Norsk Gjenvinning

Norsk Gjenvinning-koncernen (NG) förvärvar Mirec Recycling Solutions AB, den ledande svenska aktören inom återvinning och återanvändning av elektrisk utrustning, från TSR Recycling GmbH & Co. KG

Mirec Recycling Solutions AB (”Mirec”) är ett svenskt företag med en lång historia och expertis inom återvinning och återanvändning av elektriska produkter (e-avfall). Förvärvet är i linje med Norsk Gjenvinning-koncernens strategi för att stärka sin närvaro i Norden och etablera en ledande position inom marknadssegmentet för e-avfall.

NG-koncernen är ett ledande nordiskt företag inom återvinning och cirkulär ekonomi, med verksamhet i Norge, Sverige, Danmark och Storbritannien på områden som återvinning, sanering och rivning, industriell rengöring, hushållsrenovering, dokumentförstöring och masshantering. Förvärvet av Mirec görs av koncernens division för metallåtervinning, med huvudkontor i Øra, Fredrikstad i Norge.

– Vi är väldigt glada att få välkomna Mirecs expertis och kunnande i vår verksamhet. Vi tror att det blir synergieffekter av att slå samman våra två företag, vilket gör det möjligt för oss att få en starkare roll på den svenska marknaden. Vi bygger på vår nuvarande ledande position inom industriell hantering och återvinning av metallskrot, då vi driver den största fragmenteringsanläggningen i Norge. Genom att införliva Mirec stärker vi ytterligare vår marknadsnärvaro och position inom det växande segmentet för återvinning och återanvändning av e-avfall, säger Claes Merborn, chef för metalldivisionen.

Vd för NG-koncernen, Astrid Skarheim Onsum, betonar hur väl förvärvet passar med koncernens mål framöver:

– NG-koncernens mål är att spela en nyckelroll i påskyndandet av den cirkulära ekonomin i världen och arbetet mot FN:s hållbarhetsmål. För oss innebär det att behålla komponenter i värdekedjan längre och förbättra återvinningsgraden. Genom att välkomna Mirec till vår koncern fortsätter vi att öka vår expertis inom segmentet e-avfall, säger hon.

Verkställande direktör för Mirec, Jesper Nyberg, ser fram emot att bli en del av NG-koncernen för att fortsätta att bygga och öka marknadsandelen.

– Vi är glada över att nu bli en del av NG-familjen. Vi är imponerade av deras resa och företagets ställning på den norska marknaden. Genom att slå samman vår expertis är vi övertygade om att vi kan växa ytterligare på den skandinaviska marknaden, säger Jesper Nyberg, verkställande direktör för Mirec.

Mirec omsätter 260 miljoner svenska kronor inom området återvinning av elektrisk utrustning, med fokus på återanvändning. NG-koncernens plan är att fortsätta Mirecs nuvarande verksamhet och stödja ytterligare tillväxt och återanvändning.

Vd:n Jesper Nyberg kommer att fortsätta i sin nuvarande roll, och organisationen fortsätter efter ägarbytet. Mirecs namn kommer att förändras i enlighet med Norsk Gjenvinning-koncernens varumärkespolicy.

Mirec förvärvas från TSR Recycling GmbH & Co. KG (”TSR”), ett ledande europeiskt metallåtervinningsföretag och del av REMONDIS-koncernen.

– Vi är glada att ha nått en överenskommelse med Norsk Gjenvinning-koncernen. Det har varit viktigt för oss att se till att Mirec kan dra nytta av ett ägarbyte och vi tror att detta kommer att ytterligare stärka Mirecs position på den svenska marknaden för återvinning och återanvändning av e-avfall, säger Christian Thielen, ekonomichef på TSR Recycling GmbH & Co. KG

Transaktionen förväntas slutföras den 1 november 2021.

Norsk Gjenvinning

Följ Norsk Gjenvinning