Nordiskt laddsamarbete mellan E.ON och BMW

Idag invigs 120 nya laddpunkter vid BMW:s huvudkontor i Sollentuna. Laddstolparna är ett resultat av det nordiska avtal som E.ON och BMW Group tecknat om laddboxlösningar till bilåterförsäljare och blivande elbilskunder.

Pär Möller, chef E.ON E-mobility Norden, och Cristian Ach, President & CEO för BMW norra Europa, inviger 120 nya laddpunkter vid BMW:s huvudkontor i Sollentuna.

Förutom laddpunkterna vid huvudkontoret innebär samarbetet att återförsäljare numera kan erbjuda laddlösningar till BMW Groups privat- och företagskunder. Samtidigt fortsätter arbetet med att installera laddstolpar på BMW:s övriga kontor i Norden. Flertalet av BMW:s återförsäljare har även tecknat avtal om att installera snabbladdare.

-Tillsammans laddar vi nu Sverige bit för bit. Vi erbjuder våra nordiska kunder en skräddarsydd helhetslösning som gör det lättare för fler att välja elbil, säger Pär Möller, chef E.ON E-mobility Norden.

BMW Group har tidigare lanserat BMW/MINI Charging i Sverige, vilket ger elbils- och laddhybridskunder tillgång till ett av världens största publika laddnätverk, vilket även inkluderar publika laddstationer från E.ON. BMW Group kan i och med det samarbetet med E.ON erbjuda kunder en helhetslösning inom elektrisk mobilitet som, förutom bil, även omfattar publik laddning samt hemma- och arbetsplatsladdning.

- Vanligen sker laddning antingen i hemmet eller på arbetsplatsen. Att vi nu har laddinfrastrukturen på plats vid vårt huvudkontor gör det möjligt för fler av våra anställda att välja elbil, speciellt för de som inte har möjlighet att ladda hemma, säger Cristian Ach, President & CEO för BMW norra Europa.

E.ON är en av Sveriges största laddoperatörer och erbjuder lösningar för privatpersoner, företag och föreningar samt bygger egen laddinfastruktur. Förutom samarbetsavtalet med BMW har E.ON även samarbete med exempelvis ICA och Castellum i Sverige.

"Laddinfrastrukturen gör det möjligt för fler av våra anställda att välja elbil, säger Cristian Ach, President & CEO för BMW norra Europa.

Konjunkturen bromsar elektrifieringen - men solceller fortsätter öka, visar E.ONs elektrifieringsrapport2.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Konjunkturnedgången och de höga energipriserna ger ett tydligt avtryck i elanvändningen, visar E.ONs elektrifieringsrapport. I E.ONs elnät fortsatte dock installationerna av solceller att öka, till och med i ännu högre takt än tidigare. Inmatningen av el från solcellsanläggningar fördubblas nu varje år I september anslöts för första gången mer än 1 500 solcellsanläggningar på en månad till E.ONs elnät.

E.ON och Svenska Kraftnät tecknar avtal om reservkraft till södra Sverige1.12.2022 13:35:12 CET | Pressmeddelande

E.ONs kraftvärmeanläggning Heleneholmsverket i Malmö ska vid behov öka elproduktionen med upp till 80 megawatt för att säkra energiförsörjningen i södra Sverige i vinter. Det är innebörden av ett nytt avtal mellan E.ON och Svenska Kraftnät. –En viktig pusselbit i vinterns beredskap är nu på plats. I det här läget räknas varje kilowatt, säger Anette Blücher, chef för E.ONs Energy Infrastructure Solutions.