Norsk WRC-stjärna kör Carrera Cup-finalen på Mantorp!

Porsche Sverige spetsar finaldramat. Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017 får supersnabb gästförare från rally-VM.

15-16 september är det final i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park. Säsongens stora samtalsämne bland förare, team och fans har varit Porsche Sveriges satsning på internationellt meriterade gästförare i serien.

Under året har publiken fått se formelbilssensationen Felix Rosenqvist, WRC-föraren Andreas Mikkelsen, GT-racingstjärnskottet Victor Bouveng och standardvagnslegendaren Richard Göransson utmana det ordinarie startfältet.

–  Titta på de samlade meriterna hos våra gästförare säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Segrar i WRC, segrar i Formula E, dubbla F3-titlar, klasseger i Nürburgring 24-timmars, fem mästerskapstitlar i Scandinavian Touring Car Championship. Det här är en målmedveten satsning för att bygga svensk racing.

I tio av hittills tolv avverkade deltävlingar har det funnits gästförare med i startfältet.

–  Det ger vår publik chansen att se internationellt etablerade motorstjärnor tävla på hemmaplan. Dessutom får våra ordinarie förare en unik chans att mäta sig mot några av motorsportens storstjärnor. Framgång föder framgång, fortsätter Wermelin.

Kommande finalhelg är det dags för ännu ett spännande namn att ta plats i Porsche Sveriges gästbil med startnummer 911.

–  Vi är stolta att presentera norske WRC-föraren Mads Östberg som gästförare i årets final av Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Wermelin. Mads är en supersnabb förare med fina internationella meriter på sitt CV.

Norrmannen som till vardags kör i WRC och har en VM-seger under bältet stortrivs med att tävla i Sverige.

–  Att bli inbjuden att köra finalen i Porsche Carrera Cup Scandinavia är stort och spännande. Jag kommer att göra allt för att ge seriens ordinarie förare en hård match, säger Mads Östberg.

I årets Swedish Rally blev han publikfavorit efter segern i Colins Crest Award. Han hoppade hela 44 meter på det världsberömda krönet längs Vargåsen-sträckan. Bara en meter från rekordet.

–  Jag älskar utmaningar och laddar alltid stenhårt när jag tävlar i Sverige! Oavsett om jag kör på snö eller asfalt, säger Mads Östberg.

PORSCHE CARRERA CUP SCANDINAVIA 2017

Poängställning. Topp fem i mästerskapet efter tolv deltävlingar.

Förare   Poäng
1. Jocke Mangs   200
2. Lukas Sundahl   194
3. Oscar Palm    161
4. Robin Hansson    155
5. Pontus Fredricsson    140

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017 avgörs genom 14 race under följande 7 tävlingshelger.

Race 1-2: Ring Knutstorp   5-6 maj
Race 3-4: Alastaro (FIN)     19-20 maj
Race 5-6: Rudskogen (NOR)    3-4 juni
Race 7-8: Västkustloppet Falkenberg    8-9 juli
Race 9-10: Kanonloppet Karlskoga    12-13 augusti
Race 11-12: Anderstorp    2-3 september
Race 13-14: Mantorp Park   15-16 september

Porsche Carrera Cup Scandinavia etablerades 2004.

Porsche Carrera Cup Scandinavia består av 14 deltävlingar som körs under 7 helger i Sverige, Finland och Norge i samarbete med STCC.

2016 bevakades PCCS av 70 ackrediterade journalister på plats och sågs av 45 000 betalande åskådare. Sammanlagt 30 live-timmar tv producerades av SVT.

Tävlingsbil: Porsche 911 GT3 Cup med sexcylindrig boxermotor på 3,8 liter. 460 hk vid 7 500 varv. Pneumatisk 6-växlad sekventiell transmission. Fly-by-wire throttle.

2017 består startfältet av 15 st. Porsche 911 GT3 Cup. Bilarna tillverkas enbart för racing av Porsche Motorsport i Weissach.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och