SHL Svenska Hockeyligan ABSHL Svenska Hockeyligan AB

NordicBet ny huvudsponsor till SHL

NordicBet går idag in som ny huvudsponsor och exklusiv sportspelspartner till Svenska Hockeyligan (SHL) i en storsatsning på svensk ishockey. Samarbetet mellan NordicBet och SHL syftar till att utveckla ligan och ishockeyn, både vad gäller finansiellt stöd till klubblagen och engagemang för sporten i stort.

- Vi brinner för hockeyn som sport och vill erbjuda våra kunder marknadens främsta hockeyprodukt. Sponsorskapet är ett stort och viktigt steg för oss och vi visar att vi vill vara med och stötta och utveckla svensk hockey som ett av de ledande spelbolagen i Norden, säger Jesper Svensson, kommersiell chef NordicBet.

NordicBet är sedan tidigare engagerade i ishockeyn, inte minst genom sitt sponsorskap av europeiska CHL där även SHL är delägare.

- Hockeyintresset bland våra kunder är enormt och genom SHL vill vi stärka vår hockeyprodukt och synliggöra NordicBet mot miljontals hockeyfans runtom i Sverige och Europa. Det här är en långsiktig satsning som ger såväl oss som SHL möjlighet att växa ytterligare tillsammans, fortsätter Jesper Svensson.

SHL ser stora möjligheter att utveckla ligan och öka intresset för svensk ishockey både i Sverige och internationellt tack vare NordicBets närvaro på andra stora hockeymarknader i Norden och övriga Europa.

- SHL har letat efter en partner som vill arbeta brett i sitt sponsorskap och vill hjälpa till att utveckla ligan och ishockeyn. Både vi och NordicBet är övertygade om att samarbetet kommer bidra med just detta – det vill säga mer än bara pengar, säger Jörgen Lindgren, vd SHL.

Avtalet sträcker sig över två år med möjlighet till ett års förlängning.

Om NordicBet:

NordicBet är ett internationellt spelbolag som grundades 2002 och är idag en del av Betsson Group. Bolaget ägs av Betsson AB (publ) som grundades 1963 och är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap List (BETS).

Jörgen Lindgren, vd SHL
0722-13 17 00, jorgen.lindgren@shl.se

Jesper Svensson, kommersiell chef NordicBet och Betsson Group,
+356 790 324 20, Jesper.Svensson@betssongroup.com

Magnus Linder, global marknadschef NordicBet,
+356 797 02 901, Magnus.Linder@betssongroup.com

SHL ska som företrädare för klubbarna i SHL tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2016/2017 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Karlskrona Hockeyklubb, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL ställer sig bakom #metoo #time out23.11.2017 13:06Pressmeddelande

SHL har läst och tagit del av de berättelser som idag publiceras i Dagens Nyheter där kvinnor som på olika sätt är verksamma inom idrotten vittnar om hur de utsätts för kränkningar, diskriminering, trakasserier och övergrepp i sitt utövande. Berättelser som är kopplat till ishockeyn där män i våra verksamheter kränker kvinnor. Det här är helt oacceptabelt och något som vi i SHL tydligt kommer att markera inte får förekomma i vår verksamhet och vi kommer att agera när det händer. Därför ställer sig SHL bakom #metoo och #timeout. Vi gör detta för en idrottsrörelse fri från kränkningar och diskriminering. Vi gör det för att alla ska ha rätt till att drömma stort och slippa skrämmas till tystnad eller avhopp. Vi gör det tillsammans, för en idrottsrörelse för alla. Brynäs IF Djurgården Hockey Frölunda Indians Färjestad BK HV71 Karlskrona HK Linköping HC Luleå Hockey Malmö Redhawks Mora IK Rögle BK Skellefteå AIK Växjö Lakers Örebro Hockey SHL-organisationen

SHL:s vision: en av världens två bästa hockeyligor sportsligt och upplevelsemässigt.20.11.2017 10:00Pressmeddelande

Från och med säsongen 2018/2019 kommer SHL bland annat genom det nya avtalet med C More få en väsentligt större intäkt. Detta ger en enorm möjlighet att långsiktigt stärka och mer fokuserat utveckla svensk ishockey, klubbarna och ligan. Klubbarna har därför gett SHL i uppdrag att ta fram en strategi kopplat till de ökade intäkterna till SHL samt de kommande kraven för att uppnå elitlicens. Alla fjorton SHL-klubbar har varit delaktiga i arbetsprocessen och står enhetligt bakom strategin och beslutet.