Norra Tyskland lockar i ny kampanj från Tyska Turistbyrån

Vi är många som längtar efter nya intryck och att upptäcka nya platser. Tyska Turistbyrån hoppas att vi genom kampanjen ”Upptäck Norra Tyskland” ska inspireras och väcka intresset för Norra Tyskland, som är ett enkelt resmål att ta sig till från Sverige. Norra Tyskland ligger bra till med korta och flexibla resealternativ, som Öresundsbron, tåg eller färja. Den här delen av Tyskland kommer nu att synas i en kampanj från Tyska Turistbyrån. Kampanjen grundar sig på en hemsida med över 100 tips på evenemang, nöjesparker, matfestivaler och unika boenden. Området bjuder på flera dolda pärlor och hemliga sevärdheter bortom allfarvägarna.

Stralsund: exposition Riesen der Meere
© Ozeaneum Stralsund/Johannes-Maria Schlorke
Stralsund: exposition Riesen der Meere © Ozeaneum Stralsund/Johannes-Maria Schlorke

Delta i jazzfestivalen i Timmendorfer strand, besök Buddenbrooks hus, upptäck haven i Ozeaneum i Stralsund. Här finns äventyrsparker, spa-hotel, vandrings- och cykelleder samt bryggerier, unika museer och mycket mer.

-          Vi hoppas att många fler kan få upp ögonen för hur mycket det finns att upptäcka i ett område, som är nära, men annorlunda, säger Iris Müller, som ansvarar för Tyska Turistbyråns Sverigeverksamhet.

Högst på hennes lista står ett besök på Tysklands mest populära turistmål – Miniatur Wunderland i Hamburg, som är världens största modelljärnvägsanläggning. Under pandemins lockdown tog de sig till Guiness´ världsrekord med världens längsta melodi, spelad av ett modelltåg. Projektet visar kreativiteten hos teamet bakom Miniatur Wunderland, som har gjort sig kända för att ha glimten i ögat.

Ett spännande besöksmål är museet Klimahaus Bremerhaven 8° Ost, som fokuserar på hållbarhet, men också visar vad som händer på den åttonde längdgraden, från Arktis via Schweiz och Kamerun till Antarktis. Museet ligger i Bremerhaven, som också ligger på samma latitud.

-          Vi kan locka med en hel del udda saker, fortsätter Iris. Att vid lågvatten kunna gå på Nordsjöns botten, från ö till ö, är unikt. Denna aktivitet är typisk för Tysklands nordvästra delstat Schleswig-Holstein, som är en partner i kampanjen. Att uppleva flera hundra större fartyg, som seglar in i Rostocks hamn för att delta i HanseSail är också spännande att se för den som är intresserad av båtar. Vi tror helt enkelt att det finns något för alla i den här delen av Tyskland.

Syftet är att fler ska våga sig bort från Autobahn, tillbringa några dagar på nya orter och lära känna en annan kultur än vad som kanske är väntat. Kampanjen riktar sig i dag bara till två länder, Sverige och Polen, vilket gör att destinationerna med sina erbjudanden fortfarande kommer att vara lite av små gömda pärlor, som inte alla hittar till.

Upptäck Norra Tyskland är ett samarbete mellan Tyska Turistbyråns Sverigekontor och ”Top of Germany”, en sammanslutning av följande nordtyska partners: WFB Wirtschaftsförderung Bremen GmbH, Hamburg Tourismus GmbH, Lübeck und Travemünde Marketing GmbH, Tourismus-Agentur Schleswig-Holstein GmbH, Tourismusverband Mecklenburg-Vorpommern e.V., TourismusMarketing Niedersachsen GmbH.

Stralsund: exposition Riesen der Meere
© Ozeaneum Stralsund/Johannes-Maria Schlorke