Nu är nya SEAT IBIZA öppen för beställning

Södertälje 25/04/17 – Nya SEAT Ibiza finns nu tillgänglig för beställning i Sverige. Nya Ibiza lanseras initialt i 2 utföranden Style och Xcellence och senare under hösten även i FR utförande. Priset för en Ibiza Style börjar på 139.900 kr och de första bilarna rullar in hos återförsäljarna under maj men redan nu går det att förbeställa bilar.

Femte generationens Ibiza är först ut i VW-gruppen på den nya MQB A0-plattformen. Ibiza är en av SEAT:s mest ikoniska modeller och har sålts i mer än 5,4 miljoner exemplar sedan lanseringen 1984. Nya SEAT Ibiza har i och med den nya plattformen fått en komplett make-over samtidigt som den behåller sin unga design, funktionalitet, sportighet och komfort.

Den nya plattformen gör nya Ibizan mer robust och kompakt och ger även en märkbar skillnad på de inre utrymmena. Nya Ibiza är 4 059 mm lång, 1 780 mm bred och 1 444 mm hög (1 429 mm för FR-versionen). Detta gör den hela 87 mm bredare än föregående modell, 2 mm kortare och 1 mm lägre vilket bidrar till en mer kraftfull profil. Men den största skillnaden märks invändigt då avståndet mellan hjulaxlarna har ökats med 95 mm vilket ger mer utrymme för förare och passagerare.

Nya Ibiza är 3:e steget i SEAT:s största produktoffensiv någonsin. Under 2016 lanserades märkets första SUV i och med SEAT Ateca följt av den uppdaterade Leon i början av 2017. I och med lanseringen av nya Ibiza förstärker SEAT ytterligare varumärkes tre huvudpelare och fler modeller står på tur, redan i höst kommer den kompakta crossovern, Arona och tidigare i år meddelade SEAT att en större SUV kommer lanseras under andra halvan av 2018.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är

SEAT Dealer Team - PWR Racing inför racehelg på Anderstorp Raceway15.6.2018 19:07Pressmeddelande

Årets andra deltävlning i STCC går av stapeln i helgen på Anderstorp Raceway, 40 år efter att Formel 1 senast tävlade på den klassiska banan. SEAT Dealer Team - PWR Racing äntrar helgen med ledning i både team- och förarmästerskapet. Som grädde på moset är teamets junior Philip Morin poängbäst bland startfältets juniorförare. Vi visade prov både på hur snabb nya CUPRA TCR är och hur starka vi är som ett team under premiären på Ring Knutstorp. Men motståndet är extremt tufft och vi måste anstränga oss hela tiden för att behålla försprånget. Vi har en positiv känsla i hela teamet och alla är beredda att jobba hårt för att nå lika bra resultat även denna deltävling. Målet är givetvis att försöka upprepa teamets 1-2-3 från Knutstorp, säger Daniel Haglöf, förare & VD på PWR Racing. Fjolårets svenska mästare, SEAT Dealer Team-föraren Robert Dahlgren, ligger tvåa i mästerskapet efter teamkamraten Daniel Haglöf. Endast en poäng skiljer dem åt. Förra helgen var en fantastisk start på säsongen f