Trafikverket

Nu är förutsättningarna för sista etappen av Mälarbanan klara - Fler spår och en ny station i Solna skapar möjligheter för regionen

Dela
Mälarbanans utbyggnad från två spår till fyra nya möjliggörs nu även i Solna. Trafikverket och Solna stad har slutit en överenskommelse om utbyggnad av järnvägen genom Solna stad. Den nya järnvägen går delvis i tunnel. Dessutom får Solna en ny pendeltågsstation i Huvudsta. Det är ett led i att utveckla regionen ytterligare och ger möjlighet till ny stadsutveckling.
Vy från nordost. Foto: &RUNDQUIST i samarbete med WSP
Vy från nordost. Foto: &RUNDQUIST i samarbete med WSP

– Trafikverket har under många år jobbat med utbyggnaden av Mälarbanan. Nu är förutsättningar för den sista etappen äntligen i hamn. Jag är glad att vi har kommit överens och att vi nu kan fortsätta med färdigställandet av utbyggnaden av Mälarbanan och skapa nödvändiga förutsättningar för både lokal och regional utveckling, säger Helena Sundberg, regional direktör Trafikverket Stockholm.

Trafikverket och Solna Stad har kommit överens om en lösning som gör det möjligt att bygga ut Mälarbanan till fyra spår genom Solna, från Ekensbergsvägen till Tomteboda. De fyra nya spåren från Frösundaleden och 450 meter österut intunnlas. Spåren kommer att ligga ungefär i samma marknivå som dagens järnväg ligger och kring spåren byggs en tunnel. Dessutom byggs en ny pendeltågsstation i Huvudsta med plattform under en ny bro för Huvudstagatan. Genom den här överenskommelsen ökar möjligheten att utveckla regionen samtidigt som järnvägen får fler spår och möjliggör att tågen kan gå oftare.

– Det är glädjande att vi äntligen lyckats träffa en överenskommelse om Mälarbanans utbyggnad genom Solna. Den nya pendeltågsstationen i Huvudsta och den ökade kapacitet som utbyggnaden möjliggör innebär ett rejält lyft för kollektivtrafiken i Solna. Lösningen med spår i tunnel minskar trafikens påverkan i stadsmiljön och bidrar till en mer sammanhållen stad, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande, Solna Stad.

Trafikverket bygger ut delar av Mälarbanan, järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll. När Trafikverket är klara kommer det bli smidigare att ta tåget, finnas fler avgångar att välja på och bli lättare att komma fram i tid. Sträckan som går genom Solna kan börja byggas tidigast 2021. Förutom den nya intunnlingen och den nya stationen i Solna bygger Trafikverket även ett anslutningsspår till Tomteboda och en ny stationsentré till Sundbybergs station vid Solna business park. Fakta:

  • Hela utbyggnaden av järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll har en beräknad kostnad på drygt 19 miljarder (2017).
  • Solna medfinansierar med 600 miljoner kronor den merkostnad som föranleds av intunnling och byggande av ny station i Huvudsta.
  • Totala merkostnaden för intunnling och Huvudsta station bedöms till 1,5 miljard kronor.
  • Förberedande arbeten startar redan nu i år 2018 och bygget av tunneln och stationen i Solna beräknas starta tidigast 2021. Tidigast 2020 börjar Trafikverket bygga den sista delsträckan genom Solna och Sundbyberg som har en beräknad byggtid på åtta år.
  • Mellan Barkarby och Kallhäll är arbetet klart och fyra nya järnvägsspår är i drift. Dessutom är de nya järnvägsbroarna i Tomteboda i drift med tågtrafik.
  • Läs mer om projektet på www.trafikverket.se/malarbanan

Om Mälarbanan
Trafikverket bygger ut järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll för att fler ska kunna ta tåget. Två spår blir fyra och nya pendeltågsstationer byggs i Kallhäll, Barkarby, Sundbyberg och nu även i Solna. Pendeltågen får då egna spår i mitten och fjärrtåg och andra tåg kan köra om på de yttre spåren. När Trafikverket är klara kan tågen gå oftare. Och regionen kan växa och det blir enklare att resa kollektivt samtidigt som det gynnar miljön.
 

Nyckelord

Kontakter

Helena Sundberg, regional direktör Trafikverket Stockholm, 010-123 62 26
Ulrika Westerberg, mediakommunikatör, 010-123 43 43
Trafikverkets pressjour, 0771-311 500

Bilder

Vy från nordost. Foto: &RUNDQUIST i samarbete med WSP
Vy från nordost. Foto: &RUNDQUIST i samarbete med WSP
Ladda ned bild
Vy från nordväst. Foto: &RUNDQUIST i samarbete med WSP
Vy från nordväst. Foto: &RUNDQUIST i samarbete med WSP
Ladda ned bild

Om

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt.
På Trafikverket jobbar cirka 7000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle – för bättre flyt i påsktrafiken25.3.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Påsken står för dörren och därmed även en av årets stora trafikhelger, vilket syns tydligt på E4:an norr om Gävle som en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. Därför har Trafikverket i samverkan med Polisen även i år beslutat att förbjuda omkörningar mellan Gävle och Tönnebro för att skapa ett bättre flyt i trafiken.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye