Nu är nya SEAT IBIZA öppen för beställning

Södertälje 25/04/17 – Nya SEAT Ibiza finns nu tillgänglig för beställning i Sverige. Nya Ibiza lanseras initialt i 2 utföranden Style och Xcellence och senare under hösten även i FR utförande. Priset för en Ibiza Style börjar på 139.900 kr och de första bilarna rullar in hos återförsäljarna under maj men redan nu går det att förbeställa bilar.

Femte generationens Ibiza är först ut i VW-gruppen på den nya MQB A0-plattformen. Ibiza är en av SEAT:s mest ikoniska modeller och har sålts i mer än 5,4 miljoner exemplar sedan lanseringen 1984. Nya SEAT Ibiza har i och med den nya plattformen fått en komplett make-over samtidigt som den behåller sin unga design, funktionalitet, sportighet och komfort.

Den nya plattformen gör nya Ibizan mer robust och kompakt och ger även en märkbar skillnad på de inre utrymmena. Nya Ibiza är 4 059 mm lång, 1 780 mm bred och 1 444 mm hög (1 429 mm för FR-versionen). Detta gör den hela 87 mm bredare än föregående modell, 2 mm kortare och 1 mm lägre vilket bidrar till en mer kraftfull profil. Men den största skillnaden märks invändigt då avståndet mellan hjulaxlarna har ökats med 95 mm vilket ger mer utrymme för förare och passagerare.

Nya Ibiza är 3:e steget i SEAT:s största produktoffensiv någonsin. Under 2016 lanserades märkets första SUV i och med SEAT Ateca följt av den uppdaterade Leon i början av 2017. I och med lanseringen av nya Ibiza förstärker SEAT ytterligare varumärkes tre huvudpelare och fler modeller står på tur, redan i höst kommer den kompakta crossovern, Arona och tidigare i år meddelade SEAT att en större SUV kommer lanseras under andra halvan av 2018.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco

CUPRA: Ett nytt märke är fött31.1.2018 16:20Pressmeddelande

Södertälje, 31/01/2018 – Det är nu officiellt att SEATs populära prestandalinje CUPRA kommer positioneras som ett eget märke under SEATs regi. Det nya märket heter CUPRA och idag släpps de första officiella bilderna på den nya CUPRA-logotypen som också ger en glimt av vad CUPRA kommer att bli. CUPRA har alltid varit den sportigaste upplevelsen inom SEAT familjen och får nu en egen själ, ett eget DNA och sin egen identitet. Alla nya CUPRA-modeller kommer förses med den nya CUPRA-logotypen. Det nya CUPRA-märket gör sin officiella debut den 22 februari under ett event i Barcelona. Efter detta kommer de första CUPRA-modellerna introduceras för allmänheten i början av mars under Geneva International Motor Show. I samband med att den nya logotypen presentaras lanseras också en officiella hemsida för det nya varumärket: www.cupraofficial.com SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och h