Notan för ERTMS kan bli 16 miljarder för tågbranschens aktörer
Enligt rapporten tillkommer ytterligare kostnader för implementeringen av ERTMS. Kostnaderna för den svenska persontrafiken väntas bli än högre än befarat. För landets trafikoperatörer kan kostnaden komma att landa på 6,2 miljarder. Den direkta kostnaden för trafikoperatörer och konsumenter väntas bli över 13 miljarder, och ytterligare 3 miljarder beräknas indirekt försvinna när gods- och persontrafik tvingas flytta från järnväg till väg.
- Under årens lopp har ERTMS flera gånger blivit både fördyrat och försenat. Nu adderas graverande uppgifter om hur kostnaderna för den svenska persontrafiken ökar ytterligare. Det håller inte längre. Regeringen måste omedelbart dra i nödbromsen för en onödig miljardrullning vars nyttor tycks minska för varje dag som går, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande för Svensk Kollektivtrafik.
- Nu måste regeringen ge Trafikverket både direktiv och finansiering för att kunna lösa frågan om ERTMS. Vi är fyra regioner i norra Sverige som snart har levt i tio år med ERTMS i skarpt läge. Om vi inte vill att projektet ska åderlåta vården i framtiden kräver den här frågan en skyndsam lösning, säger Per Wahlberg (M), ordförande för Svensk Kollektivtrafiks Järnvägspolitiska strategigrupp.
Införandet av det europeiska signalsystemet ERTMS kan även komma att gå stick i stäv med regeringens ambition om att öka andelen tågresor. Enligt Rambolls rapport kan så mycket som 10 miljarder av den totala kostnaden behöva bäras av resenärer och godstransportköpare. Detta kommer att leda till högre priser för både personresor och godstransporter på järnvägen, med en framtida volymminskning som följd.
Dessutom riskerar ERTMS att gå emot Sveriges klimatmål om att minska utsläppen från inrikestransporter med 70 % till 2030. Införandet av det nya signalsystemet kan tvärt om komma att leda till utsläpp av ytterligare drygt 300 000 ton koldioxidekvivalenter till 2035. Detta till följd av att branschens nota på 13 miljarder delvis kommer behöva betalas av konsumenterna i form av högre priser, med fler transporter och resor på väg istället för järnväg som följd.
Läs mer om rapporten här.
Nyckelord
Kontakter
Emil JohanssonPresskontakt för Svensk Kollektivtrafiks ordförande Kristoffer Tamsons
Tel:Tel: 070-737 7633emil.e.johansson@sll.seHelena LeufstadiusVD
Tel:0727180865helena.leufstadius@svenskkollektivtrafik.seBilder
Länkar
Om
Följ Svensk Kollektivtrafik
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik
Så här får vi de olika resenärsgrupperna att välja kollektivtrafiken framför bilen25.3.2024 10:00:07 CET | Pressmeddelande
Ökat utbud, bättre för miljön eller helt enkelt bara kunskap om hållplatsläget? Olika målgrupper reagerar på skilda argument och där finns nyckeln till att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken i stället för att ta bilen. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i olika resenärsgrupper och deras förutsättningar att öka sitt kollektivtrafikresande.
Årsrapport: Resenärerna är nöjda med sina serviceresor - men satsning krävs för ökad trygghet15.2.2024 10:00:01 CET | Pressmeddelande
De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda resenärer. 90 procent är nöjda med både beställning och resa och 93 procent är nöjda med förarens bemötande. Men en mindre andel känner sig i stället otrygga i samband med sina resor. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.
Årsrapport: Allt fler väljer att växla mellan bil och kollektivtrafik5.2.2024 09:59:59 CET | Pressmeddelande
Andelen resenärer som enbart väljer bilen har minskat i samtliga regioner sedan 2022. Störst förändring har skett i Västra Götalandsregionen, där andelen bilister har minskat med sex procentenheter och ersatts av växlare. Samtidigt ökar kollektivtrafikens marknadsandel för 2023, och 53 procent av svenskarna reser kollektivt varje månad. Det framgår av årets rapport från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern.
Bijan Zainali ny ordförande i Svensk Kollektivtrafik23.5.2023 11:53:57 CEST | Pressmeddelande
På årsstämman för Svensk Kollektivtrafik den 23 maj 2023 valdes Bijan Zainali (S) till ny ordförande. Han är även ordförande i Västtrafik och regionråd i Västra Götalandsregionen.
Rapport: Skillnader i mäns och kvinnors resande med kollektivtrafiken22.3.2023 10:00:27 CET | Pressmeddelande
Andelen kvinnor som åker med kollektivtrafik är högre än män. Fler män anser att jobbet kräver bil och att de föredrar bilen framför bussen. En större andel kvinnor kan inte jobba hemifrån utan måste ta sig till jobbet och har i mindre utsträckning tillgång till körkort och bil. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i resmönster, färdmedelsval, nöjdheter och drivkrafter mellan kvinnor och män.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum