Norrlandsbolag får storuppdrag för bostadsbyggande

Lindbäcks Bygg, med bas i bland annat Piteå, är en av tre vinnare i Sveriges Allmännyttas upphandling av ett nytt ramavtal för nästa generations Kombohus. Det populära typhuskonceptet för hyreslägenheter har de senaste åren gett tiotusen nya lägenheter i Sverige till 25 procent lägre kostnader. Det nya ramavtalet bedöms kunna ge 25000 nya bostäder och pressa priserna i byggbranschen.

Enligt Boverkets senaste bostadsmarknadsenkät råder bostadsbrist i 74 procent av Sveriges kommuner. Den akuta bristen på hyresbostäder beror bland annat på decennier av ständigt stigande kostnader för nybyggnation.

– Den viktigaste bostadsfrågan handlar om att få fram bostäder med hyror som människor har råd att betala. Kombohusen ger Sveriges kommuner ett verktyg att genom sina bostadsbolag bekämpa bostadskrisen, med större variation, god arkitektur och klimatnytta till bättre priser, säger Sofia Heintz.

Byggkostnaderna i Sverige har stigit i obruten takt under decennier. Nu lanseras en ny generation Kombohus som demonstrerar hur byggbranschen kan jobba med industrialisering och standardisering för att sänka kostnaderna markant. Därmed kan byggtakten öka utan att dyr produktion pressar upp hyrorna för hyresgästerna. En rapport som konsultföretaget Tyréns publicerade i början av maj har Kombohuskonceptets första tio år resulterat i tusentals nya bostäder, ofta på platser där det annars blivit för dyrt eller krångligt att bygga nytt.

– Lindbäcks visar upp ett fint huskoncept som kan anpassas och fungera till alla våra kommuner från små till stora, tack vare en genomtänkt arkitektur och flexibilitet i materialval. Det är dessutom ett klimatsmart hus, säger Sofia Heintz, nyproduktionsexpert på Sveriges Allmännytta.

– Lindbäcks har genom åren varit en trogen Kombohus-leverantör, vilket ger oss stor trygghet i det nya avtalet, säger hon.

Här är de tre företag som vunnit den nya ramupphandlingen:

• JSB Construction: byggföretag med bas i Blekinge som levererat Kombohus från det allra första ramavtalet.
  • Lindbäcks Bygg: företag med bas i flera norrländska kommuner, med industriellt byggande och trästommar som specialitet.
  • Unibep: polskt byggbolag med egen modulhusfabrik i Polen, som varit verksam i Sverige under några år.

--
Den nya generationen Kombohus och vinnarföretagen presenteras i ett livesänt webbinarium kl 14
www.sverigesallmannytta.se

Vill du delta i webbinariet och kunna ställa frågor? Anmäl dig HÄR

Läs mer om Allmännyttans Kombohus HÄR

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige. Vi bistår våra medlemmar så att de kan vara långsiktiga och konkurrenskraftiga aktörer på bostadsmarknaden. På så sätt bidrar vi gemensamt till en hållbar utveckling: ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

Debatt om elnätens framtida utveckling med energiminister Anders Ygeman1.12.2020 09:06:24 CETPressinbjudan

För första gången på många år bryts trenden med stigande elnätspriser. Om framtida höjningar ska kunna hållas tillbaka behöver nuvarande regleringar finnas kvar. Den 8 december bjuder Nils Holgerssongruppen in till ett webbinarium där elnätet och elnätsprisernas utveckling står i fokus. Medverkar gör Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister samt representanter för energibranschen och myndigheter.

Flexiblare tillämpning av inkomstkrav i allmännyttan30.11.2020 14:04:44 CETPressmeddelande

Utvecklingen går emot en flexiblare tillämpning av inkomstkrav i allmännyttan. Framförallt syns en tydlig minskning av företag som kräver årsinkomster på minst tre gånger årshyran. Även bidrag accepteras i ökande utsträckning och alltfler företag prövar sina blivande hyresgäster utifrån riktlinjer om återstående konsumtionsutrymme. Det visar en ny marknadsrapport om allmännyttans bostadssociala ansvar som släpps idag.

Allt större skillnader i kommunala avgifter för el, värme, avfall, vatten och avlopp de senaste tio åren18.11.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Priserna för el, värme, avfall, vatten och avlopp (VA) fortsätter att variera stort över landet. Den som bor i kommunen med högst avgifter betalar 1 000 kronor mer i månaden jämfört med den som har de lägsta avgifterna. De senaste tio åren har priserna stadigt ökat mer än den allmänna kostnadsutvecklingen och spridningen mellan kommuner har blivit allt större. Det visar Nils Holgerssonrapporten som kartlägger kostnader för ett flerbostadshus i landets samtliga kommuner.