Norge eller Sverige – vem är bäst i längdåkningens Formel 1?

När det avgjorts vem som är snabbaste damen i super G den 5 februari är det dags att se vem som är snabbast på flacken. Hur snabba är legendarer som Torgny Mogren och dagens snabbaste sprinters? Det får vi svaret på i Åre 2019 Town Sprint Challenge.

Åre 2019 presenterar Åre Town Sprint Challenge 5 februari 2019. Foto: Ulf Palm

En vanlig längdsprint, den ni följer i Vinterstudion på helgerna, är kring 1,8 kilometer lång. Om det går att jämföra med ett 400 meters-lopp i friidrott kan du jämföra supersprinten med ett dragrace. Det är kort, det ska gå ofattbart snabbt och det krävs explosivitet.

Den 5 februari, efter damernas super G på Nationalarenan, gör svenska och norska längdsprinters upp om vem som är snabbast när Åre 2019 presenterar Town Sprint Challenge. Bland deltagarna finns norrmannen Ludvig Sögnen Jensen som är världsrekordhållare på 100 meter supersprint. Han började med ”vanlig” skidåkning som alla andra och var snabb men fick chansen att testa sig på riktigt mot några av den tidens största namn under en inbjudningstävling på Bislett stadion 2013. Och det gick rätt bra med facit i hand.

–     Det var stort att gå mot killar som Petter Northug, Federico Pellegrino, Nikita Kriukov och Teodor Pettersson,och det var ännu roligare att jag gick och vann, säger ”Ludde”.

Efter den meriten har han enbart fokuserat på supersprint. Han menar att det krävs naturlig snabbhet och att träna mycket explosivitet och fart för att bli en bra supersprintare.

–     Man måste också ha god teknik och det klart att de biologiska förutsättningarna märks av i ett lopp som bara varar i 11 sekunder. Jag hoppas verkligen kunna vara med och utveckla längdåkningen och den här sporten vidare, säger han.

Norrmannen ställs mot bland andra världscupmeriterade Karl-Johan Dyvik och Simon Lagesson i herrarnas elitklass när det avgörs på Åre torg i februari.

–     Jag tror det blir kul! Det är perfekt att ha supersprint i centrum och när det är så många som är på plats är det väldigt bra läge för en häftig show. Sporten kräver så lite plats så man kan bjuda på lite längdskidor för alla som är där. Jag tycker det ska bli roligt att visa längdåkningens Formel 1 när det är folk på plats som inte är där för längdåkningens skull.

På damsidan ställer Norge upp med bland andra Marte Nordlunde och Sverige med Linn Sömskar och Jackline Lockner . Linn Svahn, som har startat säsongen med att rada upp sprintsegrar och i januari är uttagen till junior-VM, kommer att vara ett hot mot alla som ställer upp i elitdamklassen. I legendarklassen ställer bland andra OS- och VM-guldmedaljören Torgny Mogren upp jämte Mathias Fredriksson. Fler namn kommer att kommuniceras inom kort.

Fakta Åre 2019 Town Sprint Challenge

Utslagningstävling där Sverige och Norge tävlar mot varandra men där nationstillhörigheten inte spelar roll i utslagningsronderna. Därför kan två svenskar eller två norrmän hamna i final mot varandra.

Klasser: Dam elit, Herr elit, Dam legendar, Herr legendar

När? Tisdag 5 februari, 16.00

Var? Start vid Country Club längs Årevägen, målgång på Åre torg

Tävlingen arrangeras i samarbete mellan Jämtländska Sportkompaniet. Evenemanget sponsras av Vattenfall och Europcar.

Fler namn kommer att kommuniceras inom kort. Mer information hittar du på

Åre 2019 presenterar Åre Town Sprint Challenge 5 februari 2019. Foto: Ulf Palm
Ludvig Sögnen Jensen är världsrekordhållare på 100 meter supersprint. Foto: Kim Bye.
Styrka och explosivitet krävs för att bli en bra supersprinter. 5 februari kör Åre 2019 supersprint på Åre torg med elit och legendarer. Foto: Kim Bye