Northern CapSek Ventures investerar i Hoodins fortsatta tillväxtresa

Malmö-företaget Hoodin är ett av vinnarbolagen från Ekapaifs fonder som nu tagit sig förbi proof-of-concept-stadiet och står redo att växa med en skalbar affärsmodell.

Det skapas mer och mer ostrukturerat digitalt innehåll samtidigt som kostnaden i arbetstimmar för att manuellt hantera och sålla i det här innehållet ökar. Hoodin har utvecklat en kraftfull plattform för att hitta och hämta in digitalt innehåll på ett sätt som sparar in tid och kostnad för kunder samt möjliggör massiv bevakning och inhämtning av relevant digitalt innehåll.

Hoodin är verksamma inom de närbesläktade områdena Monitoring & Insights samt Aggregation & Curation och har nu tagit sig förbi proof-of-concept-stadiet. Under 2017 lade bolaget mycket resurser på att bygga systemet så att nya kunder kan kopplas på till så låg kostnad som möjligt. Det gör att bolaget nu står redo att växa med en väldigt skalbar affärsmodell.

I dagsläget finns det ett 50-tal betalande kunder och inflödet av nya provkunder har varit starkt under senare tid. Det Hoodin vill göra nu är att öka distributionen som idag görs främst via egen försäljning. Ambitionen är att öka distributionen via partners och sedan längre fram även via de största CMS:en, som till exempel Drupal, Sharepoint, Wordpress m.fl.

– Hoodin kommer med sitt erbjudande vid ett opportunt tillfälle. De har gjort vad som i grunden är en avancerad teknik otroligt enkelt att använda. För kunderna är det ett enkelt case: de tjänar tid, pengar och får mer innehåll med högre kvalitet, säger CapSeks vd Peter Wendel.

Northern CapSek Ventures är ett nystartat investmentbolag som ska ta vinnarna från Ekapaifs fonder vidare.

CapSek är ett nystartat investmentbolag med säte i Göteborg som ägs av Ekapaif. Bolaget kommer i huvudsak investera i onoterade techbolag som antingen står inför en börsintroduktion eller en fortsatt tillväxtresa fram till en kapital B-runda.