Nu är det klart! "Teaterkungen" med Stefan Andersson spelas på Kajskjul 8 i Göteborg

Stefan Andersson sätter upp föreställningen "Teaterkungen", i ny kostym på Kajskjul 8 våren 2024. Med sju musiker och en skådespelare på scen blir Teaterkungen effektfull, mäktig och glittrande. Premiär den 19 januari, 18 föreställningar fram till den 23 mars 2024. Biljetterna släpps den 29 maj 2023.
FOTO Johan Westerlind, Wereckipr

- Det ska bli fantastiskt roligt att sätta upp Teaterkungen med full ensemble och en större musikalisk palett, säger Stefan Andersson.

"Teaterkungen" har premiär på Kajskjul 8 i Göteborg den 19 januari och spelas fram till den 23 mars. Biljettsläpp 29 maj kl 10.00 via www.kajskjul8.se

Det blir en föreställning med glitter av flärd och glitter av tårar, en festkväll helt i Gustav IIIs smak. Med musik, skratt och berättelser får gästerna lära känna den märklige kungen och människorna omkring honom. Från en kall vinterkväll på Operan i Paris 1771 till de dödande skotten på maskeradbalen på Operan i Stockholm 1792.

Vad dolde Gustav III under sminket, perukerna och flärden? Den festglade kungen var balernas och kulturens mästare men blev också krigens slipade strateg.

Kungen blev skjuten av Anckarström på maskeradbalen. Men vem var hjärnan bakom dådet, hur kunde det ske, och varför?
Möt den unge Anckarström och den något äldre Gustav III. Vad tänkte de på och vad drömde de om? Och varifrån kom hatet som senare gjorde dem bägge till mördare? Kanske ligger svaret i den ständigt aktuella frågan hos både vilsna makthavare och ”vanliga” människor genom tiderna:

”Är det nån som känner till, hur kärlekens melodi är komponerad - Säg då till”

Medverkande:

Stefan Andersson, gitarr & sång

Magnus Thörnqvist gitarr & sång
Sebastian
Hankers Bas & sång

John Lönnmyr Keyboard & sång

Michael Edlund, slagverk & sång

Erika Risinger, fiol & sång

Jan Bjerger, trumpet

Gunnar Pedersen skådespelare

Om Stefan Andersson: han slog igenom med debutalbumet Emperor’s day och singeln Catch the moon. Albumet toppade alla listor och gav Stefan en Grammis som ”Årets nykomling” 1992.
På senare tid spelar Stefan framför allt historiska föreställningar som Marstrandsfånge No 90 Kleist, Skeppsråttan, Teaterkungen, Made in China, och Flygblad över Berlin. 2014 satte Stefan Anderssons upp sin första krogshow Made in China på Kajskjul 8 i Göteborg vilken spelades i fem säsonger. Plattan Made in China släpptes januari 2015.
 2019 var det premiär för nästa föreställning på Kajskjul 8 – Flygblad över Berlin. Föreställningen har hittills spelats två säsonger. Plattan Flygblad över Berlin släpptes hösten 2018 och fick fina recensioner.
 Januari – mars -23 spelades en jubileumssäsong av Made in China 2.0, som ett led i firandet av Göteborg 400 år. Valborgsmässoafton 2021 och 2022 var han ciceron i SVT:s valborgskonserter. Stefan Andersson fick Lasse Dahlqviststipendiet 2011, Jubelfondens visstipendium 2012 och Fred Åkerströmspriset på Västerviks visfestival 2012. 20-årsjubileumet 2012 firades med 4 föreställningar på Lorensbergsteatern i Göteborg samt en dubbel-cd, med tillhörande cd-bok, ”En Samlad Stefan”.

Kajskjul 8
 är en intim scen för storslagen underhållning. Genom åren har en rad av våra mest folkkära artister stått på scen, bland annat, Danny Saucedo, Arvingarna, Petra Mede, Mia Skäringer, Tommy Körberg, Jerry Williams, After shave och Anders Eriksson, Claes Malmberg samt Stefan Andersson. Såväl publiken som artisterna uppskattar den personliga atmosfären som präglar

Läs mer via www.kajskjul8.se
Pressbilder och ytterligare info: www.werecki.com