Nu är Kviberg äntligen mindre olidligt

Lidl fortsätter att expandera i Göteborg och efter en olidlig väntan öppnade livsmedelskedjan idag i Kviberg. Det blir den 12:e butiken i Göteborgs kommun och den 17:e i regionen. Butiken ligger i det nybyggda området vid Kvibergs Ängar och blir en av de första livsmedelsbutikerna i området.

– Äntligen! Det känns otroligt roligt att vi äntligen öppnat i Kviberg. Att läget var bra visste vi om, men att vi var så här efterlängtade kunde vi omöjligt ana. Det känns självklart lite extra kul att slå upp portarna när vi redan innan öppning fått så mycket positiv respons, säger Sebastiano Sacilotto, försäljningsdirektör på Lidl Sverige.

Butiken är belägen i det nybyggda området vid Kvibergs Ängar, ett område med ett stort antal boende som, fram till nu, saknat en livsmedelsaffär. Tillsammans med nyöppnade Fitness24Seven, ett kommande apotek och en vårdcentral skapas ett minicentrum med närhet till det mesta för de boende i området.

– Kviberg är ett av de största och viktigaste stadsutvecklingsområdena i Göteborg. Den nya butiken har ett riktigt bra läge i ett område som bara växer sig större och som successivt knyts samman med Gamlestaden. Det känns fantastiskt kul att kunna erbjuda fler göteborgare närhet till att veckohandla smart och hållbart, fortsätter Sebastiano.

Butiken i Kviberg har 800 kvadratmeter butiksyta och är byggd utifrån Lidls nya koncept med ljusa, luftiga lokaler där kunderna direkt möts av doften av nybakt bröd och ett frukt- och grönt-torg. Butiken får färska varor levererade sju dagar i veckan och har ett brett sortiment med en hög andel miljömärkta varor.

Kviberg är en viktig etablering för fortsatt expansion i Göteborgsregionen. Lidl har i dagsläget tre klara butiksetableringar i Uddevalla, Partille och Mölnlycke och ser potential för ännu fler på sikt.

Färsk frukt och grönt sju dagar i veckan
Blomstertorget i Kviberg

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.