

Avtalet sträcker sig över två år med möjlighet till ett års förlängning.

Om NordicBet:

NordicBet är ett internationellt spelbolag som grundades 2002 och är idag en del av Betsson Group. Bolaget ägs av Betsson AB (publ) som grundades 1963 och är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap List (BETS).

Jörgen Lindgren, vd SHL
0722-13 17 00, jorgen.lindgren@shl.se

Jesper Svensson, kommersiell chef NordicBet och Betsson Group,
+356 790 324 20, Jesper.Svensson@betssongroup.com

Magnus Linder, global marknadschef NordicBet,
+356 797 02 901, Magnus.Linder@betssongroup.com

SHL ska som företrädare för klubbarna i SHL tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2016/2017 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Karlskrona Hockeyklubb, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Jörgen Lindgren lämnar som VD i SHL. Michael Marchal blir tillförordnad VD och SHL:s sportchef Johan Hemlin blir vice VD15.10.2018 13:03Pressmeddelande

Jörgen Lindgren lämnar idag anställningen som VD i Svenska Hockeyligan (SHL). Styrelsen har beslutat utse Michael Marchal som tillförordnad verkställande direktör. Samtidigt utses SHL:s sportchef Johan Hemlin som vice VD i SHL. Styrelsen inleder rekryteringsarbetet för en permanent VD vilket skall slutföras under vintern/våren 2019.

SHL och HockeyAllsvenskan bygger om sina domarorganisationer8.10.2018 13:07Pressmeddelande

SHL och Ulf Rönnmark har gemensamt kommit överens om att gå skilda vägar. SHL vill tacka Ulf för det arbete han gjort under många år i SHL som domare, marknadschef, domare och domarchef. Domarna kommer framöver att ingå i den sportsliga organisationen där Johan Hemlin, sportchef SHL, är ansvarig. För att stärka upp stöd och utveckling för domare och linjemän kommer fler funktioner tillsättas och rollen domarchef tas därmed bort. Som ny utvecklings- och huvuddomaransvarig anställs Tomas Thorsbrink. Tomas arbetar i dag som domarchef i Hockeyallsvenskan, där han gjort ett väldigt bra arbete. Att Tomas tar sig an SHL domarna är en naturlig utveckling och början på en tätare samverkan mellan SHL och Hockeyallsvenskan kring elitdomarverksamheten. - Vi väljer att bredda organisationen för att vara än mer närvarande och ute hos domarna för att coacha och utveckla deras enormt viktiga roll. Att göra det i samverkan med HockeyAllsvenskan gör också att synergierna blir mycket bättre i utvecklinge