Thon Property AB

Norrmännen handlar som aldrig förr i Olav Thon Gruppens köpcentrum

Thon Property, som är den svenska divisionen inom Olav Thon Gruppen, är starka inom den norska gränshandeln med flera köpcentrum längs gränsen. Svensk Handel har varit med och tagit fram rapporten ”Norsk gränshandelskonsumtion i Sverige 2017” tillsammans med HUI, som slår fast att den norska gränshandeln fortsätter att slå nya rekord. Totalt spenderade norska besökare 25,6 miljarder i den svenska detaljhandeln förra året och det gjordes 13,7 miljoner resor från Norge till Sverige.
Töcksfors Shoppingcenter - Rendering av utbyggnad

Olav Thon Gruppen äger och/eller förvaltar Charlottenbergs Shoppingcenter, Töcksförs Shoppingcenter, Nordby Shoppingcenter samt Långflon Köpcentrum som alla är dedikerade gränshandelscenter.

Gränshandel

Rapporterna visar att handel förekommer vid stora delar av gränsen mellan Norge och Sverige men gränshandeln är främst koncentrerad till Charlottenbergs Shoppingcenter, Nordby Shoppingcenter och Töcksfors Shoppingcenter. Fokus har historiskt huvudsakligen legat på att erbjuda dagligvaror men idag sker också stora satsningar på sällanköpsvaror.

– Precis som Svensk Handels rapporter visar så utvecklas gränshandeln fortsatt starkt. Den pågående utbyggnationen på Töcksfors Shoppingcenter är en del av Olav Thon Gruppens satsningar inom gränshandeln och vi ser fram emot att kunna erbjuda våra kunder ännu mer gynsam handel säger Lars Erik Erøy, centerchef på Töcksfors Shoppingcenter.

Shopping är den vanligaste anledningen till att norrmän besöker Sverige och i nära 70 procent av fallen var den svenska handeln målet med resan. Rapporten visar också att varor som livsmedel, tobak, alkohol, godis, läsk och kött som står högt upp på norrmännens inköpslistor inom shoppingturismen.

– Den svenska handeln är attraktiv bland norrmännen. Utbudet av butiker nära den norska gränsen blir allt större och många norrmän ser resan till Sverige som en upplevelse där de kan handla till riktigt bra priser, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Valutakursen har mindre betydelse

Rapporten slår fast att den den primära drivkraften för norrmännen att handla i Sverige är de lägre priserna. Valutakursen har en underordnad betydelse för gränshandeln. Anledningen är att valutakursen står för en betydligt mindre del av prisskillnaderna än skatter och tullar.

Utöver ett högre kostnadsläge gör norska tullar och punktskatter att priserna på vissa varor är avsevärt lägre i Sverige. Tobak och alkohol köpas till nästan halva priset och mjölk, ost och ägg till en tredjedel av priset.

– Inom bl.a. norsk media fokuseras det ofta på valutakursen som en avgörande faktor för gränshandels förutsättningar vilket jag och mina kollegor inom gränshandel anser är felaktigt. Svensk Handels rapport belyser våra argument om att de stora prisskillnaderna är den största drivkraften bakom gränshandeln, säger Madeleine Ward, centerchef på Charlottenbergs Shoppingcenter.

Prisbaserad shoppingturism

Shoppingturism kan definieras som att konsumenterna reser längre för att handla vissa varor än vad som egentligen är nödvändigt. Shopping är således det som gör att resan och vistelsen får ett mervärde.

Svensk handel skriver vidare att gränshandeln från Norge är i huvudsak en form av prisbaserad shoppingturism då det för vissa typer av varor finns stora prisskillnader mellan Sverige och Norge. Prisskillnaderna är störst i dagligvaruhandeln där de flesta av varorna är billigare i Sverige.

Allra störst är prisskillnaderna på tobak, alkohol,mejerivaror, godis, apoteksvaror ch hälsokost. Sammantaget är prisskillnaden så stor mellan Sverige och Norge att en resa till Sverige för att handla kan vara mycket attraktiv.

I figuren nedan visar Svenska Handel i sin rapport hur mycket billigare det är att handla i Sverige än i Norge.

För att se det här innehållet från www.thonproperty.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Om Långflon Köpcentrum

Långflon Köpcentrum är ett gränshandelscentrum som ligger i Torsby kommun nära den norska gränsen. Gränshandelscentret öppnade i september 2014 och ägs av Långflon Kjöpcentrum AB. Förvaltningen sköts av Olav Thon Gruppen genom Thon Property. Omsättningen har passerat 200 miljoner och det finns god potential.

Om Charlottenbergs Shoppingcenter

Charlottenbergs Shoppingcenter är ett gränshandelscenter som ligger i Eda kommun, inte långt från norska gränsen, vid riksväg 61 i Värmland. Charlottenbergs Shoppingcenter (64 500 kvm.) omsatte 2.528 miljoner kronor 2017 och hade närmare 4,5 miljoner besökare.

Om Töcksfors Shoppingcenter

Töcksfors Shopping Center ligger i Årjängs kommun nära riksgränsen vid E18, en av de mest korsade gränsövergångarna mellan Sverige och Norge. Centret byggs nu ut med 9 000 kvadratmeter som beräknas vara färdigt våren 2019. Centret omsatte 795 miljoner kronor 2017 och hade närmare 1,3 miljoner besökare.

Om Nordby Shoppingcenter

Nordby har sedan starten 2004 vuxit till ett av Skandinaviens största köpcenter med närmare 7 miljoner besökare årligen, 80 000 kvm shopping, 110 butiker, Nordens två största dagligvarubutiker, en godisbutik i världsklass tillsammans med Skandinaviens ledande fackhandelskedjor, 3750 p-platser och fri parkering för personbilar under centrets öppettider, beläget bara 2 minuter från gränsen till Norge.

Töcksfors Shoppingcenter - Rendering av utbyggnad
Charlottenbergs Shoppingcenter - inomhus
Charlottenbergs Shoppingcenter Nord - Hypermat
Charlottenbergs Shoppingcenter - utomhus

Thon Property AB

www.thonproperty.se

www.olavthon.no

Thon Property - En del av Olav Thon Gruppen

Thon Property är den svenska fastighetsdivisionen i Olav Thon Gruppen som ägs av Olav Thon Stiftelsen. Olav Thon Gruppen äger c:a 500 fastigheter i Norge och utlandet samt äger/förvaltar 79 köpcenter i Norge och 12 i Sverige.

Följ Thon Property AB

Senaste pressmeddelandena från Thon Property AB

Olav Thon Gruppen köper Hotel Terminus i Stockholm - nyöppnar som Thon Hotell 20256.12.2023 08:03:34 CET | Pressmeddelande

Som ett led i Thon Hotels strategi att investera i Skandinavien har Olav Thon Gruppen, genom sitt svenska dotterbolag Thon Sverige AB, ingått avtal om att köpa Hotel Terminus i Stockholm. - Det var framför allt det centrala läget alldeles intill Stockholms centralstation som gjorde att vi intresserade oss för denna attraktiva hotellfastighet, säger Arne B. Sparre, vice vd för Olav Thon Gruppen.