Nu är programmet spikat! Framtidens kompetens

Den 21 oktober klockan 14.00-16.00 arrangerar Transportföretagen en digital konferens på temat ”Framtidens kompetens”. Syftet är att belysa transportnäringens framtida kompetensförsörjning. Till vår hjälp har vi en storslagen lista av inspirerande talare.

Claes Jerveland, vd för Volkswagen Group Sverige, delar med sig av tankar om hållbarhet och hållbar kompetensförsörjning.

Under dagen får vi också lyssna till Marie Nilsson, IF Metalls förbundsordförande och Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, som kommer att diskutera framtidens kompetens utifrån sina respektive synvinklar.

Vi får en spännande diskussion om myndigheternas uppdrag gällande kompetensomställning med Arbetsförmedlingen, Myndigheten för Yrkeshögskolan och Skolverket.

Synpunkter från företagsrepresentanter verksamma inom olika transportslag kompletterar bilden ytterligare. Nils Karlson, Ratio, avslutar konferensen med tankar och reflektioner från dagen.

Välkommen att anmäla er här: Anmälningsformulär.

14.00 Välkomna till Framtidens kompetens!
Björn Alvengrip, styrelseordförande Transportföretagen

14.10 Hållbar mobilitet förutsätter hållbar kompetensförsörjning
Claes Jerveland, vd Volkswagen Group Sverige

14.25 Vilka kompetenser efterfrågas i framtiden?
Helena Arensberg, Senior VP Human Resources, Volvo Lastvagnar
Madelene Hjelm, vice vd IB Transport Mälardalen
Marcus Risberg, vd Destination Gotland

14.55 Paus

15.00 Parterna och framtidens kompetens
Marie Nilsson, förbundsordförande IF Metall
Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen

15.20 Transportföretagens prioriteringar
Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen

15.30 Transportnäringens kompetensomställning och myndigheternas uppdrag?
Eeva Vestlund, avdelningschef Arbetsförmedlingen
Helen Myslek, enhetschef Skolverket
Christer Bergqvist, stf GD Myndigheten för Yrkeshögskolan

15.50 Tankar och reflektioner från dagen
Nils Karlson, Ratio

16.00 Avslut

Dagens moderatorer
Johanna Linder och Caj Luoma, Transportföretagen

Nu släpps de regionala rapporterna – Tempen på bussbranschen 202129.9.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Transportföretagens rapport Tempen på bussbranschen 2021 visar att rekryteringsbehovet uppskattas till totalt 4 700 personer för åren 2021–2023. Rapporterna fokuserat på tre yrkesroller. Merparten av rekryteringsbehovet, 4 100 personer, utgörs av bussförare medan resterande utgörs av bussmekaniker och trafikledare. Transportföretagen har brutit ner dessa siffror och visar nu de länsvisa behoven.

Nya trängselavgifter riskerar att slå negativt mot flygbolagen23.9.2021 14:30:00 CEST | Pressmeddelande

Regeringen har idag gett ett uppdrag till Transportstyrelsen att lämna förslag om trängselavgifter inom den svenska luftfarten. Förslaget handlar i korthet om att flygplatser ska tvingas ta ut högre start- och landningsavgifter på flygplatser under så kallad ”peaktid” dvs då det är attraktivt att flyga. Transportföretagen menar att detta är ytterligare ett slag mot flyget i Sverige som riskerar att allvarligt försämra förutsättningarna för inrikesflyget.