Nu anpassar vi hastighetsgränserna på våra vägar- karta Västerbotten
- Vi vill ha effektiva resor och transporter. Men samtidigt kan vi inte tumma på säkerheten. När vägens säkerhetsstandard tillåter det sätter vi en högre hastighetsgräns, men säkerheten måste alltid komma först, säger Angelica Qarlsin, strategisk planerare, Trafikverket.
På vägar utan mittseparering sänks hastigheten till 80 km/tim, med undantag för vägar med lite trafik (under 2 000 fordon per årsmedeldygn).
På lång sikt kan säkra system byggas, på kort sikt anpassas hastighetsgränserna till vägarnas säkerhetsstandard. Sänkt hastighet är en av flera åtgärder som görs för att skapa säkrare vägar.
Generellt sett ska en väg vara mötesfri för att lämpa sig för högre hastighet än 80 km/tim. På en mötesseparerad väg riskerar man inte att kollidera med ett mötande fordon. Därför kan hastighetsgränsen höjas från 90 till 100 km/tim eller högre.
- Sänkta hastigheter är en effektiv och tillfällig åtgärd för att minska olycksrisken tills att vi har möjlighet att bygga mitträcken där de behövs. Trafikverket har inte medel att bygga om alla vägar på en gång, och vi behöver agera nu för att inte fler ska skadas allvarligt eller dö i trafiken, säger Angelica Qarlsin.
Tidsförlusten är 50 sekunder per mil
Restiden påverkas endast marginellt av en hastighetssänkning. Om du kör i 80 km/tim istället för 90 förlorar du maximalt 50 sekunder per mil. I rusningstid, då mycket av arbetspendlingen sker, är tidsförlusten betydligt lägre än så.
Den tunga trafiken påverkas inte nämnvärt av hastighetssänkning, eftersom det redan finns en hastighetsgräns på maximalt 80 km/tim för tung lastbil med släp.
Under 2019 anpassar vi hastighetsgränserna på ytterligare vägar i Västerbotten
I slutet av juli skickades ett antal remisser med förslag gällande specifika vägar med fordonsflöden över 2000 fordon per dygn ut till kommuner, Region Västerbotten, Polisen samt andra aktörer. Trafikverket har som ambition att införa de nya hastigheterna i början av november. På sikt har Trafikverket ambitionen att bland annat hela E4:an och delar av E12 ska få mitträcke.
Förslag till hastighetsförändringar i Västerbotten 2019 berör följande vägar:
- E4 sträckor mellan Djäkneboda – Bygdeå samt Sikeå – Yttervik (Bureå)
- E12 mellan Holmsund, Obbola och Umeå
- E45 sträckor söder resp. norr om Vilhelmina
- Väg 95 mellan Skellefteå och Boliden
- Väg 363 mellan Umeå och Tavelsjö
- Väg 364 mellan Hjoggböle och Tjärn, Skellefteå
- Väg 531 mellan Holmsund och Umeå
Fakta
Antalet dödade i vägtrafiken har länge minskat. Men utvecklingen har planat ut de senaste åren och antalet dödade ökade 2018 i hela landet. Under 2018 dödades 324 personer i vägtrafiken, vilket är 72 fler än under 2017.
Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får. Krockvåldet varierar vid olika hastigheter. Om du kolliderar i 80 km/tim i stället för 90 km/tim minskar risken att omkomma med 40 procent.
Sedan 2008 har Trafikverket arbetat med att justera hastigheterna på statliga vägar efter vägens standard. Fram till år 2025 kommer cirka 425 mil statlig väg att skyltas om till en lägre hastighetsgräns. Under samma period kommer cirka 120 mil väg får höjd hastighetsgräns eftersom vi bygger och höjer säkerhetsstandarden.
För vägar utan mitträcke kommer hastighetsgränsen att sänkas till 80 km/tim – med undantag för vägar med lite trafik, under 2000 fordon/årsmedeldygn.
Genom att anpassa hastighetsgränserna till vägarnas säkerhetsstandard, med omskyltning samt om- och nybyggnad under perioden 2014-2025, kan ungefär 16 liv räddas per år (varav sju liv till följd av omskyltning av befintliga vägsträckor och nio liv till följd av om- och nybyggnad).
Pågående ombyggnationer utmed E4
Utmed E4 är vår målsättning att hela E4 ska mittsepareras men det tar tid och de delsträckor som ännu inte mittseparerats är i olika skeden inom planeringsprocessen.
De sträckor som idag finns finansiering för är följande:
- Djäkneboda – Bygdeå – Byggstart planeras kommande år
- Sikeå – Gumboda – Byggstart tidigast 2021
- Gumboda - Grimsmark – ingår i Nationella planen för infrastrukturåtgärder 2018-2029 för åtgärd år 2024-2029, framtagande av vägplan pågår
- Broänge – Ljusvattnet – ingår i Nationella planen för infrastrukturåtgärder 2018-2029 för åtgärd år 2024-2029, framtagande av vägplan pågår
Av de berörda sträckorna för förslag om hastighetsförändring på E4 där det ännu inte finns finansiering för mittseparation är
- Grimsmark – Broänge, projektet är vilande
- Ljusvattnet – Yttervik (Bureå), projektet är vilande
Kontakter
Angelica Qarlsin, strategisk planerare, Region Nord, Trafikverket, 010-123 75 46
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Dokument
Länkar
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Ny partner i AI Sweden för att stärka transportinfrastrukturen18.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har ingått ett samarbetsavtal med AI Sweden för att driva utvecklingen av artificiell intelligens (AI) inom transportinfrastrukturen. Avtalet är en del av myndighetens satsning på att integrera AI-lösningar och främja innovation.
Bilder i samband med pressträff Göteborg central11.4.2024 13:07:18 CEST | Nyheter
Idag 11 april hölls en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Media gavs tillfälle att uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
Påminnelse pressinbjudan: Upplev det nya stationsområdet vid Göteborg Central8.4.2024 09:38:16 CEST | Pressinbjudan
Välkomna till en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Här ges möjlighet att på plats uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya Stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle – för bättre flyt i påsktrafiken25.3.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande
Påsken står för dörren och därmed även en av årets stora trafikhelger, vilket syns tydligt på E4:an norr om Gävle som en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. Därför har Trafikverket i samverkan med Polisen även i år beslutat att förbjuda omkörningar mellan Gävle och Tönnebro för att skapa ett bättre flyt i trafiken.
Nu möts Centralen och Kvarnberget inom projekt Västlänken22.3.2024 09:22:45 CET | Pressmeddelande
I början av veckan drog projekt Västlänken upp de spontplankor som skiljt deletapp Centralen och deletapp Kvarnberget åt. Detta innebär en milstolpe som för projektet närmare öppnandet av station Centralen som säckstation 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum