International Stunt Academy - ISA

Norges første fagskole i Stunt-skuespill søker fremtidens Actionhelter

Til høsten kan eventyrlystne skuespiller-spirer ta 60 fagskolepoeng i studiet «Action actors» ved International Stunt Academy som nylig ble akkreditert som fagskole av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga (NOKUT).

Med en fagskoleutdanning i stunt-skuespill vet arbeidsgiveren at du er topp utdannet i fag-området du brenner for.

Studietilbudet starter opp høsten 2018 med første kull på Sørlandet, nærmere bestemt i Tvedestrand. Videre skal ISA etablerere lokaler for kursvirksomhet, undervisning og produksjoner i Oslo.

Fagskoleutdanningen for Stunt-skuespiller er et heltidsstudie som går over ett år og gir 60 fagskolepoeng. Yrkestittelen heter Stunt-skuespiller på norsk og Action actor på engelsk.

21. april er det klart for opptaksprøver i Oslo og påmeldingen har nå startet.
Informasjon om opptaksprøver finnes på fagskolens hjemme-side: www.internationalstuntacademy.com

Fakta om International Stunt Academy
International Stunt Academy ble etablert av John Smith Kabashi og tidligere har drevet ISA som privat stuntskole i tre år. Mange av elevene har etablert eget virksomhet etter skolegangen og har fått seg jobber i bransjen.

Studieplanen er utarbeidet etter erfaringene og undersøkelser som ble gjort i den private virksomheten, gjennom undersøkelser blant deltagere  og samarbeid med arbeidsmarkedet og lærere som til daglig har sitt virke i utdanningssektoren ser vi at der er et behov for stunt-skuespiller studiet.

Det fantes til i dag ingen tilsvarende utdanningstilbud hvor du får en fullverdig utdannelse som stunt-skuespiller, mens behovet har vært der og er der. Stuntutøvere vil ha kreditt for den jobben de gjør og skuespillere vil gjøre sine egne stunts og få kreditt for det. Ved å implementere skuespillerfaget sammen med stuntfaget, vil studentene kunne jobbe på flere arenaer samt utøve yrket profesjonelt tverrfaglig og samtidig få full kreditt for den jobben de gjør som utøver. En kombinasjonsform med stunt og skuespill har blitt mer relevant og aktuell i moderne tid som vi nå bare ser starten av i de store internasjonale og Hollywood filmene.

Fagskolen har bygd et relevant og bredt nettverk nasjonalt og internasjonalt som vil komme studentene til gode under og etter utdanningen, gjennom blant annet anerkjente gjestelærere, regissører, stunt koordinatorer og produsenter. I tillegg er det viktig at studietilbudet kontinuerlig kvalitetssikres og holder en internasjonal høy standard.

Fakta om Action Actor
En Action Actor er en utøver med fremragende egenskaper i fysikk og har god grunnkunnskap i skuespill med evnen til å fremføre og utøve stunt og skuespill samlet.

Disse emnene danner Action Actor studiet
Stunt, skuespill, film- og scenekamp, parkour og entreprenørskap.

Arbeidsmarkedet
Nyutdannede studenter kan få jobb over hele verden så lenge de har pass i orden. Dette kan være på arenaer som: Film, TV, den voksende video- og web industrien, scene, teater, innenfor motion capture for både film- og videospill samt fornøyelsesparker.

Forskjell mellom Stuntmann/kvinne og Stunt-skuespiller

En stuntkvinne / stuntmann gjør stunts og kan tiltre som stuntdobbel for en skuespiller. En Action Actor blir trent og lært opp til å gjøre sine egne stunts. Utdannelsen lærer studentene og den enkelte Stunt-skuespiller å planlegge og utføre stunt-skuespill på en sikker og forsvarlig måte etter beste metoder og teknikker, samtidig som det formidles god visuell skaperkraft og følelser for karakter, tid, sted og rom. Stunt-skuespiller får trening og grunnteknikk i skuespill som gir ferdigheter og kunnskap om å føre dialog og replikker kombinert med stunts. Dette vil føre til at en Stunt-skuespiller får full kreditt for jobben som utføres på lik linje med en skuespiller, eksempelvis Charlize Theron, Jackie Chan, Jason Statham, Chan Claude Van Damme og Tom Cruise for å nevne noen.

Om International Stunt Academy
ISA ble etablert med bakgrunn i det manglende behovet på stunt-skuespiller og en trygg, sikker og fullverdig utdanning innen stunt-skuespillerfaget i Norden. Vi tror at uteksaminerte studenter fra ISA vil komme til å beri-ke kulturlivet og underholdningsbransjen gjennom solid og allsidig kunst og kompetanse. Firmaets fremste fortrinn er dedikerte fagpersoner fra hele verden som holder høy etisk standard, og som drives av sterk faglig og kunstnerisk motivasjon.

Som eneste godkjente fagskoleutdanning i stunt-skuespill tilbyr vi i International Stunt Aca-demy en fullverdig utdanning med fagskolepoeng, som nå er godkjent av NOKUT.

Studiet er også støttet av Lånekassen. Vi er stolte og gleder oss over å ha etablert og skapt et  nytt studietilbud i Norge som aldri før har eksister. Vi vet vi kommer til å stå for en viktig utvikling med stuntfaget i spissen som vi også tror blir et viktig element i verdiskaping og innovasjon på tvers av kulturlivet i Norge, nå og i alle år fremover. Det er derfor særlig viktig for oss at studentkandidater har et glimt i øyet, moden-heten og drivkraften til kommende pioneerer i stunt-skuespill.

I et sterkt voksende marked har vi i International Stunt Academy i vår kraft, sammen med våres internasjonale anerkjente samarbeidspartnere og ressurser gjennom mange års erfaringer, samarbeid, produksjoner og kjerneverdier utviklet og bygd et solid grunnlag som  danner en ny bransjestandard for sertifisering, kvalitet i utdanning og kursing i stuntfaget, stunt-skuespillere samt kursing av andre aktører i underholdningsbransjen.

Vi har med dette etablert den første og eneste fagskolen i stunt-skuespill faget med 60 fag-skolepoeng. Etter endt studie vil uteksaminerte Stunt-skuespillere få en tilhørighet og et godt rotfeste i et profesjonelt internasjonalt arbeidsmarked og kollegiet. Jobbmulighetene er desto større om man er villig til å jobbe andre steder i verden en bare i Norge. I ISA har vi fokus på stadig økt kompetanse og kvalitet. Sammen utvikler og bygger vi morgendagens helter i en spennende og spirende kreativ bransje i vekst, både nasjonalt og internasjonalt og er videre åpen for all relevant samarbeid.

Om studiet Stunt-skuespill
Stunt-skuespiller utdannelsen gir deg alt du trenger for å starte karriere som Action actor i Norge eller et internasjonalt marked. Studiet gir deg et solid grunnlag med breddeforståelse innenfor stunt og skuespill. Studiet har i hensikt å utdanne gode og profesjonelle stunt-skuespillere.

Med en fagskoleutdanning i Stunt-skuespill vet arbeidsgiveren at du er topp utdannet i fag-området du brenner for. Vår strategi for læring av stunt-skuespiller utdanningen er best når undervisningen er forankret på den praktiske virkeligheten i bransjen vi utdanner for.

Vi tror på nærhet til fag, bransje og yrke. Og vi tror på nærhet mellom teori og praksis for å best jobbe i et tverrfaglig miljø hvor ulik kompetanse og kunnskap møter hverandre i hensikt om samme måloppnåelse. Vår pedagogiske filosofi og faglig tilnærming handler om at du skal lykkes, både i fysiske ferdigheter, eksamen og i arbeidslivet.

Bilder

John Smith Kabashi