Nu är det klart! Svenska Skolcupen i e-sport har premiär på Vetenskapsfestivalen Göteborg

Vetenskap och e-sport? Ja, absolut! I år tar Vetenskapsfestivalen ett grepp om e-sport och lanserar, tillsammans med E-sportförbundet SESF och Svenska Handbollslandslaget, Svenska Skolcupen i e-sport. Finalerna kommer avgöras den 17–18 april och visas och kommenteras av game-casters på Vetenskapsfestivalens hemsida och på twitch. Festivalens program innehåller också programpunkter på ämnet.

– I år har Vetenskapsfestivalen temat Level Up, och tillsammans med E-sportförbundet SESF och handbollslandslaget lanserar vi en skolcup i e-sport som riktar sig till alla gymnasieelever. Vi ser att e-sport redan idag är en naturlig del av skola och forskning med program på gymnasienivå och utbildningar på högskolenivå. Utöver själva cupen genomför vi en rad programpunkter kopplat till e-sport där vi presenterar aktuell forskning, tittar på fördomar och sticker hål på myter. Förhoppningen är också att skolcupen ska bli ett återkommande inslag, säger Jennie Turner, verksamhetsledare på Göteborg & Co för Vetenskapsfestivalen.

E-sportsprestation: vad säger forskningen? Är e-sport en idrott, Novel interaction techniques for video games är några av programpunkterna på Vetenskapsfestivalen i år. Bakom programpunkterna står bland andra Högskolan i Halmstad, Blekinge Tekniska Högskola och E-sportförbundet SESF. E-sport är inte bara ett växande forskningsområde, det finns också ett stort intresse i Sverige för e-sport, inte minst bland ungdomar. Varje dag tittar över 600 000 svenskar på e-sport, 25 procent av dagens unga killar (15–22 år) är intresserade av och ser e-sport som idrott, och hela 35 procent av unga killar i Sverige identifierar sig som gamers.

– Det är jättekul att Vetenskapsfestivalen vill jobba med e-sport! Vi i SESF inledde 2020 en tydligare satsning på e-sport i skolan och vi är väldigt glada att vi nu kan ta nästa steg genom detta samarbete, säger Magnus Jonsson, ordförande SESF.

I Svenska Skolcupen tävlar gymnasieelever, eftersom det redan utövas e-sport på många skolor. Det finns 93 program och 53 gymnasieskolor som erbjuder e-sport på schemat samt 37 gymnasieskolor med handbollsinriktning. I Svenska Skolcupen i e-sport tävlas det i lag med turneringar i tre spel: CS:GO, Rocket League och League of Legends. Alla turneringar kommer spelas online och slutspelen kommer direktsändas från Vetenskapsfestivalen och på Twitch.

– Vi ​arbetar målinriktat med att behålla ungdomar över tid i vår sport. E-sporten har 50 gymnasieskolor med e-sportinriktning, handbollen har 37 gymnasieskolor med handbollsinriktning. Tillsammans med SESF ​har vi skapat en spännande möjlighet att nå ut ​och möta gymnasieeleven med en gemensam turnering inom e-sport och på det sättet också skapa en ​ny mötesplats för målgruppen, säger Krister Bergström, affärsutvecklingschef Svenska Handbollslandslaget AB.

Svenska skolcupen i e-sport är ett samarbete mellan E-sportförbundet SESF, Vetenskapsfestivalen, Högskolan i Halmstad och Svenska Handbollslandslaget.

Om Svenska Skolcupen i e-sport

Svenska Skolcupen i e-sport vänder sig till alla e-sportutövande gymnasieelever och skolor i Sverige. Den 16:e mars öppnar anmälan och matcherna startar den 27:e-28:e mars med onlinekval. I Svenska Skolcupen i e-sport tävlas det i lag med turneringar i tre spel: CS:GO, Rocket League och League of Legends. Alla turneringar kommer spelas online och slutspelen kommer direktsändas från Vetenskapsfestivalen och på Twitch.

Finalspel sker under Vetenskapsfestivalen den 17:e-18:e april. Skolcupen är öppen för alla elever och det är gratis att medverka. Medverkande lag representerar sin skola och deras skollag ska tillhöra en skolförening som är ansluten till E-sportförbundet SESF. Anmäl ert lag och läs mer på www.publiclir.se/svenskaskolcupen.

Om Vetenskapsfestivalen

Med omkring 60 000 besök är den Internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang, och Sveriges största kunskapsfest. Varje år arrangeras tre program, ett för skola, ett för branschen och ett för allmänheten som är öppet och gratis för alla. http://vetenskapsfestivalen.se/hem/

Huvudmän: Vetenskapsrådet, Riksbankens Jubileumsfond, Västra Götalandsregionen, Chalmers, Göteborgs Universitet, Näringslivsgruppen Göteborg & Co och Göteborgs Stad Utbildningsförvaltningen.

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com