Nu är vintern här. Är din bil rustad för kylan?

Nu när vintern är här och vinterdäcken är på sedan en vecka. Om du inte redan har gjort det, är det hög tid att se över bilens utrustning. Motormännen ger några enkla råd.

• Kolla att all belysning på bilen fungerar. Byt glödlampor och polera plasthöljet på strålkastarna om det är repigt eller matt.
  • Fyll på spolarvätska, med frostskydd, och kontrollera att torkarbladen är i bra skick.
  • Applicera silikonspray på tätningslisterna runt dörrarna så att dörrarna inte fryser fast. Glöm inte bakluckan.
  • Har du en bil med nyckellöst system? Läs i bilens manual hur du låser upp bilen ifall batteriet har laddats ur. Ofta är den mekaniska låskolven dold under ett plasthölje vid handtaget. Sådant är alltid bra att veta, men kanske ännu viktigare på vintern när det är kallt ute.
  • Snöborste och isskrapa ska finnas med i bilen under vintern.
  • Inför vinterresor kan det vara bra att ha med en pet-flaska med sand, startkablar, ficklampa, varma filtar och en mindre skyffel.
  • Reflexväst, varningstriangel och första-hjälpen-låda bör alltid finnas med i bilen.

– När det blir riktigt kallt ute kan motorn kännas seg att starta. Ibland beror det på att bilbatteriet börjar bli gammalt. Fem till sju år är en rimlig livslängd för ett startbatteri. Det är bäst att byta ut det innan bilen helt plötsligt vägrar starta. Detta brukar oftast märkas först när det blir kallare. Det är inte så svårt att byta batteriet själv, men ibland sitter det krångligt till och det kan vara tungt att lyfta. Kom ihåg att det ofta behövs en säkerhetskod för att starta stereon igen efter bytet. Ett batteri kostar ungefär 1000–1 500 kronor, att byta det på verkstad kan kosta lika mycket till, tipsar Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens riksförbund.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Svag konsumentlagstiftning6.12.2018 10:24Pressmeddelande

Konsumentverket har skickat ut en remiss om revidering av allmänna råd om information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. – I vårt remissvar påpekar vi att det finns en risk i att riktlinjerna för information om nya bilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, implementeras som ”allmänna råd” och inte genom lagstiftning. Utan lagstiftning kan det bli svårt att få fram vägledande praxis på området, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens Riksförbund.

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.