NASDAQ OMX

NP3 förvärvar fastighetsportfölj i Luleå

30.6.2017 14:00 | NASDAQ OMX

NP3 Fastigheter AB (publ) har förvärvat 9 fastigheter i Luleå om sammanlagt 24 500 kvadratmeter med ett underliggande fastighetsvärde om 276 miljoner kronor före avdrag för latent skatt. Fastigheterna har en ekonomisk uthyrningsgrad om 93 % och det årliga hyresvärdet uppgår till 24 miljoner kronor. Den genomsnittliga återstående löptiden på hyresavtalen uppgår till 2,4 år.

Fem av fastigheterna är belägna på Storhedens handels- och industriområde som är övre Norrlands största handelsområde och som ligger längs E4, cirka 8 kilometer väster om centrum. Storheden har tilldelats tidningen Markets utmärkelse för Sveriges populäraste handelsområde. Resterande fastigheter ligger i universitetsområdet i närheten av Luleå tekniska universitet och Luleå Science Park. NP3 äger sedan tidigare fastigheter på dessa områden, därmed medför förvärvet att NP3 blir en av de större fastighetsägarna på dessa områden.

Största hyresgästen är Axfood Snabbgross som står för 8 % av hyresvärdet med en återstående löptid på hyresavtalet om 4,5 år. Andra större hyresgäster är Praktiska Gymnasiet, Cramo och Peab. I förvärvet ingår byggrätter om cirka 8 500 kvadratmeter. NP3 tillträder fastigheterna den 2 oktober 2017 och säljare är Galären.

- I och med förvärvet stärker vi vår närvaro i Luleå vilket varit prioriterat. Det är en växande stad med tilltagande hyrestillväxt där NP3 ska vara stora. Vi har flera projekt under produktion i Luleå och ser en fortsatt god efterfrågan. Därför ser vi ett stort värde i de medföljande byggrätterna, säger Andreas Nelvig, vd NP3 Fastigheter.

För ytterligare information kontakta:
Andreas Nelvig, Verkställande direktör, telefon 070 31 31 798, andreas@np3fastigheter.se

NP3 är ett kassaflödesorienterat fastighetsbolag med fokus på kommersiella förvaltningsfastigheter med hög direktavkastning i norra Sverige. Per den 31 mars 2017 uppgick fastighetsbeståndet till 827 000 kvm uthyrningsbar yta fördelat på 206 fastigheter inom segmenten handel, industri/logistik, kontor och specialfastigheter. Fastighetsbeståndet är indelat i sex marknadsområden: Sundsvall, Gävle, Dalarna, Östersund, Umeå och Luleå. Fastighetsvärdet uppgår till över 6,5 miljarder kronor. NP3-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap. NP3 grundades 2010 och har sitt säte i Sundsvall. Läs mer på www.np3fastigheter.se

Source: NP3 Fastigheter AB via Globenewswire

NASDAQ OMX

Följ NASDAQ OMX

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste pressmeddelandena från NASDAQ OMX

ATTO ThunderLink® enables VMware® ESXi(TM) for Mac Pro®24.8.2017 10:00Pressmeddelande

AMHERST, N.Y., Aug.  24, 2017  (GLOBE NEWSWIRE) -- ATTO Technology, Inc., a global leader of storage, network connectivity and infrastructure solutions for data-intensive computing environments for nearly 30 years, today is proud to announce their 16Gb and 8Gb Fibre Channel ThunderLink® Thunderbolt(TM) devices have achieved VMware Ready(TM) status for ESXi(TM). ATTO ThunderLink devices are the only purpose built Thunderbolt product designed to connect virtualized Mac hardware to 16Gb and 8Gb Fibre Channel storage solutions within VMware® VSphere environments. This provides a new and efficient solution for Apple technologies application development and testing environments, virtual desktop infrastructure and cloud hosting or shared private cloud. "By utilizing an ATTO ThunderLink in a VMware environment users can now take advantage of a one of a kind solution to bring virtualized Macs into test and development environments," said Tom Kolniak, Senior Director of

Karolinska Development - Delårsrapport för januari - juni 2017, inbjudan till telefonkonferens och webbpresentation24.8.2017 08:00Pressmeddelande