Nordman i BingoLotto

Få artister på den svenska musikscenen förfogar över en lika gripande karisma, och ett lika dubbelbottnat djup i rösten, som Håkan Hemlin. Få dansar lika lätt med fingrarna över nyckelharpan, och skapar lika levande musik, som Mats Wester. Tillsammans utgör de musikduon Nordman. Mystiken förtrollar. Deras unika begåvning, likaså. Söndagen den 20/10, kl. 18.00 i TV4, gästar duon BingoLotto. Oemotståndlig scennärvaro utlovas. Detta vill du inte missa!

Foto: Anna-Lena Ahlström

HÅKAN HEMLIN OCH MATS WESTER ÄR NORDMAN

Året är 1991. Platsen är en studio i Hjorthagen, Stockholm. Av en ren händelse kommer här ett första möte att äga rum, två fullskaliga artistsjälar emellan. Håkan är på plats för att spela in en demo med hårdrocksbandet Bye Bye. Även Mats huserar i studion, vid samma tid, i hopp om att hitta en sångare till sitt senaste projekt. Ambitionen är att blanda folkmusik med pop. Man väljer att ingå i konstellation med varandra, och ett första kapitel, i den böljande framgångssagan som är Nordman, är ett faktum.

Tre år senare släpper duon sin första singel "Förlist" och introducerar sig därmed för dåtidens musiksverige. Det stora genombrottet kommer senare samma år, då man ger ut sitt debutalbum "Nordman" – i vilket vi bland annat hittar den klassiska låten "Vandraren", som idag har uppemot 12 miljoner spelningar på Spotify.

MELODIFESTIVALEN

År 2005 äntrade Nordman Melodifestivalens scen för första gången, med låten "Ödet var min väg". Tillsammans med Shirley Clamp gick man direkt vidare till finalen i Globen. Väl på plats i Stockholm, slutade äventyret med en niondeplats, men låten togs emot varmt i de svenska folkhemmen.

Tre år senare var det åter dags att, på samma scen, utmana de allra största namnen i Sveriges musikelit – och som man gjorde det! Med låten "I Lågornas sken" tog de sig vidare till andra chansen, där de vann duellen mot Carola Häggkvist och Andreas Johnsson, som framförde låten "One love". Man gick segrande även ur den andra duellen mot Suzzie Tapper och låten "Visst finns mirakel". I finalen slutade bidraget på en hedersam sjätteplats och duon uppvisade återigen att deras begåvning är allt annat än höljd i dunkel.

25-ÅRSJUBILEUM

I år firar duon 25 år som Nordman. Detta gör de med nytt album och två exklusiva konserter. I somras släppte man dessutom singeln ”Glöm det som var”. I sedvanlig ordning är det Py Bäckman som har axlat låtskrivarrollen – och detta med bravur. ”Glöm det som var” handlar om att släppa taget om allt som varit och om värdet i att ta vara på stunden, och inte minst varandra.

Biljetter till Nordmans två exklusiva jubileumskonserter, på Stora Teatern i Göteborg och på Lilla Cirkus i Stockholm, släpptes den 3/9. Föreställningarna tar avstamp i duons händelserika historia och bjuder såklart på det bästa av låtskatten som är Nordman.

Söndagen den 20 oktober 2019, kl. 18.00, får vi möjlighet att uppleva Nordman i BingoLotto!

Foto: Anna-Lena Ahlström

Top Cats I BingoLotto24.10.2019 15:50:17 CESTPressmeddelande

I en genre där spelglädje utgör den innersta kärnan, uppvisar dessa unga värmlänningar idealet. Med fyndig komik, outtröttlig energi och precisa luftsparkar pumpar man syrerikt blod in i rockabilly-traditionen. Med stor musikalitet förenar Top Cats en melodiös popkänsla med klassisk rock’n’roll och rockabilly. Den medryckande effekten av denna kombination får du möjlighet att uppleva då bandet gästar BingoLotto den 27/10, kl 18 i TV4. Slå en dubbelknut på dansskorna och sjung upp, noga och väl, för nu blir det fart och fläkt!

Claes-Göran Hederström i Bingolotto9.10.2019 15:43:01 CESTPressmeddelande

Gammal kärlek rostar aldrig. Än mindre svenska folkets outtröttliga kärlek till kultikonen Claes-Göran Hederström. Och att ta emot epitetet kultikon är enligt Claes-Göran själv ingen konst – det är bara att sjunga samma låt i 47 år, menar han. Det börjar verka som att teorin stämmer, banne mej. Söndagen den 13 oktober, kl. 18.00 i TV4, tar Claes-Göran plats på BingoLottos scen – kanske med ambitionen att intyga om just detta.