Nu är Limträhandbok Del 4 här

Intresset för att bygga i limträ bara ökar och därmed behovet av relevant kunskap för olika målgrupper. Nu lanseras Svenskt Träs Limträhandbok Del 4 med undertiteln Planering och montage av limträkonstruktioner. − Den riktar sig i första hand till projektörer, konstruktörer, entreprenörer och montörer, säger Johan Fröbel, chef teknik och distribution på branschorganisationen Svenskt Trä.

Limträhandbok Del 1-4 är ett led i Svenskt Träs arbete med att sprida kunskap om att använda limträ som konstruktionsmaterial.

− Limträhandbok Del 1-3 är mycket använda och vi är glada över att nu kunna komplettera dem med Limträhandbok Del 4 som bland annat tar upp inköp och upphandling, transport och lossning, väderskydd och bearbetning, samt temporär stagning, beslag och avsyning, säger Johan Fröbel.

− Försäljningen av limträ har ökat under flera år och tillverkarna tar ständigt nya marknadsandelar. Därmed ökar även behovet av kompetens och vi vet att byggbranschen efterfrågar det kunskapsstöd som vi erbjuder med Limträhandbok Del 4, fortsätter Johan Fröbel.

Limträhandbok Del 4 är precis som övriga delar tillgänglig för nedladdning på Svenskt Träs webbsida. Det går också att köpa fysiska exemplar i Svenskt Träs webbshop eller från AB Svensk Byggtjänst.

− Limträ är det mest miljövänliga konstruktionsmaterialet och för att få ännu fler att bygga med limträ måste vi fortsätta att sprida information om materialets användning och egenskaper, säger Johan Fröbel.

Ladda ned digitalt här: svenskttra.se - Publikationer - Alla Svenskt Träs publikationer.
Beställ hem publikation här: svenskttra.se - Publikationer - Beställ publikationer.

För mer kunskap om limträ:
Svenskt Trä kommer att arrangera en ny kunskapsdag som kommer att handla om planering och montage av limträkonstruktioner den 13 november på Hotel Rival i Stockholm.

Johan Fröbel, chef teknik och distribution, Svenskt Trä
Tel 070-289 79 68, johan.frobel@svenskttra.se

Camilla Carlsson, kommunikationsansvarig, Svenskt Trä
Tel 072-702 79 65, camilla.carlsson@svenskttra.se

Möt hela träindustrin i Karlstad20.11.2018 07:41Pressinbjudan

PRESSINBJUDAN Trämarknaden i Karlstad är en mittpunkt och mötesplats för såväl den svenska som internationella sågverksbranschen. Under en för- och eftermiddag den 22 november möter vi de främsta företrädarna från trä- och sågverksindustrin som delar med sig av trender och utveckling av träindustrins marknad. Välkommen att delta under seminarium och presslunch samt under utnämningen av riddare av Trämarknadsorden.

Möt hela träindustrin i Karlstad16.11.2018 13:17Pressinbjudan

Varmt mottagande av efterfrågad handbok om träförpackningar30.10.2018 09:03Pressmeddelande

Det visades ett stort engagemang för miljömässigt hållbara förpackningar under Scanpack-mässan i Göteborg. Under mässan lanserade branschorganisationen Svenskt Trä en ny handbok om träförpackningar. – Den här handboken är efterlängtad och det blir allt tydligare att fler inser att träförpackningar är starka, kostnadseffektiva och flexibla, säger AnnCharlotte Wigert, huvudförfattare till Förpackningshandboken.