Nu är Limträhandbok Del 4 här

Intresset för att bygga i limträ bara ökar och därmed behovet av relevant kunskap för olika målgrupper. Nu lanseras Svenskt Träs Limträhandbok Del 4 med undertiteln Planering och montage av limträkonstruktioner. − Den riktar sig i första hand till projektörer, konstruktörer, entreprenörer och montörer, säger Johan Fröbel, chef teknik och distribution på branschorganisationen Svenskt Trä.

Limträhandbok Del 1-4 är ett led i Svenskt Träs arbete med att sprida kunskap om att använda limträ som konstruktionsmaterial.

− Limträhandbok Del 1-3 är mycket använda och vi är glada över att nu kunna komplettera dem med Limträhandbok Del 4 som bland annat tar upp inköp och upphandling, transport och lossning, väderskydd och bearbetning, samt temporär stagning, beslag och avsyning, säger Johan Fröbel.

− Försäljningen av limträ har ökat under flera år och tillverkarna tar ständigt nya marknadsandelar. Därmed ökar även behovet av kompetens och vi vet att byggbranschen efterfrågar det kunskapsstöd som vi erbjuder med Limträhandbok Del 4, fortsätter Johan Fröbel.

Limträhandbok Del 4 är precis som övriga delar tillgänglig för nedladdning på Svenskt Träs webbsida. Det går också att köpa fysiska exemplar i Svenskt Träs webbshop eller från AB Svensk Byggtjänst.

− Limträ är det mest miljövänliga konstruktionsmaterialet och för att få ännu fler att bygga med limträ måste vi fortsätta att sprida information om materialets användning och egenskaper, säger Johan Fröbel.

Ladda ned digitalt här: svenskttra.se - Publikationer - Alla Svenskt Träs publikationer.
Beställ hem publikation här: svenskttra.se - Publikationer - Beställ publikationer.

För mer kunskap om limträ:
Svenskt Trä kommer att arrangera en ny kunskapsdag som kommer att handla om planering och montage av limträkonstruktioner den 13 november på Hotel Rival i Stockholm.

Johan Fröbel, chef teknik och distribution, Svenskt Trä
Tel 070-289 79 68, johan.frobel@svenskttra.se

Camilla Carlsson, kommunikationsansvarig, Svenskt Trä
Tel 072-702 79 65, camilla.carlsson@svenskttra.se

Här är juryn för Träpriset 2020!18.9.2018 07:12Pressmeddelande

Det prestigefyllda Träpriset är en av de främsta utmärkelserna inom svensk arkitektur och delas ut vart fjärde år av branschorganisationen Svenskt Trä. Nu står fem jurymedlemmar med bred erfarenhet inom arkitektur på både nationell och internationell nivå, redo för Träpriset 2020. - Varje omgång av Träpriset blir en markör för var vi ligger i träbyggandet i Sverige. Det ska bli intressant att se hur det har utvecklats de senaste fyra åren, säger Carmen Izquierdo, arkitekt och ordförande för Träprisjuryn 2020.

Myter om träkonstruktioner och ljud lever kvar17.9.2018 10:53Pressmeddelande

”Inga akustikproblem träkonstruktioner i limträ”. Uppfattningen att trä- och limträkonstruktioner får problem med störande ljud är en myt, det visar både forskning och praktisk erfarenhet. Ändå lever myten kvar. − Tvärtom kan akustiken i trähus upplevas mjukare och behagligare än i hus med andra konstruktionsmaterial, säger Johan Fröbel, chef teknik och distribution på branschorganisationen Svenskt Trä.

”Träbyggandet är här och nu!”3.9.2018 07:06Pressmeddelande

Träbyggandet är ett stort, nationellt intresse och det fortsätter att växa. Under Trä & Teknik-mässan lyftes många exempel fram där trä är en viktig del av lösningen för några av våra mest aktuella samhällsproblem. Med smarta digitala sågverk, effektiva produktionsanläggningar och industriella byggprocesser möter träbyggindustrin den ökade efterfrågan på fler bostäder, lägre klimatpåverkan och sysselsättning i hela landet.

Trä & Teknik - en viktig mötesplats när träbyggindustrin går mot 40 miljarder22.8.2018 13:32Pressmeddelande

PRESSINBJUDAN Klimat-, sysselsättning- och boendefrågan står idag överst på många agendor. Detta innebär vind i seglen för träbyggindustrin då både materialets styrkor och industriellt träbyggande är viktiga pusselbitar för att möta dessa utmaningar. Besök Trä & Teknik-mässan i Göteborg den 28–31 augusti och träffa representanter från en industri vars omsättning beräknas fördubblas fram till år 2025. Mässan invigs av H.M. Konungen.