Norsk skräll i P19-VM - första finalen på 46 år

För första gången sedan 1976 ska Norge spela final i junior-VM i bandy. Det står klart efter att laget lyckats ta en poäng mot Sverige i den sista gruppspelsmatchen.

Foto: Daniel Karlsson

Gruppspelet i P19-VM i Katrineholm avslutades under lördagen och blev spännande in i det sista. Redan i lördagens första match hade Norge chansen att säkra avancemanget till finalen, men en sen finsk vändning gjorde att firandet fick vänta.

Därefter besegrade Sverige planenligt Finland med 8-1 och säkrade gruppsegern, vilket gjorde att den avslutande gruppspelsmatchen mellan Norge och Sverige skulle avgöra allt. Norsk poäng eller förlust med maximal sex mål skulle ge “guttarna” en snudd på historisk framgång, medan en större förlust hade inneburit finsk final.

Det var också en övertydlig norsk taktik i matchen. Detta då laget gjorde precis allt som stod i deras makt för att krympa ytorna för den svenska offensiven och hindra mål bakåt. En taktik som också lyckades. Sverige ledde visserligen med 1-0 i halvtid, men en snabb norsk kvittering i början av den andra akten gjorde det allt mer troligt att de rödklädda skulle lösa ett avancemang.

Svenskarna tog därefter ledningen på nytt och gjorde även 3-1 med mindre än tio minuter kvar, men någon oro syntes aldrig i det norska laget. Istället såg man till att ta vara på sina chanser under slutminuterna och lyckades både reducera och kvittera. Ett resultat, 3-3, som inte hade någon direkt inverkan på tabellen, men som tog Norge till final och gav laget all anledning att jubla efter slutsignalen.

– Det är helt fantastiskt! Det är helt sjukt! Det är historiskt!, utbrister den norske lagkaptenen Herman Hole.

– Vi står på hela matchen och jobbar tillsammans som ett lag. Vi ligger defensivt hela matchen och koncentrerar oss bara på att ligga kompakt och att jobba tillsammans. Så får vi tre mål på slutet och kvitterar till 3-3. Det är helt fantastiskt.

Målet var finalspel

Att nå finalen var också det mål som det norska laget hade satt upp för sig själva inför mästerskapet.

– Vi hade som målsättning att ta oss till finalen, men så startade det tufft med 1-9 mot Sverige igår (läs; fredag). Vi spelade jämnt mot Finland och känner att vi har utvecklats bra här. Att vi får med oss 3-3 här ger oss hopp om VM-guldet också, säger Hole, som dock tror att det kan bli en lite annorlunda match i finalen mot Sverige imorgon.

– Det blir nog lite annorlunda. Jag tror att det blir ännu högre tempo och mer energi från båda lagen, så nu är det bara att åka hem till hotellet och ladda om.

Söndagens VM-final i Kronfågel Arena startar 12.00 och i och med Norges avancemang står det redan nu klart att Finland tar med sig bronsmedaljerna hem över Östersjön.

Matchfakta: Norge - Sverige

Mål: 0-1 16’ Melker Broberg (Arvid Tapper), 1-1 34’ Martin Ivesdal Bjerkeset (Eirik Andersen), 1-2 42’ Elliot Hellström (Ludde Bjernulf), 1-3 52’ Lukas Forsström, 2-3 56’ Ole Robin Kåsa Kjellmann (Simon Scott), 3-3 62’ Eskil Hiort.

Hörnor: Nor: 4 (0) Swe: 7 (0)

Utvisningar: Nor: - Swe: 1x6 min

Publik: 247 personer, Kronfågel Arena, Katrineholm

Foto: Daniel Karlsson

Valberedningen presenterar förslag till styrelsen - Hon kan bli Svenska Bandyförbundets nya ordförande19.5.2022 14:12:57 CEST | Pressmeddelande

Fem nya ledamöter föreslås till Svenska Bandyförbundets styrelse var av Gisela Stockhaus, Västerås, föreslås bli första kvinnliga ordföranden. Gisela Stockhaus, mångårig ordförande i Västerås SK Bandy, föreslås av valberedningen att väljas till ny ordförande när Svenska Bandyförbundet har sitt förbundsmöte den 11 juni. Till den nio personer starka förbundsstyrelsen föreslås ytterligare fyra nya ledamöter.

Efter VM-guldet - Damlandslagets observationstrupp är uttagen18.5.2022 13:30:00 CEST | Pressmeddelande

I slutet av mars vann Sverige det elfte världsmästerskapet i bandy för damer. Ett fantastiskt VM i Växjö och Åby/Tjureda IF med bra svenskt spel, allt igenom professionellt genomfört arrangemang med fin is och dessutom med en egen VM-låt och parad genom Växjö city. Nu har förbundskapten Olle Wiberg tillsammans med assisterande förbundskapten Hanna Dahlström tagit ut 24 spelare inför nästa säsong för vilken planeringen är i full gång.