Nordisk harmonisering av byggregler ger ökad konkurrens

Bostadsminister Peter Eriksson berättade idag att de nordiska länderna har enats om att stärka samarbetet kring harmonisering av byggregler och standarder mellan myndigheter i de nordiska länderna. Det välkomnas av Sveriges Byggindustriers bostadspolitiska expert Anna Broman.

- Vi välkomnar dagens besked. En nordisk standardisering möjliggör ökad industrialisering och öppnar upp för en större marknad med ökad konkurrens, säger Anna Broman.

- Men redan idag finns det utmaningar på nationell nivå. Dagens förbud mot kommunala särkrav vid upphandlingar kringgås i allt för hög utsträckning och principerna för marktilldelning varierar mellan kommuner. Risken finns därför att en fullt fungerande nordisk harmonisering kommer att dröja, säger Anna Broman.

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.