Nordisk harmonisering av byggregler ger ökad konkurrens

Bostadsminister Peter Eriksson berättade idag att de nordiska länderna har enats om att stärka samarbetet kring harmonisering av byggregler och standarder mellan myndigheter i de nordiska länderna. Det välkomnas av Sveriges Byggindustriers bostadspolitiska expert Anna Broman.

- Vi välkomnar dagens besked. En nordisk standardisering möjliggör ökad industrialisering och öppnar upp för en större marknad med ökad konkurrens, säger Anna Broman.

- Men redan idag finns det utmaningar på nationell nivå. Dagens förbud mot kommunala särkrav vid upphandlingar kringgås i allt för hög utsträckning och principerna för marktilldelning varierar mellan kommuner. Risken finns därför att en fullt fungerande nordisk harmonisering kommer att dröja, säger Anna Broman.

Bolund och Eneroth ges nyckelroller när Sverige ska rustas för 11 miljoner invånare21.1.2019 14:58:23Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar Per Bolund som idag utsetts till ny bostadsminister. - Att bostadsministern nu flyttar in på Finansdepartementet innebär att bostadsfrågan får större tyngd. Det är bra. Men ska byggandet ta fart igen krävs en fungerande finansiering. Bolunds förändrade portfölj leder förhoppningsvis till en översyn och förändring av de införda kreditrestriktionerna samt att det görs undantag för förstagångsköpare, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD för Sveriges Byggindustrier.

Det krävs mer och modigare reformer18.1.2019 09:59:50Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar statsminister Stefan Löfven till regeringsbildningen. Men den bostadspolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är otillräcklig. - Inga av förslagen sänker trösklarna in till bostadsmarknaden för den som saknar kontakter, kötid och kapital. Det krävs mer och modigare reformer. Höj bolånetaket för förstagångsköpare, inför ett subventionerat bospar för unga och gör en kraftfull sänkning av reavinstskatten för ökad rörlighet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.