Nu är nya SEAT IBIZA öppen för beställning

Södertälje 25/04/17 – Nya SEAT Ibiza finns nu tillgänglig för beställning i Sverige. Nya Ibiza lanseras initialt i 2 utföranden Style och Xcellence och senare under hösten även i FR utförande. Priset för en Ibiza Style börjar på 139.900 kr och de första bilarna rullar in hos återförsäljarna under maj men redan nu går det att förbeställa bilar.

Femte generationens Ibiza är först ut i VW-gruppen på den nya MQB A0-plattformen. Ibiza är en av SEAT:s mest ikoniska modeller och har sålts i mer än 5,4 miljoner exemplar sedan lanseringen 1984. Nya SEAT Ibiza har i och med den nya plattformen fått en komplett make-over samtidigt som den behåller sin unga design, funktionalitet, sportighet och komfort.

Den nya plattformen gör nya Ibizan mer robust och kompakt och ger även en märkbar skillnad på de inre utrymmena. Nya Ibiza är 4 059 mm lång, 1 780 mm bred och 1 444 mm hög (1 429 mm för FR-versionen). Detta gör den hela 87 mm bredare än föregående modell, 2 mm kortare och 1 mm lägre vilket bidrar till en mer kraftfull profil. Men den största skillnaden märks invändigt då avståndet mellan hjulaxlarna har ökats med 95 mm vilket ger mer utrymme för förare och passagerare.

Nya Ibiza är 3:e steget i SEAT:s största produktoffensiv någonsin. Under 2016 lanserades märkets första SUV i och med SEAT Ateca följt av den uppdaterade Leon i början av 2017. I och med lanseringen av nya Ibiza förstärker SEAT ytterligare varumärkes tre huvudpelare och fler modeller står på tur, redan i höst kommer den kompakta crossovern, Arona och tidigare i år meddelade SEAT att en större SUV kommer lanseras under andra halvan av 2018.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til