Nu är det skolans tur

Regeringen, Centern och Liberalerna har idag nått en överenskommelse om hur försvarsmakten ska finansieras. - Det visar att Sverige kan regeras och viktiga frågor hanteras. Nu måste en uppgörelse vad gäller skolan vara ett nästa steg. Skolan kommer annars förblöda om de nedskärningar och effektiviseringar som planeras genomförs, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

Ett förstatligande av skolan ska utredas enligt januariavtalet. Detta kan ske i etapper och det vore därför lämpligt att börja med det som spelar störst roll för alla skolor – finansiering och resursfördelning. Det innebär att helt flytta över finansieringen för undervisning och elevhälsa från kommunerna till staten genom ett riktat bidrag till skolan, ett så kallat sektorsbidrag.

- Dagens situation är ohållbar. Därför menar jag att regeringen nu måste arbeta för att komma överens med Centerpartiet och Liberalerna om statlig finansiering av skolan, säger Åsa Fahlén.

Risk för politisk bluffpoker22.1.2020 15:48:29 CETPressmeddelande

Idag har besked kommit om att delar av oppositionen enats om en ändringsbudget. Den innehåller mer pengar till kommunerna som i bästa fall kan gå till skolan men där finns också stora orosmoln. – Om man bestämmer sig för att skära ner på skolans lärarassistenter så måste vi få en garanti för att dessa pengar ovillkorligen återförs till skolan. Annars är det bara en politisk bluffpoker som riskerar att drabba skolan, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Lärarnas Riksförbund kräver en översyn av timplanen17.1.2020 11:35:42 CETPressmeddelande

I samband med Skolverkets översyn av kursplaner i höstas blev det uppenbart att det är svårt att få allting att rymmas inom skolans nuvarande timplan. Att det finns en stor stoffträngsel gäller framför allt ämnet historia. Detta var också anledningen till att Skolverket ville stryka antikens historia ur kursplanen, men efter hård kritik får antiken vara kvar i undervisningen. Skolverket hade inte mandat att föreslå utökad timplan men det var uppenbart att de såg problemet.