Nu ännu enklare att använda cobotar: Universal Robots lanserar applikationskit på plattformen UR+

Branschledande Universal Robots expanderar plattformen UR+ med applikationskit till flera certifierade produkter. Det sänker tröskeln ytterligare för industriell automation för både små, medelstora och stora företag.
SPATZ Screwdriving Kit

Tjugo testade mjuk- och hårdvarukit för våra mest populära cobotapplikationer finns nu tillgängliga inom UR+. Plattformen är cobotbranschens största och mest omfattande ekosystem av produkter som certifierats för sömlös integration med cobotar från Universal Robots. Dessa plug and produce-kit reducerar mängden tekniska beslut för de vanligaste applikationerna, vilket minskar riskerna och komplexiteten kring projekten. Cobotarna kan snabbt sättas i drift och ta sig an uppgifter som montering, dosering, maskinstyrning, kontroll, efterbehandling och bearbetning av material.

”Som världsledande inom samarbetade robotar (cobotar) är Universal Robots väldigt glada att kunna utöka vårt prisvinnande UR+-ekosystem med certifierade cobotapplikationer”, säger Jim Lawton, VP of Product and Applications Management på Universal Robots. ”Kunderna behöver inte längre välja och specificera kringutrustning till varje enskild cobot, utan kan istället få ett kit med de flesta nödvändiga komponenterna för den önskade applikationen. Det resulterar i snabbare implementering och snabbare avkastning på investeringen.”

Det utökade UR+-ekosystemet innefattar nu två kategorier: komponenter och applikationskit. De senare är utvecklade av industriledande UR+-partners med expertkunskaper om applikationer, och innebär att man slipper det tekniska dubbelarbete som ofta annars uppstår vid användning av de vanligaste applikationerna.

Tjugo applikationskit lanseras i dag på UR+-plattformen – och fler är på gång. Några av dem är globalt tillgängliga, medan andra enbart är tillgängliga i vissa regioner eller länder. Alla kit kommer med ”URCap”-software, som gör det möjligt för användaren att kontrollera alla externa enheter direkt från UR-cobotens egna programmeringsenhet via ett 3D-gränssnitt.

Ett exempel är Robotiqs Surface Finishing Kit, som nu är kompatibel med över tjugo pneumatiska och elektriska skivverktyg från världsledande märken. Kitet gör det möjligt att i polerings- och slipningsprocesser använda en inbyggd bangenerator, som säkerställer konsekvent kraft i varje moment. Det förbättrar kvaliteten och produktiviteten och reducerar samtidigt programmeringstiden från timmar till minuter.

Många applikationskit, som exempelvis SPATZ-STÖGER Pick & Place Screwdriving Kit, innehåller flera olika UR+-certifierade komponenter som styrs genom en enkel URCap. SPATZ-STÖGER-kitet integrerar sju UR+-komponenter som automatiskt skiftar verktyg och matar fästdon i ett plocka-och-placera- system.

De senaste åren har en rad svetsarapplikationer utvecklas för cobotar, vilket avspeglas i de många svetskit som vi nu lanserar inom UR+. Vectis Cobot Welder Kit, som från och med idag finns tillgängligt i Nordamerika, har all hårdvara integrerad i en mobil monteringsvagn och är 25–40 procent billigare än totalkostnaden för en liten traditionell svetsrobot. Cobotsvetsen gör det möjligt för tillverkaren att ställa in vävparametrar för fina svetsförband med hjälp av ett bibliotek som utgår från de vanligaste svetsstorlekarna.

ROBiPAK:s svetskit, som lanseras i Europa, är en perfekt symbios mellan ABICOR BINZEL:s svetsutrustning och UR:s cobotteknologi för MIG/MAG-svets.  URCap:en ”Ready-To-Weld” styr all hårdvara, inklusive luft- eller vätskekylda svetsbrännare som designats för att enkelt kunna installeras på UR-cobotar.

”I takt med att UR+-ekosystemet utvecklats har Universal Robots lyssnat till kundernas önskemål om vad som skulle kunna göra implementeringen av våra cobotar ännu smidigare”, säger Jim Lawton. ”Med fler än 200 certifierade produkter och 400 utvecklare i programmet har UR+-plattformen expanderat i snabb takt och är nu den mest omfattande komponentplattformen för cobotar. Utökningen med applikationskit kommer att stärka vår position som en go-to-plats för snabb och enkel implementering.”

Alla applikationskit finns på den nya utökade UR+-sajten: urrobots.com/applications

SPATZ Screwdriving Kit
Robotiqs Surface Finishing Kit