Nu är Södra Ekkällans nya skola invigd

Lejonfastigheter är glada över att se Ekkälleskolan fylld med nyfikenhet, liv, vänskap och kunskap. Eleverna flyttade in till höstterminens start 2015 och tillsammans har vi nu invigt skolan med pompa, Ekkällesången och ståt.

År 2013 vann Lejonfastigheter uppdraget att bygga den nya skolan i Södra Ekkällan. Knappt två år senare är skolan fylld med skratt, upptäckarglädje och framtidstro. Och 300 elever – från förskolan upp till årskurs 6.

Energisnålt hus
Skolan tog 16 månader att bygga och dess 3126 kvadratmeter är fördelade på tre plan. Förskolan huserar på bottenplanet tillsammans med matsal, kök och slöjdsalar. Matsalens dubbla takhöjd och stora fönsterpartier skapar en härlig känsla i hela huset. Och skolklasserna håller till på plan två och tre.

Lejonfastigheter har byggt ett energisnålt hus och de många glasade partierna skänker en speciell känsla av rymd och ljus. Ekkälleskolan är en skola för alla. Här finns bibliotek, elevhälsa och särskild undervisningsgrupp för elever med grav språkstörning, där undervisningen är individuell och med bilder och tecken som stöd. Sedan terminsstarten har årskurs 4-6 samt språksam årskurs 3-6 på Kungsbergsskolan flyttat till Ekkälleskolan. Och de eleverna är nu en del av Ekkälleskolan.

Konstverket Pi-Passagen
Under onsdagens invigning talade förutom skolans rektorer Inger Collin och Robert Obing också Lars Rejdnell, barn- och ungdomschef i Linköpings kommun. Lejonfastigheters förvaltare Magnus Sundqvist hälsade elever och personal välkomna till skolan, och överlämnade ett bokpaket som inflyttningspresent samtidigt som han uppmanade eleverna att ta hand som skolan – tillsammans med honom, vaktmästaren och Lejonfastigheters entreprenörer.

Under invigningen fick de inbjudna höra den nyskrivna Ekkällesången framföras av eleverna, njuta av dansuppvisning och se konstverket Eken avtäckas. Samtliga elever har varit med och gjort konstverket som bildar en ek bestående av smyckade tändsticksaskar, repstege och ekollon.
- Det är ett välbyggt hus med en ovanlig utemiljö som vetter mot en bergvägg. På berget står också Mattias Åkessons konstverk Pi-Passagen, det gula konstverket som har samma form som skolan och bland annat är dekorerat med siffror utstansade i lackerad plåt, säger Mats Swahn, projektledare på Lejonfastigheter.