Nordiska kusträddardagen nästa helg - över 40 000 anmälda i hela Sverige

Nästa lördag, den 7 maj, arrangeras Nordiska kusträddardagen för sjätte året i rad. Och det är många i Sverige som vill hindra skräp från att hamna i hav, sjöar och vattendrag. Idag är sista chansen att beställa gratis kusträddarpaket med handskar, påsar och säckar inför den 7 maj.

- Tillsammans hindrar vi skräp från att hamna i hav, sjöar och vattendrag, en påse i taget. Förra året var vi totalt  60 000 kusträddare i Sverige som tillsammans plockade 172 ton skräp. Och intresset håller i sig, det ser ut som att vi kommer att få lika bra uppslutning i år, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Fem-i-topp kommuner i Sverige med hittills störst andel anmälda till Nordiska Kusträddardagen:

1. Öckerö
  2. Jokkmokk
  3. Tjörn
  4. Haninge
  5. Oxelösund

Statistik och lokala kusträddare
Mer statistik om var i landet flest har anmält sig hittar du i bifogade Excel-dokument under "Dokument". Har du frågor, eller vill komma i kontakt med en kusträddare i ditt län, kontakta gärna Pontus Tengby på +46 707 23 44 93 eller pontus.tengby@hsr.se

Bli en kusträddare!
Alla som går med i kusträddarna möjlighet att beställa hem ett gratis skräpplockarpaket med handskar, påsar och säckar. Sista dagen att beställa paket är 28 april, men anmälan är öppen ända fram till 7 maj.

hsr.se/kusträddarna hittar du mer information om kampanjen och kan följa antalet anmälda i realtid.

Om Nordiska kusträddardagen 2022
Nordiska kusträddardagen 2022 arrangerar Håll Sverige Rent tillsammans med sju systerorganisationer i Norden: Hold Norge Rent, Hold Danmark Rent, CSR Greenland, Arctic Marine Conservation Crew (Island), Pidä Saaristo Siistinä ry (Finland), Ringras (Färöarna) och Städa Åland

Kampanjsida
hsr.se/kusträddarna