Norsk WRC-stjärna kör Carrera Cup-finalen på Mantorp!

Porsche Sverige spetsar finaldramat. Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017 får supersnabb gästförare från rally-VM.

15-16 september är det final i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park. Säsongens stora samtalsämne bland förare, team och fans har varit Porsche Sveriges satsning på internationellt meriterade gästförare i serien.

Under året har publiken fått se formelbilssensationen Felix Rosenqvist, WRC-föraren Andreas Mikkelsen, GT-racingstjärnskottet Victor Bouveng och standardvagnslegendaren Richard Göransson utmana det ordinarie startfältet.

–  Titta på de samlade meriterna hos våra gästförare säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Segrar i WRC, segrar i Formula E, dubbla F3-titlar, klasseger i Nürburgring 24-timmars, fem mästerskapstitlar i Scandinavian Touring Car Championship. Det här är en målmedveten satsning för att bygga svensk racing.

I tio av hittills tolv avverkade deltävlingar har det funnits gästförare med i startfältet.

–  Det ger vår publik chansen att se internationellt etablerade motorstjärnor tävla på hemmaplan. Dessutom får våra ordinarie förare en unik chans att mäta sig mot några av motorsportens storstjärnor. Framgång föder framgång, fortsätter Wermelin.

Kommande finalhelg är det dags för ännu ett spännande namn att ta plats i Porsche Sveriges gästbil med startnummer 911.

–  Vi är stolta att presentera norske WRC-föraren Mads Östberg som gästförare i årets final av Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Wermelin. Mads är en supersnabb förare med fina internationella meriter på sitt CV.

Norrmannen som till vardags kör i WRC och har en VM-seger under bältet stortrivs med att tävla i Sverige.

–  Att bli inbjuden att köra finalen i Porsche Carrera Cup Scandinavia är stort och spännande. Jag kommer att göra allt för att ge seriens ordinarie förare en hård match, säger Mads Östberg.

I årets Swedish Rally blev han publikfavorit efter segern i Colins Crest Award. Han hoppade hela 44 meter på det världsberömda krönet längs Vargåsen-sträckan. Bara en meter från rekordet.

–  Jag älskar utmaningar och laddar alltid stenhårt när jag tävlar i Sverige! Oavsett om jag kör på snö eller asfalt, säger Mads Östberg.

PORSCHE CARRERA CUP SCANDINAVIA 2017

Poängställning. Topp fem i mästerskapet efter tolv deltävlingar.

Förare   Poäng
1. Jocke Mangs   200
2. Lukas Sundahl   194
3. Oscar Palm    161
4. Robin Hansson    155
5. Pontus Fredricsson    140

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017 avgörs genom 14 race under följande 7 tävlingshelger.

Race 1-2: Ring Knutstorp   5-6 maj
Race 3-4: Alastaro (FIN)     19-20 maj
Race 5-6: Rudskogen (NOR)    3-4 juni
Race 7-8: Västkustloppet Falkenberg    8-9 juli
Race 9-10: Kanonloppet Karlskoga    12-13 augusti
Race 11-12: Anderstorp    2-3 september
Race 13-14: Mantorp Park   15-16 september

Porsche Carrera Cup Scandinavia etablerades 2004.

Porsche Carrera Cup Scandinavia består av 14 deltävlingar som körs under 7 helger i Sverige, Finland och Norge i samarbete med STCC.

2016 bevakades PCCS av 70 ackrediterade journalister på plats och sågs av 45 000 betalande åskådare. Sammanlagt 30 live-timmar tv producerades av SVT.

Tävlingsbil: Porsche 911 GT3 Cup med sexcylindrig boxermotor på 3,8 liter. 460 hk vid 7 500 varv. Pneumatisk 6-växlad sekventiell transmission. Fly-by-wire throttle.

2017 består startfältet av 15 st. Porsche 911 GT3 Cup. Bilarna tillverkas enbart för racing av Porsche Motorsport i Weissach.

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell