Novamedia Sverige AB överklagar beslut om moms

Novamedia Sverige AB har överklagat ett beslut från Skatteverket om tillämplig momssats vid vidarefakturering av kostnader för tv-produktioner av programmet Postkodmiljonären. Parterna är oeniga om vilken momssats som ska tillämpas vid vidarefaktureringen från Novamedia Sverige AB till Svenska Postkodföreningen.

Produktionen av Postkodmiljonären betraktas som en immateriell rättighet och ska därmed faktureras med momssatsen sex procent från produktionsbolaget. Detta är något Skatteverket har godkänt på fakturor från produktionsbolaget till Novamedia Sverige AB.

Novamedia Sverige AB är operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet. Lotteritillståndet innehas av den ideella föreningen Svenska Postkodföreningen. Det är även Svenska Postkodföreningen som är beslutsfattare och beställare gällande de olika kostnader som Novamedia Sverige AB har och som vidarefaktureras till Postkodföreningen – krona för krona.

Novamedia Sverige AB och Svenska Postkodföreningen anser att momsen för tv-produktionen av Postkodmiljonären bör vara sex procent även när fakturan vidarefaktureras till Svenska Postkodföreningen. Skatteverket har dock en annan ståndpunkt och benämner vidarefaktureringen som en del av en ”sammansatt tjänst”. Den typen av tjänster omfattas av 25 procents moms.

Ärendet gäller vidarefakturerade kostnader för åren 2008 till 2014 och inleddes sedan Novamedia Sverige AB uppmärksammat Skatteverket på problematiken via så kallade ”öppna yrkanden” i samband med att momsdeklarationer lämnades in. Till hjälp har extern expertis tagits in. Det är två oberoende rådgivningsbyråer som har granskat ärendet. Även de har gjort bedömningen att det bör vara en momssats om sex procent som ska tillämpas vid vidarefaktureringen.

Skatteverkets beslut är nu överklagat till Förvaltningsrätten. Skulle domstolen döma till Skatteverkets fördel skapar det en merkostnad för Svenska Postkodföreningen – medel som annars skulle komma ideell sektor till godo.

Novamedia Sverige AB är operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 10 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 100 svenskar blivit miljonärer.