Norrort tar sista platsen i Superettan

Uppsala Basket, som spelat i den högsta serien i svensk basket sedan 1972, meddelande idag Svenska Basketbollförbundet att de inte kompletterar sin ansökan för spel i förbundsserierna för säsongen 2019/2020. Norrort Basket tar den sista platsen i Superettan.

Norrort Basket tar steget upp i Superettan. De har inom deadline kompletterat sin ansökan och Svenska Basketbollförbundets Tävlingsutskott har beslutat att de tar den vakanta platsen. Norrort är en sammanslagning av Täby Basket och Djursholm Indians och vann Basketettan Final Four denna säsong. Därmed är alla tio platser i Superettan 2019/2020 fyllda.

Även Uppsala Basket, som blev degraderade denna säsong från SBL, fick extra tid på sig att komplettera sin ansökan till Superettan. Uppsala Basket meddelade dock SBBF under fredagen den 12 april att de inte inkommer med kompletterande underlag och därmed inte kommer att spela i någon förbundsserie nästa säsong.

Ungdomsföreningen KFUM Uppsala Basket har ett lag i Basketettan herr norra nästa säsong.

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.