Norrlands Guld Ljus släpper vinylskiva med spår av öl

20.6.2016 13:00 | Spendrups Bryggeri AB

ASMR har omtalats som en mental orgasm; ”en viskning så tyst att du vill nudda avsändaren”. Nu gör Norrlands Guld Ljus genom sin lansering av ”Ljudet av Ljus” Internet-fenomenet ASMR tillgängligt på vinyl för första gången. Och det är ölet som står i fokus.

ASMR – Autonomous Sensory Meridian Response – beskrivs som ”en distinkt, angenämt kittlande känsla i huvudet, hårbotten, ryggen eller andra delar av kroppen som en reaktion på visuell, audiell, taktil eller kognitiv stimulation”. På YouTube finns mängder av ASMR-videoklipp där olika ljudbilder skapar rysningar hos tittarna. Nu tar Norrlands Guld Ljus ASMR-fenomenet till nästa nivå, då den upplevelsen är i fokus på vinylskiva ”Ljudet av Ljus” som släpps idag i samarbete med Sony ATV.

– Vi gillar att experimentera, och i det här projektet har vi tagit det hela vägen genom att dissekera olika ljudbilder som hör både bryggprocessen och öldrickandet till. Så vitt vi vet är det första gången som man kan uppleva ASMR på vinyl, och den här upplevelsen förtjänar verkligen bästa möjliga förutsättning, säger Stefan Santos, marknadschef för öl på Spendrups.

Utöver ASMR-spåren har ljudbilderna även remixats i tre låtar av svenske Harald Björk, brittiska Kelly Lee Owens och sist men inte minst Lindstrøm – kungen av norsk fjorddisco.

– Vi har under flera år jobbat nära musik, liveupplevelser och festivaler med Norrlands Guld Ljus, därför känns det naturligt att knyta ihop ASMR-upplevelsen med vårt musikfokus. Det ligger nära och öppnar även upp för intressanta aktiveringar, säger Stefan Santos.

Vinylskivan släpps i 500 exemplar och finns tillgänglig i utvalda butiker och går att beställa på norrlandsguld.se/ljus från och med idag. Alla spår från vinylen och artisternas remixer finns även tillgängliga på Spotify iTunes och andra musiktjänster.

För mer information om Ljudet av Ljus, besök norrlandsguld.se/ljus
Pressmaterial och bilder finns att ladda ner på norrlandsguld.se/ljus/press .

För mer information, vänligen kontakta:
Stefan Santos, marknadschef öl, 08-672 77 00, stefan.santos@spendrups.se

Om Spendrups Bryggeri
Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri,  Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.  www.spendrups.se

Ljudet av Ljus Vinylskiva

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Nu korar vi Sveriges Bästa Gin & Tonic!6.4.2017 10:30Pressmeddelande

Söndagen den 9 april är det internationella GT-dagen. Det firar Schweppes med att öppna anmälan till tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic. GT är en älskad klassiker som kan varieras i det oändliga. Frågan är vem som gör den bästa. För tredje året i rad anordnar Schweppes tävlingen tillsammans med Nöjesguiden. Nytt för i år är att bartenders och amatörer tävlar sinsemellan. Finalen går av stapeln den 26 augusti på Gamla Riksarkivet i Stockholm.