NTF tipsar – Så kör du säkert i sommar!

Tips 1 - Planera din resa, välj en säker väg, var utvilad och ute i god tid. Stress och trötthet är ingen bra kombination med sommarvärme, vägarbeten och hög trafikintensitet. Trötthet påverkar körningen – det kan man till exempel se i andelen trötthetsrelaterade olyckor. Forskningen bedömer att andelen olyckor som beror på trötthet är minst 30 procent. Orsaken till dessa olyckor är ofta långa körtider. När man blir trött under körningen gäller det att ta minsta lilla signal på allvar och vidta en åtgärd. Dessvärre finns det inga bra åtgärder mer än att sova en stund. Är man däremot två i bilen som har körkort bör man turas om att köra. Så, dela ratten i sommar!

Stanna ofta och sträck på benen. Runt om i landet finns drygt 350 rastplatser som förvaltas och sköts på uppdrag av Trafikverket. Standard och utrustning varierar på de olika rastplatserna, men det finns toaletter, informationstavlor, sittplatser med bord och soptunnor. Rastplatskarta finns hos Trafikverket.

När du planerar din resa kan du hos Trafikverket hitta information om aktuella vägarbeten. En sträcka med vägarbeten kräver extra mycket hänsyn och uppmärksamhet från trafikanternas sida vilket medför nedsatt hastighet och minskad framkomlighet. Var beredd på väntetider vid vägarbeten. Hos Trafikverket kan man även få information om vilka vägar som är säkra. I en kartfunktion finns mötesfria vägar, vägar med trafiksäkerhetskameror och trafikintensiva vägar markerade.

Tips 2 - Håll hastighet, avstånd och kör nykter. Sommar och semester innebär ofta fina vägar som inbjuder till höga hastigheter och under semestern går även alkoholkonsumtionen upp. På det statliga vägnätet kör mer än hälften av alla bilister för fort och alltför ofta lämnar man för litet avstånd till framförvarande bilar. Nykterheten är som alltid lika viktig och tänk även på dagen efter effekten. Totalt omkom 53 personer i alkohol- och drogrelaterade olyckor under 2020. Det motsvarar 28% av alla omkomna.

Tips 3 - Förbered bilen inför långresan, lasta säkert och tänk på barnen. Ägna bilen lite eftertanke inför resan, kontrollera oljenivån, spolarvätskan och däck mm. Sommardäck ska ha ett mönsterdjup av minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. Rätt lufttryck återfinns i instruktionsboken, i dörren på passagerarsidan eller innanför tanklocket.

En felaktigt packad bil kan innebära stor trafikfara och lösa föremål kan utgöra en stor risk för bilens passagerare. Något som väger cirka ett kilo och ligger på hatthyllan kan krossa vindrutan vid en kollision även om du bara kör i 50 km/timme. Stapla inte tung last i bagageutrymmet ovanför ryggstödshöjd även om det finns skyddsnät. Kontrollera maximal last för bil, takräcke, takbox i instruktionsboken. Om du packar på taket, lägg den tyngsta och största lasten underst och nära räcket. Var noga med att packa tätt och säkra lasten så att ingenting kan röra sig under resan.

Barnen bör färdas bakåtvända så länge som möjligt, minst till 4 – 5 års ålder. Tänk på att höra er för om bilbarnstolar om ni till exempel hyr en bil i sommar. Och glöm inte att försäkra er om att krockkudden är urkopplad om bilbarnstolen monteras på passagerarplats fram. Kontrollera att barnens bälten sitter rätt, detta gäller självklart alla i bilen.

Kontaktperson:
Marie Nordén, generalsekreterare NTF - 0702 215 965