AlmegaAlmega

Norrlands Miljövård får pris som Årets Städföretag 2018

Norrlands Miljövård är Årets Städföretag 2018. Priset delades ut under Stora Städbranschdagen på Gröna Lunds teater i Stockholm i dag. Det är Almega Städföretagen, Fastighetsanställdas Förbund och Kommunalarbetareförbundet som delar ut det nya priset.

- Norrlands Miljövård är ett företag som kombinerar socialt ansvarstagande med en tydlig idé om entreprenörskap. I över fyrtio år har de varit en ledstjärna, nu kan de skörda frukterna av deras arbete. De är en ambassadör för branschen, säger Emma Unevik, ordförande Almega Städföretagen.

- Vi är glada över att Norrlands Miljövård vinner Årets Städföretag. De lever upp till alla prisets kriterier som vi gemensamt beslutat och är ett företag som leder vägen för ansvar och hållbarhet, säger Magnus Pettersson, ordförande Fastighetsanställdas Förbund.

- Norrlands Miljövård visar att företagande och ansvarstagande går hand i hand. De är ett seriöst företag i en bransch med utmaningar. Därför är vi glada över att de tar hem priset i år, säger Lars Fischer, gruppchef Kommunalarbetareförbundet.

Representanter från arbetsgivarna i Almega Städföretagen och fackförbunden Fastighets och Kommunal har varit jury för priset. I ett första steg var allmänheten välkommen att nominera vinnare, och i ett andra steg valde juryn att nominera tre av de företagen. Av inskickade förslag hade juryn nominerat tre företag till priset; Inspira AB, Stockholm. HSB Städ i Stockholm, Stockholm. Norrlands Miljövård, Kramfors. Det nominerade företagen ska vara auktoriserade städföretag och juryn uppgift var att särskilt titta på följande kriterier. • Arbetsmiljöarbetet • Miljöarbetet • Kvalitet och kompetensutveckling av personalen, exempelvis genom SRY- och yrkesbevis • Välordnad och god ekonomi • Goda fackliga relationer, god personalpolitik samt ordning och reda arbetsrättsligt

Presskontakt:
Andreas Eriksson, tel: 072-2356117

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.

Inbjudan till LO om samarbeten för seriösare städbransch26.11.2018 14:20Pressmeddelande

I Dagens Industri 23/11 uttalar sig LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson om städbranschen och säger att det finns behov av fler åtgärder mot oseriösa företag och svartjobb. Almega Städföretagen jobbar med facket i dessa frågor genom flera samarbeten. För att LO inte ska missa vilka samarbeten de själva ingår i vill vi bjuda in Karl-Petter Thorwaldsson till en överläggning med en av våra samarbetsgrupper.

Fortsatt alltför få i aktiva insatser visar Arbetsförmedlingens nya prognos26.11.2018 13:31Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens nya utgiftsprognos för 2018 och 2019, som presenterades under måndagen, visar att övergångsregeringens budgetförslag på arbetsmarknadsområdet kommer att slå hårt mot de privata arbetsförmedlingstjänsterna. En ny regering måste dra i handbromsen för extratjänsterna och prioritera de aktiva insatserna hos privata leverantörer av arbetsförmedlingstjänster. Det menar Almega i en kommentar.

Tjänstesektorns produktivitet står stark12.11.2018 09:00Pressmeddelande

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.