Norsk WRC-stjärna kör Carrera Cup-finalen på Mantorp!

Porsche Sverige spetsar finaldramat. Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017 får supersnabb gästförare från rally-VM.

15-16 september är det final i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park. Säsongens stora samtalsämne bland förare, team och fans har varit Porsche Sveriges satsning på internationellt meriterade gästförare i serien.

Under året har publiken fått se formelbilssensationen Felix Rosenqvist, WRC-föraren Andreas Mikkelsen, GT-racingstjärnskottet Victor Bouveng och standardvagnslegendaren Richard Göransson utmana det ordinarie startfältet.

–  Titta på de samlade meriterna hos våra gästförare säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Segrar i WRC, segrar i Formula E, dubbla F3-titlar, klasseger i Nürburgring 24-timmars, fem mästerskapstitlar i Scandinavian Touring Car Championship. Det här är en målmedveten satsning för att bygga svensk racing.

I tio av hittills tolv avverkade deltävlingar har det funnits gästförare med i startfältet.

–  Det ger vår publik chansen att se internationellt etablerade motorstjärnor tävla på hemmaplan. Dessutom får våra ordinarie förare en unik chans att mäta sig mot några av motorsportens storstjärnor. Framgång föder framgång, fortsätter Wermelin.

Kommande finalhelg är det dags för ännu ett spännande namn att ta plats i Porsche Sveriges gästbil med startnummer 911.

–  Vi är stolta att presentera norske WRC-föraren Mads Östberg som gästförare i årets final av Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Wermelin. Mads är en supersnabb förare med fina internationella meriter på sitt CV.

Norrmannen som till vardags kör i WRC och har en VM-seger under bältet stortrivs med att tävla i Sverige.

–  Att bli inbjuden att köra finalen i Porsche Carrera Cup Scandinavia är stort och spännande. Jag kommer att göra allt för att ge seriens ordinarie förare en hård match, säger Mads Östberg.

I årets Swedish Rally blev han publikfavorit efter segern i Colins Crest Award. Han hoppade hela 44 meter på det världsberömda krönet längs Vargåsen-sträckan. Bara en meter från rekordet.

–  Jag älskar utmaningar och laddar alltid stenhårt när jag tävlar i Sverige! Oavsett om jag kör på snö eller asfalt, säger Mads Östberg.

PORSCHE CARRERA CUP SCANDINAVIA 2017

Poängställning. Topp fem i mästerskapet efter tolv deltävlingar.

Förare   Poäng
1. Jocke Mangs   200
2. Lukas Sundahl   194
3. Oscar Palm    161
4. Robin Hansson    155
5. Pontus Fredricsson    140

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017 avgörs genom 14 race under följande 7 tävlingshelger.

Race 1-2: Ring Knutstorp   5-6 maj
Race 3-4: Alastaro (FIN)     19-20 maj
Race 5-6: Rudskogen (NOR)    3-4 juni
Race 7-8: Västkustloppet Falkenberg    8-9 juli
Race 9-10: Kanonloppet Karlskoga    12-13 augusti
Race 11-12: Anderstorp    2-3 september
Race 13-14: Mantorp Park   15-16 september

Porsche Carrera Cup Scandinavia etablerades 2004.

Porsche Carrera Cup Scandinavia består av 14 deltävlingar som körs under 7 helger i Sverige, Finland och Norge i samarbete med STCC.

2016 bevakades PCCS av 70 ackrediterade journalister på plats och sågs av 45 000 betalande åskådare. Sammanlagt 30 live-timmar tv producerades av SVT.

Tävlingsbil: Porsche 911 GT3 Cup med sexcylindrig boxermotor på 3,8 liter. 460 hk vid 7 500 varv. Pneumatisk 6-växlad sekventiell transmission. Fly-by-wire throttle.

2017 består startfältet av 15 st. Porsche 911 GT3 Cup. Bilarna tillverkas enbart för racing av Porsche Motorsport i Weissach.

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname

Nya Porsche Macan lanseras i Europa2.10.2018 08:00Pressmeddelande

Nya Porsche Macan gör sin Europa-debut på Paris bilsalong. Den nya modellen har en effektiv 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor med förbättrad förbränningsrumsgeometri och partikelfilter. Den nya motorn utvecklar 180 kW (245 hk) och det maximala vridmomentet är 370 Nm. I kombination med en 7-växlad PDK dubbelkopplingslåda accelererar den kompakta SUV-modellen från 0 - 100 km/tim på 6,7 sekunder och kan nå en toppfart av 225 km/tim. Bränsleförbrukningen enligt New European Driving Cycle (NEDC)* är 8,1 liter per 100 km. Modellen, som är helt omarbetad, har som mest påtagliga nya kännetecken när det gäller design och teknik en nydesignad bakdel med tredimensionell LED-ljuspanel och ett helt nytt Porsche Communication Management-system med en 10.9 tums pekskärm inne i bilen. Nytt fintrimmat chassi för bättre balans Köregenskaperna är Macans viktigaste egenskap. Det förnyade chassit ökar komforten och gör Macan ännu trevligare att köra. Typiskt för sportbilar har Macan däck i olika dimension