AlmegaAlmega

Norrlands Miljövård får pris som Årets Städföretag 2018

Norrlands Miljövård är Årets Städföretag 2018. Priset delades ut under Stora Städbranschdagen på Gröna Lunds teater i Stockholm i dag. Det är Almega Städföretagen, Fastighetsanställdas Förbund och Kommunalarbetareförbundet som delar ut det nya priset.

- Norrlands Miljövård är ett företag som kombinerar socialt ansvarstagande med en tydlig idé om entreprenörskap. I över fyrtio år har de varit en ledstjärna, nu kan de skörda frukterna av deras arbete. De är en ambassadör för branschen, säger Emma Unevik, ordförande Almega Städföretagen.

- Vi är glada över att Norrlands Miljövård vinner Årets Städföretag. De lever upp till alla prisets kriterier som vi gemensamt beslutat och är ett företag som leder vägen för ansvar och hållbarhet, säger Magnus Pettersson, ordförande Fastighetsanställdas Förbund.

- Norrlands Miljövård visar att företagande och ansvarstagande går hand i hand. De är ett seriöst företag i en bransch med utmaningar. Därför är vi glada över att de tar hem priset i år, säger Lars Fischer, gruppchef Kommunalarbetareförbundet.

Representanter från arbetsgivarna i Almega Städföretagen och fackförbunden Fastighets och Kommunal har varit jury för priset. I ett första steg var allmänheten välkommen att nominera vinnare, och i ett andra steg valde juryn att nominera tre av de företagen. Av inskickade förslag hade juryn nominerat tre företag till priset; Inspira AB, Stockholm. HSB Städ i Stockholm, Stockholm. Norrlands Miljövård, Kramfors. Det nominerade företagen ska vara auktoriserade städföretag och juryn uppgift var att särskilt titta på följande kriterier. • Arbetsmiljöarbetet • Miljöarbetet • Kvalitet och kompetensutveckling av personalen, exempelvis genom SRY- och yrkesbevis • Välordnad och god ekonomi • Goda fackliga relationer, god personalpolitik samt ordning och reda arbetsrättsligt

Presskontakt:
Andreas Eriksson, tel: 072-2356117

Arbetsmarknadsutredningen en viktig pusselbit för reformeringen av Arbetsförmedlingen29.1.2019 22:00:02Pressmeddelande

Arbetsmarknadsutredningen är ett viktigt bidrag till arbetet med att reformera Arbetsförmedlingen. Reformen är nödvändig och Almega välkomnar därför att den överenskommelsen som slutits mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet, och som ligger till grund för regeringsbildningen, även omfattar en reformering av Arbetsförmedlingen. En samsyn i Sveriges riksdag om vikten av förändring ökar förutsättningarna för att en renodlad myndighetsroll för Arbetsförmedlingen, medan privata aktörer ansvarar för att förmedla jobb och utbilda arbetssökande, blir verklighet.

Stora delar av Arbetsförmedlingen kan konkurrensutsättas22.1.2019 06:00:00Pressmeddelande

En Arbetsförmedling som trots ökade resurser, tillgång till arbetslösa som söker arbetstillfällen och företag som just nu skriker efter arbetskraft, inte lyckas förbättra utan tvärtom försämrar jobbchansen för de som är arbetslösa måste reformeras i grunden. I Almegas rapport ”Reformerad Arbetsförmedling – Almegas slutbetänkande för stärkt kompetensförsörjning” beskrivs hur Arbetsförmedlingen måste reformeras för att både myndigheten och den förda politiken ska leverera goda resultat, ha hög kostnadseffektivitet och kunna hjälpa såväl arbetslösa som arbetsgivare med de utmaningar de står inför.

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19:32Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.