Nu är Tove Alexandersson redo för världscupen i skidalpinism

Årets orienterare, nominerad till både Jerringpriset och Årets kvinnliga idrottare på Idrottsgalan. - Jag har haft ett väldigt bra år, summerar Tove Alexandersson som nu laddar för torsdagens världscuppremiär i skidalpinism.

På torsdagen inleds världscupen i skidalpinism. Tove Alexandersson är en av de startande. Bild: Mariotti Mauro

Tove Alexandersson är mest känd som världens bästa orienterare, men hon finns också med i den absoluta världseliten när det handlar om skidalpinism. Förra säsongen tog hon silver och brons i skidalpinism-VM och hon var nära att sluta som totalsegrare i världscupen om inte ett missförstånd gjorde att hon missade prisceremonin och därmed blev diskad i en tävling.

På torsdag är det säsongspremiär för världscupen med tävlingar i italienska Pontedilegno-Tonale.
- Det är skidalpinism som jag kommer att fokusera på i vinter och det är framför allt de större tävlingarna jag kommer åka, säger Tove Alexandersson.

Skidalpinism kan beskrivas som en korsning mellan längdskidåkning och alpin skidåkning. Åkarna tar sig uppför berget genom att sätta stighudar under skidorna och lösgöra hälarna. Nedför kör de främst klassisk utförsåkning.

Skidalpinismen är en sport på uppgång och kommer att finnas med på vinter-OS i Milano och Cortina d'Ampezzo 2026. Den svenske förbundskaptenen Remi Francais hoppas att Tove Alexandersson är med i OS-truppen. Själv har hon sagt att hon är fokuserad på vad som händer nu och nästa år, men att hon inte ser någon anledning att sluta satsa på skidalpinism.

Världscuptävlingarna i Italien pågår fram till söndag. Säsongen avslutas i Frankrike i början av april. Därefter väntar en ny orienteringssäsong för Tove Alexandersson. Redan i slutet av maj blir det världscup i Borås och i slutet av juni väntar sprint-VM i Danmark.
- VM är det stora målet kommande orienteringssäsong, tillsammans med världscupen, säger Tove Alexandersson.

Efter ett år där Tove Alexandersson vunnit i stort sett allt som går internationellt är hon nominerad i kategorin Årets kvinnliga idrottare och Jerringpriset på Idrottsgalan. Hon har också utsetts till Årets orienterare, ett pris som delats ut sedan 1948. Sportjournalister får rösta i tävlingen och 2012 klev junioren Tove Alexandersson fram som vinnare för första gången. Sedan dess har hon vunnit alla år utom två.
- Kul att bli framröstad som Årets orienterare igen. Jag har haft ett väldigt bra år, säger 29-åriga Alexandersson.

Fakta:
Skidalpinism är en korsning mellan längdskidåkning och alpin skidåkning. Sporten kallas internationellt för skimountaineering (SkiMo) och utövas av flera tusen aktiva framför allt i länderna runt Alperna. VM arrangeras jämna årtal och EM åren däremellan, även en världscup med deltävlingar på flera kontinenter genomförs varje år.
Källa: Svenska klätterförbundet

Kontaktperson skidalpinism:
Remi Francais
Förbundskapten landslaget skidalpinism
+46 738059774 eller +41 792315392

Risby och Bergman vinnare på Gotland – tajt inför jaktstartsfinalen23.10.2021 14:57:52 CEST | Pressmeddelande

SWEDISH LEAGUE. Lisa Risby vann lördagens långdistans på norra Gotland före Sara Hagström, vilket innebär att Hagström genom sin andraplats seglar upp i ledning inför söndagens jaktstartsfinal. Tätt bakom jagar Järlas Karolin Ohlsson. På herrsidan tog Gustav Bergman hem ytterligare en Swedish League-delseger, vilket bäddar för ett drömläge vid morgondagens avgörande med god marginal till närmsta löpare.