Spendrups Bryggeri AB

Norrlands Ljus släpper ölkyl med inbyggd ljusterapilampa

Dela
För att sprida lite ljus under årets mörkaste period har ölmärket Norrlands Ljus tagit fram en specialdesignad ölkyl som utrustats med ljusterapibelysning baserat på data från sommarsolståndet den 20 juni kl. 13:06, 2020. Ölkylen säljs i begränsad upplaga med start den 7 december.

För att sprida lite ljus under årets mörkaste period har ölmärket Norrlands Ljus tagit fram en specialdesignad ölkyl som utrustats med ljusterapibelysning baserat på data från sommarsolståndet den 20 juni kl. 13:06, 2020. Ölkylen säljs i begränsad upplaga med start den 7 december. 

Årets mörkaste dag infaller den 21 december klockan 11.02. Då är det officiellt vintersolstånd, vilket innebär att solen i exempelvis Stockholm endast är uppe i drygt 6 timmar, och i delar av Norrland råder polarnatt – det vill säga att solen inte tar sig upp över horisonten på hela dygnet. 

– Sverige är under vinterhalvåret ett av världens mörkaste länder och när vi håller oss inomhus är det extra svårt att få tillräckligt med dagsljus. För att försöka göra vintern lite mindre mörk bestämde vi oss i somras för att mäta ljuset på årets ljusaste dag, i Ljusdal faktiskt, och utifrån den datan har vi tagit fram en ölkyl med inbyggd ljusterapilampa, så varje gång du öppnar kylen för en kall öl får du en välbehövd dos dagsljus på köpet, säger Charlotte Liljewall, produktchef för Norrlands Ljus. 

Vid datainsamlingen användes en ljusmätare som bland annat kan avläsa ljusstyrka och ljustemperatur. Enheten lux anger mängden ljus som lyser på ett visst område, och är den enhet som oftast används för att bestämma hur ljust det är. Under årets sommarsolstånd uppmättes 136 565 lux, vilket kan jämföras med ljusstyrkan en mulen vinterdag som vanligtvis ligger runt 1 000 lux.

Utvecklingen av ölkylen har skett tillsammans med en elingenjör där utmaningen varit att hitta rätt kombination av ljusstyrka och ljustemperatur utan att göra kylen för tung eller otymplig. Resultatet är en lätthanterlig ölkyl med inbyggd ljusterapilampa på 10 000 lux och en färgtemperatur på 6 000 kelvin, vilket ungefär motsvarar dagsljuset på en klarblå sommardag. 

– Vi hoppas att den här ölkylen kan pigga upp litegrann i decembermörkret och symbolisera det faktum att vi faktiskt går mot ljusare tider. Vilken som är årets julklapp egentligen låter vi vara osagt, däremot kan vi konstatera att vi alla kan behöva en öl och lite solsken efter det året vi haft, avslutar Charlotte Liljewall

Ölkylen kostar 1 995 kr och går att beställa på Norrlands Ljus hemsida från och med 7/12.

Teknisk specifikation:

Mått: 65x36x36 cm 

Vikt: 3,86 kg

Volym: 45 liter, eller två flak Norrlands Ljus Alkoholfri

Drifttid för lampa: cirka 2 timmar

Ljustemperatur: 6 000 kelvin

Ljusstyrka: 10 000 lux

Kontakter

Bilder

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

 

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye