Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Nu är Kulturkalasets 150 sommarjobbare igång

De 150 ungdomar som skulle ha arbetat på Göteborgs Kulturkalas i år, är trots inställt kalas fullt sysselsatta på sina sommarjobb. Kulturkalaset har hittat andra arbetsuppgifter för ungdomarna i åldrarna 16–20 år.

Några av årets sommarjobbare. Foto: Agneta Olsson/Göteborg & Co.

Sommarjobbarna arbetar under tre veckor och har fått välja mellan två inriktningar: Föreställning och Miljö.

– Det känns oerhört angeläget att kunna erbjuda våra 150 göteborgsungdomar möjligheten att genomföra sitt sommarjobb och därför var det självklart att hitta andra uppgifter för dem, nu när festivalen är inställd. Vårt val att skapa föreställningar och arbeta med miljön i staden grundar sig i Kulturkalasets långsiktiga och mycket lyckade hållbarhetsarbete, säger Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig för Göteborgs Kulturkalas på Göteborg & Co.

Cirka 45 sommarjobbare har valt inriktning Föreställning och kommer att framföra tre olika föreställningar för äldre på trygghetsboenden runt om i Göteborg. De cirka 20–30 minuter långa föreställningarna framförs utomhus, på säkert avstånd från de boende, under vecka 33. De två första veckorna av sommarjobbsperioden ägnar ungdomarna åt vidareutveckling och repetition av föreställningarna.

Miljö-gruppens arbetsuppgifter riktar in sig på renhållning runt om i staden. Under veckorna 31–33 kommer cirka 100 ungdomar städa utomhusmiljöer och inventera skicket på bänkar, gång- och cykelbanor runt om i Göteborg, under vägledning av Göteborgs Stads Trafikkontoret.

– Jag hoppas att alla ungdomar trivs bra hos oss och får nya erfarenheter med sig efter de tre arbetsveckorna. Tillsammans med våra sommarjobbare bidrar vi till att minska ensamheten för de äldre genom att sprida konst och kultur. Att de städar och inventerar i det offentliga rummet gynnar alla göteborgare. Allt detta har möjliggjorts tack vare ett fantastiskt bra samarbete med Arb.Vux, GotEvent, Trafikkontoret och Senior Göteborg, verksamheter i Göteborgs Stad, säger Tasso Stafilidis.

Vid intresse att träffa sommarjobbarna för intervjuer, kontakta Charlott Holmåker.

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Några av årets sommarjobbare. Foto: Agneta Olsson/Göteborg & Co.