Tyska Turistbyrån

Norra Tyskland lockar i ny kampanj från Tyska Turistbyrån

Dela
Vi är många som längtar efter nya intryck och att upptäcka nya platser. Tyska Turistbyrån hoppas att vi genom kampanjen ”Upptäck Norra Tyskland” ska inspireras och väcka intresset för Norra Tyskland, som är ett enkelt resmål att ta sig till från Sverige. Norra Tyskland ligger bra till med korta och flexibla resealternativ, som Öresundsbron, tåg eller färja. Den här delen av Tyskland kommer nu att synas i en kampanj från Tyska Turistbyrån. Kampanjen grundar sig på en hemsida med över 100 tips på evenemang, nöjesparker, matfestivaler och unika boenden. Området bjuder på flera dolda pärlor och hemliga sevärdheter bortom allfarvägarna.
Stralsund: exposition Riesen der Meere
© Ozeaneum Stralsund/Johannes-Maria Schlorke
Stralsund: exposition Riesen der Meere © Ozeaneum Stralsund/Johannes-Maria Schlorke

Delta i jazzfestivalen i Timmendorfer strand, besök Buddenbrooks hus, upptäck haven i Ozeaneum i Stralsund. Här finns äventyrsparker, spa-hotel, vandrings- och cykelleder samt bryggerier, unika museer och mycket mer.

-          Vi hoppas att många fler kan få upp ögonen för hur mycket det finns att upptäcka i ett område, som är nära, men annorlunda, säger Iris Müller, som ansvarar för Tyska Turistbyråns Sverigeverksamhet.

Högst på hennes lista står ett besök på Tysklands mest populära turistmål – Miniatur Wunderland i Hamburg, som är världens största modelljärnvägsanläggning. Under pandemins lockdown tog de sig till Guiness´ världsrekord med världens längsta melodi, spelad av ett modelltåg. Projektet visar kreativiteten hos teamet bakom Miniatur Wunderland, som har gjort sig kända för att ha glimten i ögat.

Ett spännande besöksmål är museet Klimahaus Bremerhaven 8° Ost, som fokuserar på hållbarhet, men också visar vad som händer på den åttonde längdgraden, från Arktis via Schweiz och Kamerun till Antarktis. Museet ligger i Bremerhaven, som också ligger på samma latitud.

-          Vi kan locka med en hel del udda saker, fortsätter Iris. Att vid lågvatten kunna gå på Nordsjöns botten, från ö till ö, är unikt. Denna aktivitet är typisk för Tysklands nordvästra delstat Schleswig-Holstein, som är en partner i kampanjen. Att uppleva flera hundra större fartyg, som seglar in i Rostocks hamn för att delta i HanseSail är också spännande att se för den som är intresserad av båtar. Vi tror helt enkelt att det finns något för alla i den här delen av Tyskland.

Syftet är att fler ska våga sig bort från Autobahn, tillbringa några dagar på nya orter och lära känna en annan kultur än vad som kanske är väntat. Kampanjen riktar sig i dag bara till två länder, Sverige och Polen, vilket gör att destinationerna med sina erbjudanden fortfarande kommer att vara lite av små gömda pärlor, som inte alla hittar till.

Upptäck Norra Tyskland är ett samarbete mellan Tyska Turistbyråns Sverigekontor och ”Top of Germany”, en sammanslutning av följande nordtyska partners: WFB Wirtschaftsförderung Bremen GmbH, Hamburg Tourismus GmbH, Lübeck und Travemünde Marketing GmbH, Tourismus-Agentur Schleswig-Holstein GmbH, Tourismusverband Mecklenburg-Vorpommern e.V., TourismusMarketing Niedersachsen GmbH.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Stralsund: exposition Riesen der Meere
© Ozeaneum Stralsund/Johannes-Maria Schlorke
Stralsund: exposition Riesen der Meere © Ozeaneum Stralsund/Johannes-Maria Schlorke
Ladda ned bild
Hamburg: Miniatur Wunderland - Airport by night
© Miniatur Wunderland
Hamburg: Miniatur Wunderland - Airport by night © Miniatur Wunderland
Ladda ned bild
Bremerhaven: Klimahaus Bremerhaven 8° East with glass bridge
© marcus.meyer@fotoetage.de/Marcus Meyer
Bremerhaven: Klimahaus Bremerhaven 8° East with glass bridge © marcus.meyer@fotoetage.de/Marcus Meyer
Ladda ned bild
Lübeck: View of the Buddenbrookhaus from the front © Die Lübecker Museen
Lübeck: View of the Buddenbrookhaus from the front © Die Lübecker Museen
Ladda ned bild
Stralsund: Beer tasting at the Störtebeker brewery © Tourismusverband Mecklenburg-Vorpommern e.V./Markus Kirchgessner
Stralsund: Beer tasting at the Störtebeker brewery © Tourismusverband Mecklenburg-Vorpommern e.V./Markus Kirchgessner
Ladda ned bild
Leipzig: Kneipenmeile Drallewatsch gefüllt mit Menschen am Abend ©  lookphotos/Rötting+Pollex
Leipzig: Kneipenmeile Drallewatsch gefüllt mit Menschen am Abend © lookphotos/Rötting+Pollex
Ladda ned bild
North Sea coast: mudflat walking
© Globesession.com/Martin Hoch
North Sea coast: mudflat walking © Globesession.com/Martin Hoch
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Om Tyska Turistbyrån: Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. I Sverige representeras DZT av Tyska Turistbyrån AB, ett dotterbolag till TyskSvenska Handelskammaren. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att stärka den positiva bilden av tyska resmål och främja turismen till Tyskland. DZT finns representerat i 27 länder över hela världen.

Mer information finns på www.germany.travel/presse

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande

Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye