Norsk WRC-stjärna kör Carrera Cup-finalen på Mantorp!

Porsche Sverige spetsar finaldramat. Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017 får supersnabb gästförare från rally-VM.

15-16 september är det final i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park. Säsongens stora samtalsämne bland förare, team och fans har varit Porsche Sveriges satsning på internationellt meriterade gästförare i serien.

Under året har publiken fått se formelbilssensationen Felix Rosenqvist, WRC-föraren Andreas Mikkelsen, GT-racingstjärnskottet Victor Bouveng och standardvagnslegendaren Richard Göransson utmana det ordinarie startfältet.

–  Titta på de samlade meriterna hos våra gästförare säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Segrar i WRC, segrar i Formula E, dubbla F3-titlar, klasseger i Nürburgring 24-timmars, fem mästerskapstitlar i Scandinavian Touring Car Championship. Det här är en målmedveten satsning för att bygga svensk racing.

I tio av hittills tolv avverkade deltävlingar har det funnits gästförare med i startfältet.

–  Det ger vår publik chansen att se internationellt etablerade motorstjärnor tävla på hemmaplan. Dessutom får våra ordinarie förare en unik chans att mäta sig mot några av motorsportens storstjärnor. Framgång föder framgång, fortsätter Wermelin.

Kommande finalhelg är det dags för ännu ett spännande namn att ta plats i Porsche Sveriges gästbil med startnummer 911.

–  Vi är stolta att presentera norske WRC-föraren Mads Östberg som gästförare i årets final av Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Wermelin. Mads är en supersnabb förare med fina internationella meriter på sitt CV.

Norrmannen som till vardags kör i WRC och har en VM-seger under bältet stortrivs med att tävla i Sverige.

–  Att bli inbjuden att köra finalen i Porsche Carrera Cup Scandinavia är stort och spännande. Jag kommer att göra allt för att ge seriens ordinarie förare en hård match, säger Mads Östberg.

I årets Swedish Rally blev han publikfavorit efter segern i Colins Crest Award. Han hoppade hela 44 meter på det världsberömda krönet längs Vargåsen-sträckan. Bara en meter från rekordet.

–  Jag älskar utmaningar och laddar alltid stenhårt när jag tävlar i Sverige! Oavsett om jag kör på snö eller asfalt, säger Mads Östberg.

PORSCHE CARRERA CUP SCANDINAVIA 2017

Poängställning. Topp fem i mästerskapet efter tolv deltävlingar.

Förare   Poäng
1. Jocke Mangs   200
2. Lukas Sundahl   194
3. Oscar Palm    161
4. Robin Hansson    155
5. Pontus Fredricsson    140

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017 avgörs genom 14 race under följande 7 tävlingshelger.

Race 1-2: Ring Knutstorp   5-6 maj
Race 3-4: Alastaro (FIN)     19-20 maj
Race 5-6: Rudskogen (NOR)    3-4 juni
Race 7-8: Västkustloppet Falkenberg    8-9 juli
Race 9-10: Kanonloppet Karlskoga    12-13 augusti
Race 11-12: Anderstorp    2-3 september
Race 13-14: Mantorp Park   15-16 september

Porsche Carrera Cup Scandinavia etablerades 2004.

Porsche Carrera Cup Scandinavia består av 14 deltävlingar som körs under 7 helger i Sverige, Finland och Norge i samarbete med STCC.

2016 bevakades PCCS av 70 ackrediterade journalister på plats och sågs av 45 000 betalande åskådare. Sammanlagt 30 live-timmar tv producerades av SVT.

Tävlingsbil: Porsche 911 GT3 Cup med sexcylindrig boxermotor på 3,8 liter. 460 hk vid 7 500 varv. Pneumatisk 6-växlad sekventiell transmission. Fly-by-wire throttle.

2017 består startfältet av 15 st. Porsche 911 GT3 Cup. Bilarna tillverkas enbart för racing av Porsche Motorsport i Weissach.

Porsche firar 70 år som sportbilstillverkare26.1.2018 17:15Pressmeddelande

Snabb, puristisk, känsloladdad. Under 70 år har märket Porsche varit synonymt med sportbilskonstruktioner av högsta klass. Den första modellen som fick namnet Porsche registrerades den 8:e juni 1948. Det var 356 ”Nr 1” Roadster. Den dagen föddes märket Porsche. Typ 356 förvandlade Ferry Porsches dröm om en sportbil till verklighet. - Hans vision vid den tiden gav uttryck för alla de värden som definierar märket än idag, sade Oliver Blume, CEO för Porsche AG, i samband med invigningen av det årslånga firandet av ”70 år med sportbilen Porsche” på Porsche Museum. - Tradition är en förpliktelse. Utan vår tradition och utan våra kärnvärden skulle vi inte vara där vi är idag, säger Oliver Blume. Vi planerar att även långt in i framtiden upprätthålla den förstklassiga tekniska nivå som Ferry Porsche satte. Intelligent dynamisk mobilitet har en fantastisk framtid. Och vi har den teknologiska expertisen, de kreativa medarbetarna och den unika teamkänsla som krävs för att vara med där. Vi har va