Nu är Kviberg äntligen mindre olidligt

Lidl fortsätter att expandera i Göteborg och efter en olidlig väntan öppnade livsmedelskedjan idag i Kviberg. Det blir den 12:e butiken i Göteborgs kommun och den 17:e i regionen. Butiken ligger i det nybyggda området vid Kvibergs Ängar och blir en av de första livsmedelsbutikerna i området.

– Äntligen! Det känns otroligt roligt att vi äntligen öppnat i Kviberg. Att läget var bra visste vi om, men att vi var så här efterlängtade kunde vi omöjligt ana. Det känns självklart lite extra kul att slå upp portarna när vi redan innan öppning fått så mycket positiv respons, säger Sebastiano Sacilotto, försäljningsdirektör på Lidl Sverige.

Butiken är belägen i det nybyggda området vid Kvibergs Ängar, ett område med ett stort antal boende som, fram till nu, saknat en livsmedelsaffär. Tillsammans med nyöppnade Fitness24Seven, ett kommande apotek och en vårdcentral skapas ett minicentrum med närhet till det mesta för de boende i området.

– Kviberg är ett av de största och viktigaste stadsutvecklingsområdena i Göteborg. Den nya butiken har ett riktigt bra läge i ett område som bara växer sig större och som successivt knyts samman med Gamlestaden. Det känns fantastiskt kul att kunna erbjuda fler göteborgare närhet till att veckohandla smart och hållbart, fortsätter Sebastiano.

Butiken i Kviberg har 800 kvadratmeter butiksyta och är byggd utifrån Lidls nya koncept med ljusa, luftiga lokaler där kunderna direkt möts av doften av nybakt bröd och ett frukt- och grönt-torg. Butiken får färska varor levererade sju dagar i veckan och har ett brett sortiment med en hög andel miljömärkta varor.

Kviberg är en viktig etablering för fortsatt expansion i Göteborgsregionen. Lidl har i dagsläget tre klara butiksetableringar i Uddevalla, Partille och Mölnlycke och ser potential för ännu fler på sikt.

Färsk frukt och grönt sju dagar i veckan
Blomstertorget i Kviberg

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Från krisläge till internationell export: Lidl Sverige tar Hammars Bryggeri till nya marknader22.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Hammars Bryggeri i Närke blev liksom många svenska mat- och dryckesproducenter hårt drabbade när coronapandemin slog till i våras. Genom en debattartikel i Expressen undertecknad Lidl Sverige kom de i kontakt med livsmedelskedjan och fick på rekordtid till ett avtal som innebar en fördubbling av antal återförsäljare. Nu står de inför expansion utomlands.

Från nödrop till succé på Lidl: Över en miljon sålda varor från små, svenska matproducenter22.9.2020 09:47:50 CESTPressmeddelande

På mindre än fyra månader har nu över en miljon produkter från Lidls nya svenska leverantörer sålts, runt om i livsmedelskedjans 198 butiker. Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt, som Lidl besvarade ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter. Nu tittar livsmedelskedjan på hur man kan fördjupa samarbetet och lyfta in produkter i det ordinarie sortimentet.

Sju dagar kvar att söka 11 miljoner för mer hållbara livsmedelssystem7.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Just nu pågår jakten på projekt som kan ge snabbare omställning till mer hållbara livsmedelssystem. Hållbarhetsakuten är årets tema för Lidl Future Initiatives där 11 miljoner kronor delas ut till utvalda tidskritiska projekt utanför den egna verksamheten. Stora som små projekt med hållbarhet i fokus kan söka stöd fram till den 13 september. Fem av Sveriges ledande experter står redo att granska inkomna ansökningar. Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastpåsar.